مرور رده
معماری یونان باستان
معبد بارزترین نوع شناخته شده معماری عمومی یونان است . معبد همانند کلیسای مدرن نبود. معابد محلی برای نگهداری گنجینه های مربوط به آیین خدایی قرار میگرفتند ویا مکانی برای بت ها بودند ولی از دوران زمان فیدیاس به یک کار هنری تبدیل شد . معابد مکانی برای زاهدن خدا بود که آنها مجسمه ها ، کلاه خودها و اسلحه ها را برای صدقه رها میکردند .
آگورا باستانی
اینطور می گویند که برده فروشان، کفش سازان، جواهرات و نزوا خوارها در این بازار باستانی که تاریخچه آن پنج هزار سال است چانه زنی و وراجی می کردند. آگورا نیز پاتوق رقابت فیلسوفانه افلاطون و سقراط بود - که در نهایت آخرین شان به خاطر " منحرف…
بنای پارتنون در یونان باستان
در سال 447، ايكتينوس، به ياري كاليكراتس و تحت نظارت فيدياس و پريكلس، بناي معبد جديدي را براي آتنه پارتنون آغاز كرد. وي، در انتهاي غربي عمارت، براي دختران كاهنه آتنه تالاري ساخت و آن را خانه ((دوشيزگان)) نام گذارد، ولي با گذشت زمان سهل…
تجدید بنای آتن
آتيك در معماريهاي خود، از لحاظ كثرت و كمال، در قرن پنجم قم رهبر سراسر يونان است. سبك دوريك، كه در نواحي ديگر پيكرهاي فربه و درشت را نمايش ميدهد، در اينجا ظرافت و رشاقت يونيايي را به خود ميگيرد; رنگ بر خط، و زيور بر نظم و تقارن افزوده…
پیشرفت معماری یونانی
در قرن پنجم قم، سبك معماري دوريك يونان را يكسره تسخير كرد. از همه معابدي كه در آن عصر فرخنده برپا شده بود، جز چند بناي يونيايي بر جاي نمانده است; مهمترين آنها ارختئوم و معبد پيروزي بيبال است كه بر آكروپوليس واقع شده. آتيك به قواعد معماري…
فیدیاس مجسمه ساز و حجار پارتنون
از سال 447 تا 438، فيدياس و دستيارانش به كار مجسمه سازي و حجاري پارتنون مشغول بودند.
همچنانكه افلاطون نخست درامنويس بود و سپس فيلسوفي شد كه فلسفه خود را به صورت درام بيان ميداشت، فيدياس نيز نخست نقاش بود و بعدا پيكرتراشي شد كه در كار خود…
مکتب استادان حجاری و پیکرتراشی یونان باستان
ترقي و پيشرفت پيكرتراشي در قرن پنجم تا حدودي بدان علت بود كه هر هنرمندي به مكتبي وابسته بود و در سلسله طولاني استادان و شاگردان آن مكتب محلي خاص خود داشت. اينان وارث سنن و رموز هنري پيشينيان خود بودند و از تندرويهاي افراد مستقل جلوگيري…
روش استادان حجاری و پیکرتراشی یونان باستان
مع هذا نبوغ مردم آتن، كه شكل را بيش از رنگ دوست ميداشت، چنانكه شايسته بود با هنر نقاشي آشنايي نيافت. و حتي در نقاشي عصر طلايي نيز (اگر بتوان از روي مسموعات داوري كرد) بيشتر به مطالعه خطوط و طرحهاي زندگي ميپرداخت تا به ادراك حسي رنگهاي آن.…
معماری در یونان باستان
علم معماري، بكندي، از زمان هجوم قوم دوري به بعد پيشرفت كرد و سبك معماري دوري رواج يافت. در طول دوران عتيق از عصر آگاممنون تا ترپاندروس مردم موكناي اصول ساختماني خود را به يونان انتقال دادند. عمارات به شكل مكعب مستطيل ساخته ميشد; در داخل و…
مجسمه سازی در یونان باستان
سكونت يونانيان در آسياي باختري و گشايش ابواب مصر به بازار تجارت يونان در 660 سبب شد كه سبكهاي مجسمه سازي خاور نزديك و مصر به يونيا و قسمت اروپائي يونان راه يابد. در حدود 580، دو مجسمه ساز كرتي به نام ديپوئنوس و سكوليس پذيرفتند كه در سيكوئون…
هنر یونانیان باستان
در آغار هنر یونان به علت عدم آگاهی از تمایز طبقاتی ( مانند هنر مردمان مناطق دیگر ) با دعا و افسون و جادو توام بوده و هنری ائینی تلقی می شده است . این هنر بیانگر احساسات – پندارها و خواسته های مشترک اجتماع اولیه در سازمانهای آنها می باشد که…
معبد پارتنون در یونان
مهمترین بنای مجموعه آکروپلیس است. این بنا در عصر کلاسیک ساخته شده است. و برای الهه آتنا( خدای پیروزی ) که به افتخار او آتن هم از او نام گرفته ایجاد شده است. بنا بر روی بلندترین نقطه تپه آکروپلیس و مشرف بر سراسر شهر آتن و نواحی املاف آن بنا…
معبد زئوس
معبد زئوس معبدی بوده است که توسط فیدیاس در المپیا برای زئوس ساخته شد. ساختمان با شکوه این معبد بین سالهای ۴۷۰ تا ۴۵۶ پیش از میلاد به دست یک معمار محلی بنا شد. این معبد ششگوش با سنگهای آهکی بزرگی که ستونهای تو پُر و بزرگی آنها را…
زئوس
زئوس پسر کرونوس و رئاست پدرش نوزادانش را می بلعید تا بر علیه او شورش نکنند، مادرش او را نجات داد و به گوریبانت ها ، کوریت ها و ماده بزی به نام آمالته سپرد. پس از آنکه زئوس به سن رشد رسید، با همکاری متیس (خدای خرد) معجمونی ساخت وکرونوس را…
مجسمه زئوس
شهری که جایگاه اولیه بازیهای المپیک بوده و اصلا" نام این بازیها از آن گرفته شده است. در ارزش و مقام بازیهای المپیک در ایام باستان همین بس که در مدت بازیها جنگها متوقف می شد و ورزشکاران از آسیا صغیر، سوریه، مصر و ... برای مسابقه و پرستش زئوس…
مجسمه های یونان باستان ۲
- مجسمه ای برهنه از قیصر امپراطور رومی - مجسمه زیبای دیانا با جامه بلند زنانه ابعاد واقعی
- مجسمه " هبه " که نام الله جوانی که ساقی خدایان بود - مجسمه نخستین امپراطور روم باستان : آوگوستوس اوكتاویانوس در ابعاد حقیقی