آسیب‌های معدن بوکسیت تاش قابل لمس است/همراهی مسئولان شهری با مردم

سایت «تاریخ ما»، گروه استان ها: تخریب های زیست محیطی معدن بوکسیت تاش تا آنجا پیش رفته است که صدای مرکز پژوهش های مجلس نیز درآمد اما برخی مسئولان قضایی و اجرایی شهرستان شاهرود همچنان در قبال تخریب های محیط زیست ساکت مانده اند، هفته جاری اما شورای اسلامی شهر شاهرود که از همان روز نخست روی کار آمدن، در برابر تخریب های این معدن ایستاد، باز هم در این راستا پیش قدم شد تا نخستین نشست مشترک اعضای مدیریت شهری شاهرود و مسئولان قضایی بسطام را برگزار کند.

نشستی که تلاشی بزرگ برای بررسی چند باره تاثیرات منفی تخریب محیط زیست بر آینده شهرستان شاهرود بود اما باز هم با بی محلی برخی مسئولان این شهرستان روبرو شد، ولی این عدم حضور نتوانست مانع برگزاری نشستی جامع باشد.

هرچند نبود برخی مسئولان دعوت شده به این نشست حامل پیام واضحی از سوی آن‌ها بود اما موثران مدیریت شهری شاهرود همگی در نشست بررسی آسیب‌های معدن تاش در کوه شاهوار که بزرگترین منبع تامین کننده آب این شهرستان است حضور داشتند.

آسیب‌های درازمدت و غیرقابل‌جبران معدن بوکسیت تاش

رئیس شورای شهر شاهرود در این نشست بابیان اینکه آسیب‌های ظاهری معدن آلومینا تاش قابل‌لمس است، ابراز داشت: دپو نخاله‌های معدنی، جاده عریض تا نزدیک قله، خشک شدن چشمه، از بین رفتن پوشش گیاهی و تهدید حیات‌وحش مواردی که به وضوح می‌توان آن را مشاهده کرد اما در بین این معدن‌کاوی با آسیب‌های درازمدت و غیرقابل‌جبران نظیر آلودگی چشمه‌های آب نیز مواجه است.

حسینعلی سمیعی در ادامه تصریح کرد: در شرایطی که با بحران آب در کشور مواجه هستیم با دست خودمان ارزشمندترین منابع آب شاهرود را از بین برده و به ایجاد گردوغبار و سیلاب دامن می‌زنیم که خشک شدن چشمه خرسی تنها بخش کوچکی از این رویداد است.

 وی بابیان اینکه پروانه بهره‌برداری این شرکت یک هزار و ۳۱۳ هکتار است، افزود: معدن تاش مجوز برداشت سالانه ۱۴۰ هزار تن را داشت که به ۳۵۰ هزار تن افزایش پیدا کرد؛ حال این سؤال مطرح است که آیا معادل همین مجوز صادرشده برداشت صورت می‌گیرد یا فاجعه بیش از این مقدار است.

نابودی ذخیره گاه آبی شاهرود بی هیچ بهایی

رئیس شورای شهر شاهرود بابیان اینکه شیوه برداشت راحت‌ترین شیوه به‌صورت انفجاری است، ابراز داشت: طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس کل تناژ انجام‌شده از زمان شروع تاکنون یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن است که معادل یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تن باطله‌های ایجاد شد که درواقع آمار واقعی رقمی بالاتر از تاریخ ۹۶.۵.۱۹ تا پایان همین سال ۳۳۲ هزار تن برداشت صورت گرفته است که این رقم شش‌ماهه عمق فاجعه را مشخص می‌کنداز این مقدار را نشان می‌دهد و قابل استناد نیز است اگر روزانه به‌طور متوسط ۸۰ تریلی برداشت صورت گیرد با صرف اگر ۳۰۰ روز کاری دو هزار تن معادل ۶۰۰ هزار تن حجم برداشت معدن خواهد بود.

سمیعی در ادامه تصریح کرد: از تاریخ ۹۶.۵.۱۹ تا پایان همین سال ۳۳۲ هزار تن برداشت صورت گرفته است که این رقم شش‌ماهه عمق فاجعه را مشخص می‌کند و در حال حاضر نسبت برداشت به باطله یک به ۱۴ است یعنی برای تهیه یک کامیون برداشت ۱۴ ماشین نخاله ایجاد می‌شود.

وی بابیان اینکه متأسفانه در ارتفاع سه هزار متری سنگ خالص خارج و باطله‌ها دپو می‌شود، افزود: در این منطقه ۲۳۵ میلیون مترمکعب ذخیره‌گاه آبی وجود دارد که معادل سد کرج با ظرفیت حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب است و نشان می‌دهد ذخیره‌گاه آبی شاهرود بدون هیچ بهایی نابود می‌شود.

عدم عمل به قانون در معدن بوکسیت تاش

رئیس شورای شهر شاهرود بابیان اینکه در برنامه ششم توسعه ماده ۴۳ تبصره سه و پنج صراحتاً عنوان شد که بهره‌بردار قبل از بهره‌برداری باید ارزیابی زیست‌محیطی را داشته باشد، ابراز داشت: شرکت بهره‌بردار باید عنوان کند که چه برنامه‌هایی برای احیا منطقه و خروج نخاله‌ها در دست اقدام دارد از سوی دیگر بعد از ۱۰ سال هنوز ارزیابی زیست‌محیطی در این منطقه صورت نگرفته یعنی صراحتاً به قانون عمل نشده است

سمیعی در ادامه تصریح کرد: یک درصد فروش و بهره‌برداری معدن سهم عمران و آبادانی مکانی است که کار در آنجا انجام می‌شود که هنوز یک ریال در این خصوص پرداخت‌نشده است و این سؤال نیز مطرح خواهد بود که آیا تخریب انجام‌شده قابل احیا هست یا خیر؟

وی افزود: بسیاری از مناطق کوه شاهوار شیب ۶۰ یا ۷۰ درصدی تبدیل به زمین مسطح شده است و این‌ها عوارضی که قابل‌مشاهده هستند درخت اورس را قطع و به‌جای آن نمادین کاج و سرو طی هفته منابع طبیعی کاشته شد که این اقدام توهین به شعور مردم محسوب می‌شود.

آلودگی منابع آبی شاهوار به آلومینیوم

رئیس شورای شهر شاهرود بابیان اینکه ماه رمضان امسال آزمایش آب در چهار نقطه از بالاترین تا پایین‌ترین نقطه با شرایط استاندارد صورت گرفت، ابراز داشت: برای هرکدام از نمونه‌ها نیز دریافت آلومینیم توسط آب آشامیدنی برای انسان در درازمدت زوال عقل، پوکی استخوان، تولد نوزاد نارس و بیماری‌های قلبی و عروقی را به دنبال دارد به‌صورت مجرا عکس و فیلم نیز تهیه و نمونه‌ها به آزمایشگاه مرکز فراوری ایران ارسال شد.

سمیعی در ادامه با ابراز اینکه یکی از نمونه‌ها پنج واحد سرب را نشان می‌دهد درحالی‌که این میزان باید صفر باشد، تصریح کرد: مقدار آلومینیم نیز در نمونه‌ها بسیار بیش‌ازحد استاندارد است، یکی از آن‌ها ۲۷۳ میکروگرم در لیتر آلومینیوم گزارش شد درحالی‌که استاندارد باید کمتر از ۵۰ میکروگرم در لیتر باشد، لذا عمق فاجعه را ازاینجا می‌توان فهمید، اگر صدبار دیگر از همان مکان‌های موردنظر آزمایش را تکرار کنیم همین نتیجه حاصل می‌شود.

وی افزود: دریافت آلومینیم توسط آب آشامیدنی برای انسان در درازمدت زوال عقل، پوکی استخوان، تولد نوزاد نارس و بیماری‌های قلبی و عروقی را به دنبال دارد و یکی از این اتفاقات حتی اگر رخ دهد به‌عنوان‌مثال تولید کودک نارس با چه بهایی قابل جبران است و مسئله قابل عامل نیز همه این‌ها در مجوز انجام شد درست نظیر سدهای دریاچه ارومیه و گتوند.

تهیه سند مالکیت برای محل دپو توسط معدن

رئیس شورای شهر شاهرود بابیان اینکه طی مدت چند سال اخیر بارها جلسات متعدد برگزارشده است، ابراز داشت: راه‌حل تعطیلی معدن و دوم اصلاح شیوه برداشت و حجم برداشت است و نهایت به خاطر اشتغال تمام یا بخشی از فراوری در این شهر ایجاد شود اشتغال موقت برای ۳۰ نفر از اهالی بومی هیچ منفعتی برای شاهرود ندارد و از سوی هیچ منفعتی نیز پاسخگوی این میزان حجم زیان و ضررها نخواهد بود.

سمیعی در ادامه تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی شورای شهر ورود به عرصه‌های اجتماعی است و در حوزه شاهوار نیز ورود جدی خواهند داشت اما خبر بد اینکه معدن در حال تهیه سند مالکیت برای محل دپو معادل سه هکتار است که تقریباً به‌تدریج خریداری کل منطقه دور از انتظار نخواهد بود.

بهترین راه تعطیلی معدن

مسئول ستاد مردمی کمپین نجات شاهوار نیز بابیان اینکه از شورای شهر انتظار می‌رود در خصوص معدن تاش بیانیه‌ای ارائه دهد، ابراز داشت: در پس این سال‌ها بارها فریاد زدیم که این معدن با همین سرعت که پیش می‌رود چالش بزرگی برای سلامت شهر خواهد بود کمتر از یک ماه از ارائه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گذرد و تمام خطرات معدن در آن به‌طور کامل ذکر شد و معتقدیم بهترین راهکار تعطیلی معدن است.

کمتر از یک ماه از ارائه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گذرد و تمام خطرات معدن در آن به‌طور کامل ذکر شد و معتقدیم بهترین راهکار تعطیلی معدن است امیرحسین ولیان در ادامه تصریح کرد: طبق گفته سازمان محیط‌زیست، فعالیت معدن بدون ارزیابی زیست‌محیطی صورت گرفته که با این حساب جای هیچ‌گونه تعللی پیرامون معدن نیست، مرکز پژوهش‌های مجلس که عالی‌ترین مرجع مطالعاتی کشور محسوب می‌شود نیز به این موضوع به‌طور مفصل پرداخت که اگر برای آینده فرزندان خودتان دنیای بهتری می‌خواهید با این رویه همخوان نیست.

وی افزود: مطالبات مردم پیرامون شاهوار می‌تواند از شورای شهر انعکاس پیدا کند اینکه با تعطیلی معدن به اشتغال کشور لطمه وارد می‌شود تنها دروغی بیش نیست معدن دیگری به شرکت تحویل داده‌شده است فعالان محیط‌زیست مخالف توسعه و اشتغال نیستند اما نمی‌خواهیم که به آینده فرزندان ما ضربه‌ای وارد شود موضوع سلامت به‌هیچ‌وجه قابل جبران نیست.

قله شاهوار برند شاهرود

مسئول ستاد مردمی کمپین نجات شاهوار نیز بابیان اینکه ما به مکانی که این معدن در آن واقع‌شده است حساس هستیم، ابراز داشت: این‌گونه نیست که فعالان محیط‌زیست با هرگونه فعالیت صنعتی و معدنی مخالف باشند، ولی ای‌کاش اهمیت شاهوار را درک کنیم که اگر هوایی برای زیست داریم از همین آب‌وهوای شاهوار است.

ولیان بابیان اینکه قله شاهوار برند شاهرود است، تصریح کرد: شاهرود قطب حیات‌وحش استان سمنان است و اگر بنا بود تنها یک منطقه حفاظت‌شده در آن وجود می‌داشت باید نام شاهوار در اولویت قرار گیرد، باید این منطقه حفاظت‌شده اعلام می‌شد که متأسفانه سازمان محیط‌زیست از آن غفلت کرده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه برای فعالیت این معدن‌کاوی حتی دو خط استعلام از محیط‌زیست گرفته نشده است، افزود: برآورد ارزیابی محیط زیستی این سازوکار که خود معدن پول دهد و شرکتی ارزیابی زیست‌محیطی آن را انجام دهد مسئله غریبی است که مشخص می‌شود چه نتیجه‌ای از این ارزیابی حاصل خواهد شد.

رودخانه تاش آلوده به آلومینیوم

استاد زمین‌شناسی دانشگاه آزاد شاهرود نیز بابیان اینکه خردادماه امسال ‌به همراه دکتر سمیعی رئیس شورای شهر شاهرود و چند نفر از موثرین و مرحوم علیرضا اسلام‌پناه خبرنگار سایت «تاریخ ما» برای نمونه‌برداری آب منطقه سفری به شاهوار داشتیم، ابراز داشت: با توجه به استانداردهای بهداشت جهانی از چهار نقطه آب شاهوار نمونه‌برداری صورت گرفت.

عبدالرضا جعفریان در ادامه با تاکید بر اینکه از چهار نمونه گرفته‌شده آب شاهوار سه نمونه آن آلوده به فلزات سنگین بود، تصریح کرد: در یک نمونه که از رودخانه اصلی تاش گرفته‌شده بود پنج برابر بیش‌ازحد مجاز آلودگی داشت، با توجه به اینکه آب‌های سطحی در معرض باطله‌های معدن است، این میزان آلودگی مرتب در حال افزایش است.

وی افزود: هرچه زمان می‌گذرد میزان تماس آب با باطله‌های معدنی بیشتر و عناصر سنگین نیکل سرب آرسنیک و غیره بیشتری وارد آب می‌شود.

معدن کاوی در تناقض با سطحی بودن کار

سهامدار اصلی شرکت آلومینا جاجرم دولتی است و خود دولت همه مجوزها را صادر و دستگاه‌های ذی‌ربط را وادار به سکوت می‌کند استاد زمین‌شناسی دانشگاه آزاد شاهرود بابیان اینکه حوزه کارست بهترین ذخیره‌گاه آب در شرایط بحران آبی کشور محسوب می‌شود، ابراز داشت: عمق فاجعه را ازاینجا می‌توان درک کرد که مدیرعامل این شرکت در مصاحبه روز پنج‌شنبه برنامه تلویزیونی اعلام کرد که برای یک هزار و ۳۰۰ هکتار از کوه شاهوار مجوز برداشت دارند و در این محدوده گمانه‌زنی، حفاری‌های عمیق صورت گرفت و درنهایت لایه‌های بوکسیت در افق‌های عمیق این کوه شناسایی شد این نکته با حرفی که گفته می‌شود معدن‌کاوی سطحی بوده در تناقض است.

جعفریان در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه نوع برداشت به شکل انفجاری است ادامه فعالیت معدن بوکسیت تاش وارد شدن صدمه به منابع آبی زیرزمینی و سطحی خواهد بود و این برابر نابودی شاهرود است چه کسی دراین‌بین پاسخگو خواهد بود؟

وی با طرح این سؤال که چگونه این معدن به‌راحتی مجوز گرفت، تصریح کرد: اما باید بدانید که سهامدار اصلی شرکت آلومینا جاجرم دولتی است و خود دولت همه مجوزها را صادر و دستگاه‌های ذی‌ربط را وادار به سکوت می‌کند، چگونه می‌شود که یک شرکت مجری و ذی‌نفع بوده و هم خودش را جریمه کند، دراین‌بین تنها مردم هستند که باید به قیمت سلامت و آینده خود و فرزندانشان هزینه‌های این معدن را بپردازند.

منابع طبیعی حکم قضایی در شاهوار ندارد

رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود بابیان اینکه شرکت آلومینا تاش سال ۸۸ مجوز اکتشاف معدن به مساحت ۲۰ هکتار را از منابع طبیعی گرفت، ابراز داشت: با واگذاری یک هزار و ۱۱۳ هکتار از سوی صنعت، معدن و تجارت، منابع طبیعی دیگر حق تائید یا تکذیب را ندارد تنها موارد تخلف را به مرکز استان گزارش می‌دهد.

محمدرضا کشاورزیان در ادامه تصریح کرد: بعد از واگذاری به صنعت، معدن و تجارت، منابع طبیعی نمی‌تواند چندان در این مقوله ورود داشته باشد زیرا دولت از دولت نمی‌تواند شکایت کند و حکم قضایی در این رابطه ندارد و تنها موارد تخلف به استانداری انعکاس داده می‌شود.

وی افزود: در آخرین صورت‌وضعیت اعلام‌شده مواردی نظیر ناامن شدن اکوسیستم منطقه به‌ویژه حیات‌وحش، تغییرات محدوده معدنی در حوزه آبخیز رودخانه‌های دائمی فرحزاد و تاش و مجن، فرسایش خاک، وقوع سیلاب و قطع شدن گونه‌های گیاهی ممنوع القطع، مشکلات اجتماعی، محل دپو و غیره گزارش شد، لذا باید گفت که نظارت بر معدن بر عهده صنعت، معدن و تجارت است و نه منابع طبیعی.

نظارت منابع طبیعی در حد گزارش مکتوب

اینکه مدیر معدن در برنامه تلویزیونی گفت ما به‌جای درختان اورس قطع‌شده و در ازای مبلغی به آن‌ها کاج داده‌ایم را قویاً تکذیب می‌کنم رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود بابیان اینکه در خصوص تخلفات صورت گرفته نامه‌های اداری به ارگان‌های مختلف فرستاده‌شده است، ابراز داشت: هرچه استخراج معدن بیشتر شود سر منابع طبیعی پایین‌تر خواهد بود، کارهایی که از دست ما برآمده در استان صورت گرفت و طبق آخرین مجوزی که گرفتند قرار شد بیش از ۱۶۵ هکتار کار نکنند و کار معدن‌کاوی بیش از این توسعه پیدا نکند.

کشاورزیان اضافه کرد: نظارت ما بر معدن صرفاً به‌صورت گزارش‌های مکتوب است و نمی‌توانیم آن‌ها را به دادگاه ارجاع دهیم، اینکه مدیر معدن در برنامه تلویزیونی گفت ما به‌جای درختان اورس قطع‌شده و در ازای مبلغی به آن‌ها کاج داده‌ایم را قویاً تکذیب می‌کنم، آن‌ها فقط از ما پرسیدند که چه نهالی می‌توان خرید و مراکز نهالستان‌های معتبر کشور به آن‌ها برای خرید ارس معرفی شد و ما از بقیه کار بی‌خبر بودیم.

اسفندماه زمان حیاتی برای شاهوار

عضو جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود نیز در این نشست تصریح کرد: طی جلسه‌ای اوایل سال با بهروز اسودی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، ایشان صراحتاً گفتند که در بخش پایش و نظارت محیط‌زیست اگر مشکلی ایجادشده مقصر منابع طبیعی است.

عطیه اخوت در ادامه تصریح کرد: در همین برنامه پنج‌شنبه شبکه یک مدیر معدن اعلام کردند که این درختان سرو و کاج را منابع طبیعی در اختیار ما گذاشته است و خود آن‌ها مقصر هستند، حال سوال اینجاست که چرا سازمان منابع طبیعی واکنشی نشان نمی‌دهد و بگوید چرا صنعت و معدن تقصیر را گردن منابع طبیعی می‌اندازد.

با هرکدام از ارگان‌های متولی که نشست گذاشته شد هرکدام دیگری را مورد اتهام قرارداد در این وادی جواب‌گو چه کسی خواهد بود وی بابیان اینکه فعالیت معدن از ۲۰ هکتار فراتر رفته است، افزود: طی این چهارماهه دائماً وضع به همین منوال سپری شد با هرکدام از ارگان‌های متولی که نشست گذاشته شد هرکدام دیگری را مورد اتهام قرارداد در این وادی جواب‌گو چه کسی خواهد بود اسفندماه زمان تمدید قرارداد این شرکت است و اگر این اتفاق بیفتد باید برای همیشه فاتحه محیط‌زیست شاهرود را خواند.

عضو جمعیت دیده‌بان طبیعت بابیان اینکه عده‌ای می‌گویند صنعت فرادستی معدن را وارد خود شهر شاهرود کنیم، ابراز داشت: در این خصوص باید اندیشه کرد که آیا به تبعات آن می‌ارزد که چنین کاری انجام دهیم؟ اگر قرار است ده سال آینده دورهم جمع شده و ببینیم صنایع فرادستی معدن باعث افزایش مصرف آب‌شده که نباید این جانمایی رخ می‌داد درست مانند صنایع سمنان که اکنون به دنبال انتقال آب هستند و ما مسبب اتفاقی بدتر خواهیم شد و معتقدیم تعطیلی معدن در اولویت برای شاهرود است.

فرماندار این اختیار را دارد تا جلوی فعالیت شرکت را بگیرد

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شاهرود بابیان اینکه طی جلسه‌ای در فرمانداری برنامه‌هایی برای محدود کردن فعالیت معدن تدوین شد، ابراز داشت: بحث فراتر نرفتن فعالیت معدن از محدوده تعیین‌شده و نمونه‌برداری آب از موضوعاتی بود که انجام شد و طبق دستورالعمل مصوب در برنامه ششم توسعه نیز واحدهای معدنی باید ارزیابی زیست‌محیطی را داشته باشند.

محمدرضا کاملی در ادامه تصریح کرد: در این جلسه می‌بایست معدن شرکت مشاور مورد تائید محیط‌زیست معرفی و طبق قرارداد طرح را انجام دهند که تا به این لحظه اتفاق نیفتاده است که با استناد به آن سازمان‌های مردم‌نهاد و منابع طبیعی و محیط‌زیست بتوانند نظارت بیشتری را داشته باشند.

وی افزود: به‌عنوان یک شهروند مخالف بهره‌برداری بدون منفعت هر معدن برای شهر هستیم  لذا بهتر است فعالیت صنعتی از صنایع بالادستی این شرکت که سرمایه‌گذاری بالا و اشتغال بیشتری لازم دارد را مطالبه کنیم و تا زمانی که پروانه بهره‌برداری این معدن اعتبار داشته باشد به‌عنوان مسئول صنعت و معدن و تجارت موظفیم که از این واحد معدنی که بر اساس پروانه بهره‌برداری کار انجام می‌دهد حمایت کنیم و از سوی دیگر اگر شرکت از مصوبات ۱۵ بندی خود عبور کند فرماندار نیز به عنوان مقام عالی دولت در شهرستان این اختیار را دارد تا به‌عنوان نماینده تام جلوی فعالیت شرکت را بگیرد.

۱۰ سال آینده شاهرود همانند وضعیت امروز اهواز

عضو شورای شهر شاهرود بابیان اینکه در مورد مشاور زیست‌محیطی اگر دچار فساد و … نشود می‌تواند در این مورد با توجه به حجم تخریب‌ها معدن را تعطیل کند، ابراز داشت: آیا اشتغال ۳۰ یا ۴۰ نفر باید سلامت ۲۰۰ هزار نفر را تحت تأثیر قرار دهد، به شهر اهواز نگاه کنید چرا اصرار داریم امروز شهر و سلامت مردم را به خطر بیندازیم، آیا ده سال دیگر مثل اهواز نخواهیم شد، اما اگر از این معدن تنها جیب‌های یک عده را پر می‌کند و زمانی جیب‌هایشان پر شد به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند که از شرایط زیست‌محیطی خوبی برخوردار هستند و تاوان آن گریبان گیر مردم شاهرود خواهد بودخرس و درختان بگذریم و خیلی خودخواهانه فقط به خودمان فکر کنیم بازهم متضرر این ماجرا خواهیم بود.

سیده زهرا سادات موسوی در ادامه تصریح کرد: این معدن بی‌رحمانه در حال نابود کردن منابع غیرقابل‌تجدید مانند آب‌وهوا است، آیا با شرایطی مانند اهواز می‌توانیم در شاهرود زندگی کنیم؟ محیط‌زیست سیستمی بسیار پیچیده است و نباید سلامت مردم خود و آب‌وهوای شهر را برای این معدن فدا کرد.

وی افزود: این معدن تنها جیب‌های یک عده را پر می‌کند و زمانی جیب‌هایشان پر شد به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند که از شرایط زیست‌محیطی خوبی برخوردار هستند و تاوان آن گریبان گیر مردم شاهرود خواهد بود، من حتی اعتقاد ندارم که صنایع فرادستی آن به اینجا وارد شود، ما در هر معامله‌ای که در مورد این معدن وارد شویم، محکوم‌به شکست هستیم.

تلاش برای عدم تمدید پروانه بهره برداری معدن

طباطبایی نائب رئیس شورای شهر نیز بابیان اینکه برای برداشت یک معدن خاک رس باید از ۱۰ یا دوازده اداره مجوز گرفت، ابراز داشت: این درحالی‌که معدن خاک رس بسیار محدود بوده و عوارض زیست‌محیطی نیز ندارد، لذا چگونه معدنی با وسعت یک هزار و ۱۱۳ هکتار از استراتژیک‌ترین اراضی را بدون طی مراحل قانونی به نام خود ثبت می‌کند، چگونه که حیات‌وحشی که از بوی انسان فرار می‌کند می‌تواند در زیستگاه به این گسترده‌ای با صدای انفجارهای پیاپی به حیات خود ادامه دهد، همه باهم باید تلاش کنیم تا پروانه فعالیتی این معدن به‌هیچ‌عنوان تمدید نشود.

مسئول تشکل شاهوار زیست نیز در این نشست بابیان اینکه در شهرستان اکثریت گروه‌های موافق معدن به جمع مخالفان فعالیت آن پیوستند، ابراز داشت: زمانی نماینده شاهرود و میامی این نظر را داشت که معادن برای بهره‌برداری ما آفریده شده‌اند ولی اکنون باهمت همه‌جانبه ایشان و مطالبه‌گری وسیعی که در شاهرود شاهد آن هستیم ایشان نیز تمام تلاش خود را برای تعطیلی معدن به کار گرفته است.

 سعید آقایان اضافه کرد: در مخالفت از فعالیت معدن طومار ۱۷ متری از مردم جمع‌آوری و سه هزار نفر از کارکنان آموزش‌وپرورش و دیگر اقشار و گروه‌های مختلف آن را امضا کردند و این طومار در پنج نسخه به پنج مرکز درجه‌یک کشور ارسال شد و مقامات بسیاری با مردم شاهرود هم‌صدا شدند.

وی افزود: تنها صنعت، معدن و تجارت در این میان موافق ادامه فعالیت معدن است که آن‌هم قطعاً دلش برای شاهوار می‌تپد و باید همه باهم تلاش کنیم تا این معدن تعطیل شود و مردم باید در راستای هماهنگ کردن بازوهای موافق معدن وارد عرصه شوند و خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.