جدول زمانی تاریخ هنر از هنر باستان تا معاصر

طول عمر هنر در پنج گام

در جدول زمانی تاریخ هنر چیزهای زیادی می توان یافت. بیش از ۳۰۰۰۰ سال پیش آغاز می‌شود و ما را در یک سری حرکات، سبک‌ها و دوره‌هایی می‌برد که بازتاب زمان خلق هر اثر هنری است.

هنر نگاه اجمالی مهمی به تاریخ است، زیرا اغلب یکی از معدود چیزهایی است که می‌ماند. می‌تواند برای ما داستان‌ها تعریف کند، حالات و باورهای یک دوره را به هم مرتبط کند، و به ما اجازه دهد با افرادی که قبل از ما آمده‌اند ارتباط برقرار کنیم. بیایید هنر را از باستان تا معاصر بررسی کنیم و ببینیم که چگونه بر آینده تأثیر می گذارد و گذشته را ارائه می دهد.

هنر باستانی

آندرس بلومکویست / Getty imags

آنچه ما هنر باستانی در نظر می گیریم چیزی است که از حدود ۳۰۰۰۰ سال قبل از میلاد تا ۴۰۰ پس از میلاد خلق شده است.می توان آن را همزمان با دوره  مجسمه های فراوانی  و فلوت های استخوانی یا  سقوط روم در نظر گرفت.

بسیاری از سبک های مختلف هنری در این دوره طولانی ایجاد شد. آنها شامل تمدن های پیش از تاریخ (پارینه سنگی، نوسنگی، عصر برنز و غیره) تا تمدن های باستانی بین النهرین، مصر و قبایل کوچ نشین می شوند. همچنین شامل آثاری است که در تمدن‌های کلاسیک مانند یونانیان و سلت‌ها و همچنین تمدن‌های اولیه چین و تمدن‌های قاره آمریکا یافت می‌شود.

آثار هنری این زمان به اندازه فرهنگ هایی که آن را ایجاد کرده اند متنوع است. آنچه آنها را به هم پیوند می دهد هدف آنهاست.

اغلب، هنر برای گفتن داستان در زمانی خلق می شد که سنت شفاهی غالب بود. همچنین برای تزئین اشیاء کاربردی مانند کاسه، پارچ و سلاح استفاده می شد. گاهی برای نشان دادن موقعیت صاحبش نیز استفاده می‌شد، مفهومی که هنر از آن زمان تاکنون استفاده کرده است.

هنر قرون وسطی تا اوایل رنسانس

ژان فیلیپ تورنات / Getty imags

برخی از مردم هنوز از هزاره بین ۴۰۰ تا ۱۴۰۰ پس از میلاد به عنوان “عصر تاریک” یاد می کنند. هنر این دوره را نیز می توان نسبتاً «تاریک» دانست. برخی صحنه های نسبتاً ترسناک یا وحشیانه را به تصویر می کشیدند در حالی که برخی دیگر بر مذهب رسمی متمرکز بودند. با این حال، اکثریت آن چیزی نیستند که ما آن را شاد می نامیم.

هنر اروپای قرون وسطی شاهد گذار از دوره بیزانس به دوره مسیحیت اولیه بود. در آن، از حدود ۳۰۰ تا ۹۰۰، ما همچنین شاهد هنر دوره مهاجرت بودیم، زیرا مردم ژرمن در سراسر قاره مهاجرت کردند. این هنر «بربری» بنا به ضرورت قابل حمل بود و بسیاری از آن به طور قابل توجهی از بین رفت.

با گذشت هزاره، هنر مسیحی و کاتولیک بیشتر و بیشتر ظاهر شد. این دوره حول کلیساهای پر نقش و نگار و آثار هنری برای تزیین این معماری متمرکز بود. همچنین شاهد ظهور «نسخه خطی روشن» و در نهایت سبک‌های گوتیک و رومانسک از هنر و معماری بود.

رنسانس تا هنر مدرن اولیه

alxpin / Getty Images

این دوره سال های ۱۴۰۰ تا ۱۸۸۰ را در بر می گیرد و بسیاری از آثار هنری مورد علاقه ما را شامل می شود.

بسیاری از هنرهای قابل توجهی که در دوره رنسانس ایجاد شد ایتالیایی بود. این کار با هنرمندان مشهور قرن پانزدهمی مانند برونلسکی و دوناتلو آغاز شد که منجر به کار بوتیچلی و آلبرتی شد. هنگامی که رنسانس متعالی در قرن بعد به قدرت رسید، ما کارهای داوینچی، میکل آنژ و رافائل را دیدیم.

در اروپای شمالی، در این دوره، مکاتب رفتارگرایی آنتورپ، استادان کوچک، و مدرسه فونتنبلو، در میان بسیاری دیگر دیده شد.

پس از پایان دوره های طولانی رنسانس ایتالیا، رنسانس شمالی و باروک، شاهد ظهور جنبش های هنری جدید با فراوانی بیشتری بودیم.

در دهه ۱۷۰۰، هنر غربی مجموعه ای از سبک ها را دنبال کرد. این جنبش ها شامل روکوکو و نئوکلاسیسیسم و به دنبال آن رمانتیسم، رئالیسم و امپرسیونیسم و همچنین بسیاری از سبک های کمتر شناخته شده بودند.

در چین، سلسله‌های مینگ و چینگ در این دوره اتفاق افتاد و ژاپن دوره‌های مومویاما و ادو را دید. این نیز زمان آزتک ها و اینکاها در قاره آمریکا بود که هنر متمایز خود را داشتند.

هنر مدرن

فیلیپ فونگ / خبرگزاری فرانسه / Getty imags

هنر مدرن از حدود ۱۸۸۰ تا ۱۹۷۰ اجرا می شود و آنها ۹۰ سال بسیار پرمشغله بودند. امپرسیونیست‌ها دروازه‌های راه‌های جدیدی را گشودند و هنرمندانی مانند پیکاسو و دوشان خود مسئول خلق جنبش‌های متعدد بودند.

دو دهه آخر دهه ۱۸۰۰ مملو از جنبش هایی مانند کلویسونیسم، ژاپنیسم، نئو امپرسیونیسم، نمادگرایی، اکسپرسیونیسم و فوویسم بود. همچنین تعدادی مدرسه و گروه مانند” پسران گلاسکو “و “مدرسه هایدلبرگ”، “گروه نویر (نوبیان) ” و “ده نقاش آمریکایی “وجود داشتند.

هنر در دهه ۱۹۰۰ متنوع و گیج کننده بود. جنبش هایی مانند “آرت نوو” و “کوبیسم” قرن جدید را با باهاوس، دادائیسم، پیوریسم، راییسم و سوپرماتیسم آغاز کردند. هنر دکو، کنستراکتیویسم و رنسانس هارلم در دهه ۱۹۲۰ تسخیر شد در حالی که اکسپرسیونیسم انتزاعی در دهه ۱۹۴۰ ظهور کرد.

در اواسط قرن، ما شاهد سبک های انقلابی تری بودیم. هنر با استفاده از دور ریختنی ها ، نقاشی لبه-سخت، و هنر پاپ( هنر همگانی)،  در دهه ۵۰ عادی شدند. دهه ۶۰ مملو از مینیمالیسم، اپ آرت (هنر دیدمانی) هنر روانگردان(هنر، گرافیک یا نمایش های بصری مرتبط با یا الهام گرفته از تجربیات روانگردان و توهمات شناخته شده به دنبال مصرف داروهای روانگردان ) و خیلی چیزها بود.

هنر معاصر

دهه ۱۹۷۰ چیزی است که اکثر مردم آن را آغاز هنر معاصر می دانند و تا به امروز ادامه دارد. جالب‌تر از همه اینکه ، یا جنبش‌های کمی هستند که خود را به این شکل معرفی می‌کنند یا تاریخ هنر  هنوز عقب تر از  جنبش‌هایی است که خود را به این شکل معرفی می کنند .

با این حال، فهرست رو به رشدی از جنبش ها در دنیای هنر وجود دارد. دهه ۷۰ شاهد پست مدرنیسم و رئالیسم زشت همراه با موجی از هنر فمینیستی، نئو مفهوم گرایی و نئو اکسپرسیونیسم بود. دهه ۸۰ مملو از نئو ژئو، چندفرهنگ گرایی، و جنبش گرافیتی، و همچنین بریت آرت( گروه بریتانیایی های جوان) و نئو پاپ بود.

در زمان آغاز دهه ۹۰، جنبش های هنری کمتر تعریف شده و تا حدودی غیرعادی شدند، تقریباً به گونه ای که گویی نام افراد تمام شده بود. Net Art، Artefactori̦̦̦a، Toyism̦̦(یک جنبش هنری معاصر است که در دهه ۱۹۹۰ در Emmen، هلند آغاز شد. این کلمه نمادی از شخصیت بازیگوش آثار هنری و فلسفه پشت آن است.)، Lowbrow(یک جنبش زیرزمینی هنر تجسمی است که در منطقه لس آنجلس، کالیفرنیا در اواخر دهه ۱۹۶۰ به وجود آمد.)، Bitterism و Stuckism (توسط بیلی چایلدیش و چارلز تامسون در سال ۱۹۹۹ تأسیس شد، یک جنبش هنری است که ضد مفهومی است و از نقاشی فیگوراتیو حمایت می کند ) از سبک های این دهه هستند. و اگرچه هنوز جدید است، اما قرن بیست و یکم تفکر و سرگرمی خاص خود را دارد که باید از آن لذت برد.

مترجم:زهرا طاهری

منبع

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ