نمایشگاه علوم‌وفناوری به مناسبت هفته علم در خدمت صلح و توسعه + تصاویر

به گزارش «تاریخ‌ما»، این نمایشگاه که امروز و فردا دایر خواهد بود، با همکاری کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو و موزه علوم و فناوری ایران و به مناسبت هفته علم در خدمت صلح و توسعه برگزار شده است.

زرین‌ زردار، دبیر اجرایی کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در گفت‌وگو با خبرنگار «تاریخ‌ما» با بیان اینکه برگزاری هفته علم در خدمت صلح و توسعه به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه ( 10 نوامبر، 19 آبان) در ایران مرسوم شده است، متولی آن را انجمن ترویج علم ایران دانست و گفت: کرسی ارتباطات علم و فناوری شروع به کار خود را با برگزاری برنامه‌هایی به مناسبت این رویداد آغاز می‌کند.

وی هدف این کرسی را از برگزاری برنامه‌های فوق، معرفی حوزه علم و فناوری به عنوان حوزه‌ای که به ارتباطات وصل می‌شود، عنوان کرد و توضیح داد: یکی از راه‌های پیش روی ما برای رسیدن به این هدف همکاری با موزه علوم و فناوری ایران در زمینه برگزاری نمایشگاه سیار موزه در دانشگاه بوده است.

وی همچنین از برگزاری جلسه، تحلیل روانکاوی فیلم Inception (تلقین) در روز دوشنبه 21 آبان خبر داد و گفت: این رویداد در راستای شناساندن جایگاه علم و فناوری در زمینه اجتماعی و رسانه‌ای ترتیب داده شده است.

دبیر اجرایی کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو ضمن تاکید بر حوزه روانکاوی و روانپزشکی و ضرورت مورد توجه قرار گرفتن این حوزه در جامعه اضافه کرد: علاوه بر این در نشست علم و فرهنگ عموم به زمینه‌های اجتماعی علم در جامعه پرداخته خواهد شد.

زردار سپس به کتاب “مقابله با نفرت‌پراکنی اینترنتی” که به تازگی از سوی یونسکو به چاپ رسیده، اشاره و اظهارکرد: این کتاب در حوزه “نفرت‌پراکنی” (hate crime) منتشر شده که به مناسبت هفته علم در خدمت صلح و توسعه در دانشگاه علوم ارتباطات به نقد گذاشته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: قصد داریم جلسه اول شورای عالی سیاستگذاری کرسی ارتباطات علم و فناوری را نیز در این هفته برگزار کنیم که در آن اساسنامه و آیین اجرایی کرسی به تصویب خواهد رسید.

دبیر اجرایی کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو همچنین از راه‌اندازی سایت کرسی ارتباطات علم و فناوری در این جلسه خبر داد و افزود: این سایت به مرجع ارتباطات علم و فناوری در ایران تبدیل شده که تولید محتوای آموزشی و پژوهشی در این زمینه و بازنشر آن را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

زردار ذیل موضوع جامعیت علوم در برنامه‌های پیش روی این کرسی، توضیح داد: همه علوم مورد توجه ما هستند، اما برخی علوم به علت ضرورت بیشتر در جامعه مورد توجه قرار گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به حوزه سلامت اشاره کرد.

وی افزود: قصد برگزاری کارگاه‌ها در این زمینه و حمایت از پایان‌نامه‌های این حوزه را داریم، ضمن آنکه حوزه سلامت روان و مسئله‌ای همچون رابطه پزشک و بیمار را از حوزه مرتبط با ارتباطات می‌دانیم و قصد داریم بستری را برای تولید محتوا در این زمینه فراهم آوریم.

دبیر اجرایی کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو اشتیاق موزه علوم و فناوری را به فال نیک گرفت و خاطرنشان کرد: این امکان وجود دارد که بعد از نمایشگاه با موزه علوم در خصوص پروژه‌های بلندمدت از جمله تعریف موزه‌ها و نمایشگاه‌های موضوعی گفت‌وگو کنیم.

زردار در همین زمینه وجود ظرفیت‌های دیگر از جمله گذراندن دوره‌های آموزشی راهنمای موزه برای دانشجویان را یادآور شد و گفت: در نظر داریم در چنین زمینه‌هایی با موزه علوم همکاری داشته باشیم که امیدواریم این همکاری‌ها به شکل موثری محقق شود.

در این جلسه همچنین دکتر فرقانی رئیس دانشکده و دکتر خانیکی رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری حضور یافته و راهنمایان موزه به معرفی بخش‌های مختلف نمایشگاه سیار برای ایشان پرداختند.

به گزارش «تاریخ‌ما»،‌ از سال 2001 ،‌ 10 نوامبر ( 20 آبان) به عنوان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نامگذاری شده است. از مهم‌ترین اهداف یونسکو از نامگذاری این روز بهره‌مندی مردم از ثمرات علم، فناوری و نوآوری و ایجاد فضای مناسب برای گفت‌وگو در این زمینه است.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.