ساخت درِ جدید «وی‌آی‌پی» برای تالار وحدت!

به گزارش «تاریخ‌ما»، در تالار وحدت، یکی از مجهزترین و بزرگ‌ترین تالارهای اُپرا، موسیقی و تئاتر ایران که بر اساس مدل نمونه‌ی اپرا “هال‌وین” ساخته اتفاقات ساماندهی و مرمت در حال رخ دادن است و مشخص نیست میراث فرهنگی از چند درصد این اتفاقات در این بنای تاریخی که دی ماه سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اطلاع دارد.

یکی از کارمندان مجموعه تالار وحدت می‌گوید «حدود دو ماه است، برخی کارها برای مرمت و ساماندهی تالار وحدت در دستور کار است» و حالا نوبت به تعویض موکت‌های کف رسیده و موکت‌های خاکستری رنگ تالار ورودی وحدت جای خود را به موکت‌هایی با همان رنگ اما نو می‌دهند.

از ابتدای کارشان یعنی وقتی که استعلام میراث فرهنگی را نگرفته بودند چند ماهی می‌گذرد، تا این که با مطلع شدن اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، قرار می‌شود این مجموعه فرهنگی تاریخی طرح خود را به میراث فرهنگی ارائه کند، تا کارها براساس ضوابط پیش بروند.

مهدی معمارزاده، ناظر اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در این مجموعه فرهنگی تاریخی، به «تاریخ‌ما» می‌گوید: در بازدیدی که مدتی پیش همراه با معاون میراث فرهنگی از مجموعه داشتیم، روند کارها در تالار وحدت بررسی شد، فقط یک بحث رنگ‌آمیزی و طراحی برای درِ “وی آی پی” به ما مطرح بود، قرار شد رنگ آمیزی بر اساس رنگ‌های سابق انجام شود، اما در بحث پوسیدگی موکت، صندلی و پرده‌ها که قبلا بخشی از آن‌ها تغییر کرده‌اند به امروز میراث فرهنگی ارتباطی ندارد.

او همچنین درباره‌ی تهیه‌ی طرحی برای ساخت و نصب یک در، با هدف نصب در بخش وی‌آی پی جدید تالار وحدت صحبت می‌کند، اما تاکید می‌کند: میراث‌ فرهنگی در مورد تعویض موکت‌های تالار هیچ اطلاعی ندارد.

وی می‌گوید: می‌خواهند برای بخش “VIP” تالار یک در ساخته شود. مسئولان از سالن تشریفات دوره پهلوی استفاده نمی‌کنند، بنابراین یک سالن در بخش پایین تالار قرار است به بخش تشریفات اختصاص داده شود، که براساس تاکید میراث فرهنگی باید درِ جدید آن طراحی شده، در میراث فرهنگی بررسی شود و بعد از تأیید آن را ساخته و در جای خود نصب کنند.

معمارزاده ادامه می‌دهد: براساس صحبت‌هایی که پیش از این با مسئولان تالار رودکی داشته‌ایم قرار است هر کاری که انجام می‌شود براساس طرح باشد، این که کاری را بدون اجازه‌ی میراث فرهنگی بخواهند انجام دهند، به ما مربوط نیست، اما قرار است هر کاری انجام شود به عنوان اثر ثبتی با طرح و تصویب میراث باشد.

خبرنگار «تاریخ‌ما» تلاش کرد تا در تماس با علی‌اکبر صفی‌پور، رییس بنیاد رودکی درباره‌ی اقدامات در دست انجام در این مجموعه صحبت کند، اما موفق به انجام این کار نشد.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.