مرور برچسب

آيين

انتقال به بوُشى دوِْ توکوُگاوا

انتقال به بوُشى دوِْ توكوُگاوا شاید آشكارترین تجلى ادبىِ روحِ جنگاورى یا سپاهى گرى در دوره انتقالى جنگ و اتحاد به رهبرى تویوتومى هیده یوشى و توكوُگاوا ایه یاسوُ در اواخر قرن شانزدهم، به دست میاموتو موُساشى در كتابش گورین نو شو (درحدود 1643…

پیروزی خورشید مصر

در بخش پیش به اندیشه های خورشید مصری پرداخته و از اسطوره های آفرینش مصری و خورشید آغاز نمودیم. به پایتخت آیین های خورشید در شهر «لونو» (هلیوپولیس) رفتیم و نمادهای آیینی را بررسی کردیم و سرانجام به اندیشه هایی رسیدیم که سرآغاز جستجوی ما…

توتان خامون

پس از مرگ سمنخ کارع توت عنخ آتون هشت ساله به حکومت رسید او آیین قدیمی و اعتقادات به خدای اصلی آمون و خدایان دیگر را دوباره رواج داد و نام خود را نیز به توت عنخ آمون (به معنای تصویر زنده ی آمون) تغییر داد حال گویی توفانی در این سرزمین به…

مجموعه معابد آمون- رع

معبد آمون- رع (Amon-Ra) در کرنک کاملترین و پیچیده ترین اثر معماری مصر باستان است. از دوره پادشاهی میانه، تبس مرکز آیین پرستش آمون بود و کرنک نیز تبدیل به مهمترین مکان مذهبی آمون- رع در دوره پادشاهی جدید گردید. این مجموعه معبد دارایدو محور…

متافیزیک در آیین بودای هندی

به سبب اهتمام تعالیم بودایى نقش باورنادرست به عنوان علتى براى ناخوشى، طبیعى بود كه فیلسوفان بودایى بر مسائل هستى شناسى و نظریه علیّت تمركز كنند. هستى شناسى مهم بود، زیرا نوعى خطاى فكرى كه تصور مى شد به ناخوشى منجر مى شود در خطا بودن…

معرفت شناسى در آیین بودای هندی

متون بودایى، سیدارته گوتمه یا بودا، را كسى مى داند كه آیین هاى قربانى برهمنان را به استهزاء مى گرفت و كاهنان سازنده این آیین ها را متهم مى كرد، زیرا این آیین ها بهترین انگیزه براى دریافت پول ثروتمندان و بهره بردارى از قدرت به نفع خود…

طبیعت بشر در آیین بودای هندی

یك اعتقاد كلیدى در آموزه هاى بودایى این است كه ناخشنودى نتیجه امیالى است كه ریشه در باورهاى نادرست دارند. مهم ترین باروهاى نادرست عبارت اند از: (1) هستى فردى خودِ شخص از هستى دیگران مهم تر است; (2) با كسب و تملك اموال مى توان احساس رضایت…

۵. در نظام هاى مهایانه

گرایش هاى جدید در دین هندى، كه پیش از این رشد و تحول یافته بود، در دوره 100 ـ 300 م منجر به تكوین شكل نوینى از آیین بودا، به نام مهایانه یا گردونه بزرگ شد. این نهضت نوین، كه در آغاز تنها توجه اندكى را به خود جلب كرده بود، آرام آرام نفوذِ…

۳. برداشت اروپایى از این اصطلاح

فرهنگ انگلیسى آكسفورد (ویراست اول) نیروانه را این طور تعریف مى كند: «در الهیات بودایى، خاموشى وجود فردى و استغراق در روح برین، یا خاموشى همه آرزوها و شهوت ها و حصولِ سعادت كامل». اگرچه روایت هایى از این تعریف به طور گسترده به كار رفته است،…

پیش از پیدایش آیین بودا و کلمه نیروانه

اشاره [ پیش از پیدایش آیین بودا، در حدود قرن پنجم قم، نیروانه غایت این مقصد، زدودن عناصر روانى آشفته كننده اى است كه حجاب دلِ صافى و آرام مى شوند، و همراه است با حالت بیدارى از خواب روانىِ حاصل از این عناصر. چنین بیدارى اى (كه اغلب در زبان…

جشن هاى بودایى تبّتى

جشن هاى بودایى تبّتى ماه روز رویداد اول 15ـ10 معجزه بزرگ در شروستىSravasti (به دنبال جشن هاى سال نو) چهارم 7 تولد بودا چهارم 15 روشن شدگى بودا و ورود او به نیروانه ششم 4 نخستین موعظه بودا نهم 22 بازگشت بودا از آسمان (پایان زاویه گیرى فصل…

مکتب هاى آیین بوداى شمالى

مكتب هاى آیین بوداى شمالى. مكتب هاى بودایى تبّتى، در این باره كه دقیقاً كدامین متون را معتبر بدانند و كدامین خدایان را مهم ترین بخوانند، اختلاف دارند; گاهى آموزه ها یا اَعمال خاص خود را كه در آن مهارت دارند به كار مى گیرند. ویژگى هاى كلى…

ویژگى آیین بوداى شمالى

ساختار آموزه ها. تبّتى ها گاهى مدعى اند كه آموزه هایشان شامل هرسه چرخ، مهایانه، هینه یانه و وجره یانه است. این ادعا تا حدى درست است، اگرچه گاهى هم یك ادعاى جدلى به شمار مى آید كه تلویحاً شكل هاى دیگر آیین بودا را زائد مى داند. روش وینَیه و…

مفروضات متغیر

مفروضات متغیر. تا پیش از هجوم پناهندگان تبّتى به كشورهاى غربى در طول دهه 1960 و پس از آن، دین تبّتى شهرت چندانى نداشت. بسیارى از گزارش هاى رایج، گزارش هایى كاملا تحریف شده بودند. از یك سو، تبت را كشورى گرفتار خرافه هاى دینى قرون وسطایى،…

دومین گسترش آیین بودا در تبت

دومین گسترش آیین بودا در تبت. پایان قرن دهم و سراسر قرن یازدهم شاهد روابطى بود كه از نو میان تبت و آیین بوداى هندى برقرار شد. تبّتى ها با كشمیر و مراكز آیین بودا در هند شرقى رابطه برقرار كردند. از مجموعه عظیم آثار بودایى، براى استفاده…