راز سالن های تئاتر یونان باستان!

سالهاست که همگان هوش و ذکاوت معماران و مهندسان یونان باستان را به خاطر ساخت سالن های تئاتر با چنین آکوستیک فوق العاده ای را تحسین می کنند. سالن هایی که حتی اگر یک سکه به زمین بیافتد ، صدایش را همه حتی در ردیف های آخر خواهند شنید. اما به تازگی یک تحقیق در دانشگاه آیندهوون، ثابت کرده که این معماری آکوستیک سالن های تئاتر یونان، تنها یک افسانه است! با تاریخ ما همراه شوید تا راز سالن های تئاتر یونان باستان! را بدانید.

 

تاکنون بارها معماری آکوستیک شگفت انگیز سالن تئاتر اپیداروس مورد ستایش قرار گرفته است . این سالن هر سال میزبان فستیوال های آتن می باشد که در آن کنسرت و نمایش برگزار می شود. قدمت این بنا به ۴۰۰ ق.م باز می گردد و از زمان حفاری و بازسازی ، هزاران گردشگر را به خود جذب کرده است. یک تیمی از محققان دانشگاه صنعتی آیندهوون به این مکان آمدند تا درباره سیستم آکوستیک این سالن بزرگ تحقیق کنند. پس به انجام تحقیقات بر سالن تئاتر اپیدارس و تئاتر اودئون هرودس آتیکوس و تئاتر آرگوس پرداختند. اودئون که قدمتش به ۲۰۰ ب.م باز می گردد، در نزدیکی آکروپلیس آتن واقع شده است و سالن تئاتر آرگوس، یکی از بزرگترین سالن های تئاتر یونان باستان در پلوپونز قرار دارد که قدمتش به ۲۰۰ ق.م بر می گردد.

سالن تئاتر اپیداروس
سالن تئاتر اپیداروس

محققان در بخش های مختلف سالن های تئاتر در ساعات مختلف از روز آزمایشاتی را انجام دادند ، چرا که نوسانات، دما و رطوبت بر صدا تاثیر می گذارد. آنها صداهای مختلفی مثل افتادن سکه، پاره شدن کاغذ، زمزمه کردن را ضبط کردند تا قابلیت شنیداری را بررسی کنند. در مجموع بیش از ۲۴۰۰ آزمایش انجام شد تا بفهمند در چه فاصله ای از استیج صدا شنیده می شود. نتایج نشان داد اگرچه صدای افتادن سکه یا پاره شدن کاغذ به همه جای سالن تئاتر می رسد، ولی ردیف های بالا تنها نیمی از این صدا را دریافت می کنند. علاوه بر این صدای مکالمه و سخنرانی تنها در ردیف های جلویی قابل درک بود!

این نتایج باعث شد گفتگوهای جدی بین دانشمندان در اینباره قوت بگیرد. رمی ونمیکر یکی از همکاران محققان اظهار داشت که این مطالعات تنها در شرایط کنونی به این نتیجه رسیده است و به هیچ وجه نمیتوان کیفیت آکوستیک را در ۲۰۰۰ سال پیش تعیین کند. همچنین گفت در دوران باستان احتمالا ، در پشت صحنه، بکدراپ (پرده ای در پشت صحنه که گفته ها روی آن نقش می بندد)وجود داشته و صدا را به ردیف های آخر می رسانده است.

سالن های تئاتر یونان
سالن های تئاتر یونان

آرمند دی آنور، موسیقیدان دانشگاه آکسفورد، خاطرنشان کرد، این مطالعات وضعیت آکوستیک در شرایط امروزی را اثبات می کند و نمیتوان آکوستیک در دوران باستان را به این روش سنجید.  و این مسئله را هم باید در نظر بگیریم که این سالنهای تئاتر در یونان بارها تخریب و بازسازی شده اند و احتمال تغییرات ناخواسته زیاد است.

صرف نظر از این نتایج ، یک مسئله کاملا مشهود است : باور آکوستیک جادویی در این سالن های تئاتر در دوران باستان سخت است و نمیتوان آن را تجربه کرد!

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها