راهنمای سفر به دیوانیه، حاصلخیزترین شهر عراق

این منطقه به خاطر زمین‌های حاصلخیز و کشاورزی‌اش شناخته می‌شود و بخشی از رودخانه فرات از آن عبور می‌کند.

عراق، با نام رسمی جمهوری عراق، کشوری فدرال در خاورمیانه و غرب آسیا است. پایتخت آن بغداد می‌باشد و از همسایگان آن می‌توان به عربستان سعودی، کویت، اردن، سوریه، ترکیه و ایران اشاره کرد. عراق دارای تمدن‌های باستانی نظیر سومر و آشور است و در طول تاریخ تحت تأثیر امپراتوری‌های مختلفی قرار گرفته است. این کشور در سال ۱۹۳۲ استقلال یافت و از آن زمان تا کنون تحولات سیاسی و اجتماعی متعددی را تجربه کرده است. عراق شهرهای مهم بسیاری دارد که دیوانیه یکی از آنهاست.

شهر زیبای دیوانیه

دیوانیه (به عربی: لدیوانیه) شهری در استان قادسیه کشور عراق است که در سرشماری سال ۲۰۰۸ میلادی، ۴۶۶٬۸۰۰ نفر جمعیت داشته است. بیشتر ساکنان آن شیعه هستند.دیوانیه در حدود ۲۰۰ کیلومتری جنوب بغداد قرار دارد و رود دیوانیه، که از شاخه‌های فرات است، از میان این شهر می‌گذرد. هسته اصلی شهر قلعه حَسکَه بوده است.در اواخر قرن سیزدهم میلادی، به دلیل سیاست مدحت پاشا مبنی بر اجرای قانون واگذاری زمین و تبدیل نظام اراضی قبیله ای به نظام فئودالی در میان قبایل فرات میانه، درگیری‌هایی میان افراد قبایل، رؤسای جزء و رؤسای بزرگ (مالکان زمین) با حکومت عثمانی به وجود آمد.دیوانیه به واسطه سرزمین‌های حاصلخیزی که بخش قابل توجهی از سبد غذایی مردم منطقه و سایر مناطق عراق را تأمین می‌کند، شناخته می‌شود.

فرهنگ و زبان مردم دیوانیه

دیوانیه، شهری در استان قادسیه عراق، با جمعیتی عمدتاً شیعه است. این منطقه به خاطر زمین‌های حاصلخیز و کشاورزی‌اش شناخته می‌شود و بخشی از رودخانه فرات از آن عبور می‌کند.فرهنگ مردم دیوانیه تحت تأثیر تاریخ غنی و پیوندهای مذهبی با ایران قرار دارد. اخیراً، نمایشگاه کتابی با حضور ناشران ایرانی در دیوانیه برگزار شد که نشان‌دهنده علاقه مردم به فرهنگ و ادبیات ایران است. همچنین، در ایام اربعین، دیوانیه مقصد زائران حسینی است که از دیگر نقاط عراق به این شهر می‌رسند.زبان مردم دیوانیه، واقع در استان قادسیه عراق، عربی است. این شهر، که بیشتر جمعیت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند، به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی و اجتماعی در عراق شناخته می‌شود. دیوانیه به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش و تاریخ غنی‌اش، از دیرباز محل تجمع اقوام و فرهنگ‌های مختلف بوده است. 

چیدمان زیبای شهر دیوانیه

شهر دیوانیه مرکز استان قادسیه در عراق است که در جنوب این کشور واقع شده است. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، یکی از مسیرهای اصلی زائران اربعین برای رسیدن به شهرهای مقدس نجف و کربلا محسوب می‌شود.
دیوانیه از شمال با استان بابل، از شمال شرق با استان واسط، از جنوب شرق با ذی‌قار و از جنوب با مثنی و از جنوب غرب با استان نجف همسایه است. بیش از ۹۰ درصد مساحت آن را دشت‌های رسوبی تشکیل می‌دهد که توسط رسوبات رودخانه فرات و شاخه‌های آن ایجاد شده است.

آثار باستانی و مکان‌های دیدنی شهر دیوانیه

شهر دیوانیه مرکز استان قادسیه در عراق است که در جنوب این کشور واقع شده است. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، یکی از مسیرهای اصلی زائران اربعین برای رسیدن به شهرهای مقدس نجف و کربلا محسوب می‌شود.
دیوانیه از شمال با استان بابل، از شمال شرق با استان واسط، از جنوب شرق با ذی‌قار و از جنوب با مثنی و از جنوب غرب با استان نجف همسایه است. بیش از ۹۰ درصد مساحت آن را دشت‌های رسوبی تشکیل می‌دهد که توسط رسوبات رودخانه فرات و شاخه‌های آن ایجاد شده است.
استان دیوانیه عراق، با مرکزیت شهر دیوانیه، دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است.

مکان‌های دیدنی:
رودخانه شط الدیوانیه: این رودخانه از میان استان عبور کرده و به عنوان یک منبع طبیعی مهم شناخته می‌شود.
آثار باستانی: اخیراً دو اثر تاریخی در منطقه آل بدیر کشف شده‌اند که نشان‌دهنده تاریخ غنی این منطقه هستند.
دشت‌های حاصلخیز: دیوانیه به خاطر زمین‌های حاصلخیزش معروف است که نقش مهمی در تأمین مواد غذایی عراق دارد.
دیوانیه شهری در استان قادسیه عراق است که در حدود ۲۰۰ کیلومتری جنوب بغداد قرار دارد. جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۸ میلادی ۴۶۶,۸۰۰ نفر بوده که بیشتر آنها شیعه هستند.یکی از مساجد مهم دیوانیه، مسجد جامع بازار بزرگ این شهر است که “ارکان کاظم عنفوص” امام جماعت و سخنران آن می‌باشد. در سال ۲۰۱۹ میلادی، منزل این امام جماعت هدف حمله تروریستی با پرتاب بمب دست‌ساز قرار گرفت که خساراتی به آن وارد شد اما تلفات جانی نداشت.همچنین مرقد مطهر سید احمد غریفی معروف به حمزه شرقی در استان دیوانیه واقع شده است.

رستوران های مهم دیوانیه

در شهر دیوانیه عراق، چند رستوران مهم وجود دارد:
رستوران حیدر شواکه: انواع غذاهای گوشتی، خیابان زهور.
رستوران مندی صنعاء الیمن: برنج و مرغ دودی، خیابان زهور.
رستوران سیروان: کباب گوشت و مرغ، خیابان زین العابدین.
رستوران حجی فارس: غذاهای خورشتی و ماهی سرخ شده، خیابان زین العابدین.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ