۸ مورد از قدیمی‌ترین خانه‌های جهان

بشر در تاریخ اولیه از شکارچی‌های گردآورنده، کوچ‌نشین بودند تا همیشه برای پیدا کردن غذا جابجا می‌شدند.  گروه‌هایی از مردم در آن زمان اغلب دسته‌جمعی سفر می‌کردند و در هر جایی که سفر می‌کردند به طور موقت ساکن می‌شدند. با اینکه شواهد زیادی از این دوره زمانی وجود دارد، شواهد بیشتری از سکونتگاه‌های دائمی با قدمتی حداقل ۱۰.۰۰۰ ساله کشف شده است.

شواهد باستان‌شناسی جدیدتر نشان می‌دهد که این جوامع پیشرفته مدت‌ها قبل در آن‌جا شکل گرفته‌اند. ما هم هیچ‌وقت نمی‌توانیم از این مطمئن شویم که اجدادمان از چه زمانی تصمیم گرفتند اولین جوامع را شکل دهند، منتها بقایایی از بعضی از این خانه‌های اولیه در سراسر دنیا کشف شده‌اند.

۸- کیرکوجبوارگارور (مزرعه شاه)

سال ساخت: حدود قرن یازدهم بعد از میلاد مسیح

مکان: جزایر فارو

وضعیت کنونی: وجود دارد

قدیمی‌ترین خانه‌های جهان

باوری وجود دارد که کیرکوجبوارگارور (مزرعه شاه) قدیمی‌ترین خانه چوبی در دنیاست که هنوز در جهان وجود دارد. این مزرعه در جزایر فارو قرار گرفته و تا به امروز بزرگ‌ترین مزرعه در این منطقه محسوب می‌شود. این خانه در ابتدا سکونتگاه اسقفی‌ها و مدرسه علوم دینی برای اسقف‌نشین‌ها در جزایر فاور بود.

از آنجایی که هیچ چوبی در این جزیره نیست، مواد بسیار این خانه برای ساکنانش بسیار ارزمند است. به گفته افسانه، چوپ استفاده‌شده در این خانه از چوب‌های نروژ آمده بود. امروزه، این خانه به موزه تبدیل شده، اما نوادگان خاندان پاتورسون که از سال ۱۵۵۰ در این خانه ساکن هستند، هنوز به این خانه اهمیت می‌دهند و در آن زندگی می‌کنند.

۷- خانه نقاشی‌شده رومی

سال ساخت: حدود ۲۰۰ سال بعد از میلاد مسیح

مکان: دوور، انگلیستان

وضعیت کنونی: به خرابه تبدیل شده است

قدیمی‌ترین خانه‌های جهان

خرابه‌هایی که الان به خانه نقاشی‌شده رومی شناخته می‌شوند، برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ میلادی کشف شدند. این خانه یا مانسیو (هتلی برای ملاقات‌های رسمی) چیزی حدود ۲۰۰ سال بعد از میلاد مسیح ساخته شده بود و پنج اتاق دارد که نقاشی‌های دیواری بزرگی روی دیوارهایش دارد که نام این مکان هم از همین می‌آید. این نقاشی‌های دیواری از بهترین نمونه‌های هنر رومی در بریتانیا و نفیس‌ترین در منطقه است که تا به الان کشف شده‌اند.

ویژگی منحصربه‌فرد این خانه، سنگ‌های دوور است که سیستم هایپوکاست (گرمادهنده مرکزی) را در کف زمین نشان می‌دهد. این خانه در زمانی که کشف شد، محفاظت می‌شود و به عنوان یک جاذبه گردشگری بزرگ در دوور به شناخته می‌شود.

۶- خانه‌های جارلشوف

سال ساخت: حدود ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مکان: شتلند، اسکاتلند

وضعیت کنونی: به خرابه تبدیل شده است

قدیمی‌ترین خانه‌های جهان

مکان باستان‌شناسی جارلشوف یکی از برجسته‌ترین مکان‌های محافظت‌شده در جزایر بریتانیاست که تا به الان کاوش شده است. از ویژگی‌های این مکان باستان‌شناسی بزرگ، بقایا و مناطق مختلفی مانند خانه‌های نوسنگی، روستایی از عصر برنز، خانه وایکینگ‌ها، ابنیه قرون وسطی و اتاق عصر آهن هستند.

با اینکه قدیمی‌ترین بقایا، سفال‌هایی از منطقه نوسنگی هستند، اما قدیمی‌ترین خانه‌های این منطقه به اواخر عصر برنز در حدود ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردند. این خانه‌های قدیمی مجموعه‌ای از کلبه‌های سنگی کندویی بودند که حائل‌های داخلی آن‌ها را از یکدیگر جدا می‌کردند. سکونتگاه جدید در حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در بالا کلبه‌های قدیمی ساخته شده بود. این خانه‌های جدیدتر همچنین به شکل مدور هستند و از سنگ ساخته شدند، منتها بسیار جادارتر و جابازتر هستند.

۵- اسکارا برا

سال ساخت: حدود ۳۱۰۰ قبل از میلاد مسیح

مکان: مینلند، اورکنی، اسکاتلند

وضعیت کنونی: به خرابه تبدیل شده است

قدیمی‌ترین خانه‌های جهان

روستای اسکارا برا شامل ۱۰ ساختمان نوسنگی در این منطقی هستند که به خوبی حفظ شده‌اند. این روستا زیر تپه‌های غول‌پیکر دفن شده‌اند که به طور ناخواسته‌ای در وضعیت بی‌نظیری نگه داری شده است. حدود ۶۰۰ سال این روستا ساکنانی داشت و همیشه حدود ۱۰ خانه در این روستا وجود داشته است.

یکی از بهترین ویژگی‌های این مکان، وسایل سنگی است که هنوز در داخل این خانه‌ها وجود دارند. بعضی از این وسایل، چوب لباسی (کمد)، قفسه‌ها، صندلی‌ها و تخت‌ها را شامل می‌شوند. به علاوه این وسایل سنگی، مردم ساکن در روستای اسکارا برا هم ابزار، جواهر، تاس‌های بازی، ظروف شیاردار (نوع محصربه‌فردی از سفال) و زیورآلات دیگری از استخوان و سنگ و سنگ‌های گرانبها می‌ساختند.

۴- ناپ هاوار

سال ساخت: حدود ۳۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مکان: جزیره پاپا وستری، اورکنی، اسکاتلند

وضعیت کنونی: به خرابه تبدیل شده است

قدیمی‌ترین خانه‌های جهان

ناپ هاوار در اسکاتلند به عنوان قدیمی‌ترین خانه سنگی موجود در اروپای شمالی محسوب می‌شود که بقایای آن به خوبی حفظ شدند و تاریخش به بین ۳۷۰۰ – ۳۵۰۰ قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. این مکان که معمولا به مزرعه شناخته می‌شود شامل دو ساختار هستند که از یک گذرگاه به یکدیگر راه دارند. سازه بزرگ‌تر قدیمی‌تر و فضای زندگی اصلی ساکنانش بود. در حالی که سازه دومی کوچک‌تر بود که به احتمالا زیادی به عنوان کارگاه یا انبار از آن استفاده می‌کردند.

از این جهت، گذرگاه بین این ساختمان‌ها از روی عمد مسدود و کارگاه هم متروکه شده بود. باستان‌شناسان از بقایای خانه اصلی شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد بعد از اینکه گذرگاه مسدود شد، برای بیش از ۹۰۰ سال کامل همچنان مورد استفاده قرار گرفته بود.

۳- خیروکیتیا (چویروکویتیا)

سال ساخت: حدود ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مکان: جمهوری قبرس

وضعیت کنونی: به خرابه تبدیل شده است

خیروکیتیا یک سکونتگاه نوسنگی در جزیره قبرس، در نزدیکی کشور یونان است. خرابه‌های این منطقه، مجموعه‌ای از خانه‌های دایره‌ای هستند که اولین ساکنان در چیزی حدود ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در آن‌جا ساکن شدند. این خانه‌های قدیمی با آجر گِلی (خشت) و سنگ ساخته شد و سقفش هم به صورت مسطح بودند. باستان‌شناسان حدود ۲۰ خانه در این منطقه کشف کرده‌اند که به صورت مستقیم از روی زمین ساخته شده بودند.

بقایای کوره‌ها، آسیاب‌های غلات، دیگر ابزارهای کشاورزی و خانگی و بقایایی انسانی در نزدیکی این خانه‌ها کشف شده‌اند. با اینکه هیچ برنامه‌ای برای نوسازی مکان اصلی این منطقه وجود ندارد، باستان‌شناسان پنج خانه و همچنین یک بخش از دیوار دفاعی این سکونتگاه را شبیه‌سازی کردند تا به بازدیدکنندگان کمک کنند بتوانند درباره این خرابه‌ها بیشتر بدانند.

۲- خانه هاویک

سال ساخت: حدود ۷۸۰۰ قبل از میلاد مسیح

مکان: هاویک، نورثامبرلند، انگلیس

وضعیت کنونی: به خرابه تبدیل شده است

قدیمی‌ترین خانه‌های جهان

تا قبل از کشف خانه‌ای در مکان باستان‌شناسی «استار کار»، این باور وجود داشت که خانه هاویک، قدیمی‌ترین خانه میان سنگی در بریتانیاست. قدمت کلبه کربنی رادیویی از کوره‌های داخل این کلبه، عمر این خانه را به حدود ۷۸۰۰ سال قبل برمی‌گرداند. این مکان همچنین قدیمی‌ترین سکونتگاه در منطقه نورثامبرلند است. به علاوه این کلبه، قبرستانی با پنج قبر عصر برنزی در کنار این خانه وجود دارد.

به گفته باستان‌شناسان، منابع در این منطقه و اطراف این کلبه به ساکنانش (انسان‌های شکارچی-گردآورنده در عصر سنگ) اجازه داد در آن‌جا طی طول سال زندگی کنند. یک تیم باستان‌شناسی در سال ۲۰۰۵ تصمیم گرفتند این کلبه را در منطقه نزدیک مکان اصلی‌اش بازسازی کنند که یک مجموعه مستند هم از آن در شبکه BBC با عنوان «ساحل» ساخته و پخش شد.

۱-خانه استار کار

سال ساخت: حدود ۸۵۰۰ قبل از میلاد مسیح

مکان: مکان باستان‌شناسی «استار کار» در نزدیکی اسکاربرو، یورکشایر شمالی، بریتانیا

وضعیت کنونی: به خرابه تبدیل شده است

قدیمی‌ترین خانه‌های جهان

خانه پیدا شده در مکان باستان‌شناسی «استار کار» در سال ۲۰۱۰ نه تنها قدیمی‌ترین خانه در بریتانیا، بلکه احتمالا قدیمی‌ترین خانه در دنیاست که تا آن موقع کشف شده بود. یک تیم از باستان‌شناسان دانشگاه‌های منچستر و یورک همچنین یک سکوی چوبی کشف کردند که معتقدند قدیمی‌ترین نمونه از نجاری در اروپا محسوب می‌شود.

به گفته تحقیقات باستان‌شناسی، از طریق تاریخ کربُنی بقایای این خانه، قدمت آن را به حدود ۸۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تخمین زده بودند. انسان‌های ساکن در این خانه از شکارچی‌ها-گردآورنده بودند که به جزیره بریتانیا آمدند و هنوز هم با قاره اروپا در ارتباط هستند.

منبع oldest

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ