علت تأکید فدراسیون سوارکاری به ارسال نمونه دوپینگ به خارج چیست؟

در ابتدای جلسه مجمع سالانه هیات سوارکاری استان گلستان که عصر امروز با حضور مسعود خلیلی، رئیس فدراسیون در گرگان برگزار شد، روسای هیات شهرستان‌های گنبدکاووس، آق‌قلا و بندر ترکمن نسبت به برخی موضوعات از جمله هزینه بالای دوپینگ، نحوه هزینه کرد جرائم دوپینگ و در مجموع بالا بودن هزینه‌های برگزاری مسابقات انتقاداتی را مطرح کردند که خلیلی در پاسخ به این انتقادات گفت: سال گذشته تست‌های دوپینگ اسب‌ها در داخل انجام می‌شد اما آزمایشگاه‌های داخلی با توجه به اینکه عمدتاً از کیت‌های انسانی برای آزمایش استفاده می‌کردند، تنها ۳ نوع دارو را تشخیص می‌دادند؛ درحالی‌که بر اساس اعلام فدراسیون جهانی ۲۰۰ داروی غیرمجاز داریم و عملاً در آزمایشگاه‌های داخلی تشخیص ما ناقص بود.

وی ادامه داد: امسال نمونه‌ها به کشور امارات ارسال می‌شود و این کشور در ابتدا برای هر آزمایش ۵۰۰ درهم از ما دریافت می‌کرد اما بعد از مدتی این آزمایشگاه اعلام کرد که در نمونه‌ها ماده غیرمجاز دیگری نیز کشف شده که برای تشخیص این ماده نیز برای هر آزمایش باید ۲۵۰ درهم دیگر پرداخت کنیم.

رئیس فدراسیون سوارکاری بیان کرد: متأسفانه داروهای غیرمجازی که جان اسب را هم به خطر می‌اندازد و در جای دیگر دنیا استفاده نمی‌شود، به راحتی وارد کشور ما شده و برخی از مالکین اسب‌ها از آنها استفاده می‌کنند.

خلیلی با اشاره به پافشاری برخی نسبت به انجام آزمایش در داخل کشور برای کم کردن هزینه‌ها، گفت: اگر روسای شهرستان‌ها خودشان ضمانت می‌کنند که از آزمایشگاه داخلی که تنها ۳ ماده مخدر را که آن هم به شکل ناقص تشخیص می‌دهد استفاده کنند، می‌توانند این کار را انجام دهند اما عواقب آن را خودشان باید بپذیرند؛ ما اصلاً توصیه به انجام این کار نداریم.

وی تأکید کرد: تمامی فرایند آزمایشات دوپینگ ما شفاف است و هر کسی که می‌خواهد می‌تواند به فدراسیون مراجعه و به طور مستقیم در جریان آن قرار گیرد.

خلیلی در خصوص ارائه نکردن تست دوم دوپینگ، گفت: در گذشته نمونه دوم برای آزمایش به کشور فرانسه ارسال می‌شد اما بعد از بیماری کرونا، کشور فرانسه به خاطر جلوگیری از شیوع این ویروس، هیچ بسته پستی بیولوژیک از جمله خون و ادرار اسب را دریافت نمی‌کند و به همین خاطر با مکاتباتی که با فدراسیون جهانی داشتیم، تا زمانی که شرایط به حالت عادی بازنگشته همان آزمایش اول برای تست دوپینگ کفایت می‌کند.

رئیس فدراسیون سوارکاری بیان کرد: سال گذشته ارز را با قیمت ۳ هزار تومان از بانک مرکزی تهیه می‌کردیم و امسال قیمت ارز ۳۰ هزار تومان شده است. افزایش قیمت ارز باعث بالا رفتن هزینه تست دوپینگ شده است.

وی با اشاره به اینکه از محل جرائم نقدی به دنبال کسب درآمد نیستیم، گفت: حاضریم جریمه نقدی کم شود و به جای آن جرائم غیر نقدی را به‌شدت افزایش دهیم. امسال یکی از مربیان ۳۸۰ میلیون تومان جریمه نقدی شده و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

خلیلی خاطرنشان کرد: آمار جهانی دوپینگ ۳ اسب از ۱۰۰۰ رأس اسب است اما در ایران این میزان خیلی بیشتر از اینها است.

وی در خصوص تعمیر و بهسازی مجموعه‌های سوارکاری، گفت: هم فدراسیون، هم استان و هم شهرستان متعهد شویم که اگر هر کدام با شرکت زیرساخت قرار داد اجاره امضا کردیم، اولاً قرارداد یکساله نباشد، دوما به گونه‌ای قرار داد تنظیم شود که کل اجاره‌بها با نظارت شرکت زیرساخت در همان مجموعه هزینه شود.

رئیس فدراسیون سوارکاری بیان کرد: شرکت زیرساخت به‌عنوان یک مجموعه دولتی، برای مجموعه‌های سوارکاری گنبدکاووس، آق‌قلا، بندر ترکمن و نوروزآباد ردیف عمومی دارد و باید برای دریافت این اعتبارات و هزینه آن در این مجموعه‌ها تلاش کرد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.