همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار افتتاح شد

به گزارش «تاریخ ما» به نقل از میراث‌آریابه‌نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی
و گردشگری عبدالمجید شریف زاده،  امروز سه شنبه 29 آبان 97
در مراسم افتتاحیه همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار با اعلام
این مطلب افزود: «پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و
گردشگری به یمن همت و غیرت متخصصان و اندیشمندان عرصه تاریخ هنر و
کوشش و تلاش بی بدیل مسولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و
گردشگری، گام در وادی عنایت به دوره ای نهاد که در اغلب منابع به
عمد یا سهو مسکوت مانده و میلی برای پژوهش در آن نبود.»

او با اشاره به استقبال از همایش هنر ایران در دوره قاجار و ارسال
تعداد زیادی مقاله و تالیف به دنبال اعلام فراخوان این همایش گفت:
«انتخاب این دوره برای پژوهش چند دلیل اساسی داشت که اهم آنها بی
توجهی به هنر این عصر به علت حوادث و شرایط نامطلوب سیاسی – نظامی
آن است.»

او برگزاری همایش هنر ایران در دوره قاجار در سطح ملی را فتح بابی
برای برپایی این همایش در سطح بین المللی در آینده دانست.

همکاری موزه های داخلی و خارجی

دبیر علمی و هنری همایش در ادامه به همکاری ارزشمند برخی از موزه
های غیرایرانی از جمله موزه لوور فرانسه، موزه ملی گرجستان و موزه
ارمیتاژ سن پترزبورگ روسیه اشاره کرد و از سازمان اسناد، کتابخانه
ملی جمهوری اسلامی ایران، کتابخانه و موزه ملی ملک و کاخ موزه
گلستان، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران و
فرهنگستان هنر برای حمایت و همکاری شان قدردانی کرد.

او با اشاره به ارسال حدود 400 چکیده مقاله و پذیرش 250 مقاله از
بین آنها گفت: از این تعداد حدود 100 مقاله کامل، توسط هیاتی حدود
30 نفر از متخصصان داوری و پذیرفته شد.

به گفته او، اعضای هیات داوران پس از جلسه‌ها متعدد کمیته علمی که
شامل 20 تن از زبدگان این عرصه بود انتخاب شدند.

شریف زاده گفت: «برای زمینه سازی نیز حدود 20 نشست تخصصی در حوزه
های مختلف نگارگری، موسیقی، خوشنویسی و عکاسی برنامه ریزی و
برگزار شد و اغلب مخاطبان آنها را بسیار مطلوب ارزیابی کردند.»

او با بیان این نکته که چهار دانشگاه تهران، هنر تهران، سیستان و
بلوچستان و تربیت مدرس شان علمی این همایش را تایید کردند گفت:
«همین امر باعث شد مقالات تایید شده جایگاه ISC پیدا کنند.»

او به خبرنگار تاریخ ما گفت:: «از آنجا که بیان مبانی بدون نمایش مصادیق امری ابتر و
چه بسا ناقص و نارسا است در کنار همایش فراخوانی برای ارسال آثار
هنری مرتبط نیز تهیه شد و 200 اثر به دبیرخانه ارسال شد که پس از
داوری، حدود 150 اثر به بخش نمایشی راه یافت و طی 3 نمایشگاه بزرگ
در معرض دید مخاطبان قرار گرفت.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.