ساخت و ساز در دولتخانه صفوی تکذیب شد

به گزارش «تاریخ‌ما»، چندی است که این موضوع در میان برخی مدیران شهری مطرح شده است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حیاط دولتخانه صفوی که یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی شهر قزوین محسوب می‌شود ساخت و ساز کرده است؛ لذا «تاریخ‌ما» به سراغ مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین رفته تا صحت این مسئله را بررسی کند.    

محمدعلی حضرتی در گفت‌وگو با «تاریخ‌ما» تصریح کرد: در کنار آموزش و احیاء هنرهای سنتی، یکی از وظایف ذاتی سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری تأمین فضای مناسب برای عرضه محصولات تولیدکنندگان صنایع‌دستی است.

وی افزود: درواقع شاید بتوان گفت در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش صنایع‌دستی کشور بازار است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یادآور شد: یکی از راهبردهایی که کارشناسان این موضوع چه در حوزه‌های دانشگاهی و چه در حوزه تجربی به آن رسیده‌اند ایجاد بازارهای فروش صنایع‌دستی است که پیش‌از این به‌صورت پراکنده در تک‌واحدهای صنفی در خیابان‌های مختلف انجام می‌گرفت.

وی بیان کرد: بعد از یک مقطع زمانی فروش محصولات صنایع دستی به بورس تبدیل شد؛ به‌عنوان‌مثال در تهران در خیابان شهید نجات‌الهی یا بخش‌هایی از خیابان طالقانی و در اصفهان نیز در میدان نقش‌جهان این تجربه اتفاق افتاد؛ در قزوین هم ما این پیشنهاد را ابتدا در راسته وزیر مطرح کردیم که بتوانیم یک راسته از محصولات صنایع‌دستی و سوغات قزوین داشته باشیم.

حضرتی‌ اظهار کرد: خوشبختانه این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفت، راسته‌ بازار وزیر که عملاً تعطیل بود و فقط در مناسبت‌ها و جشن‌ها مردم در آن رفت‌وآمد داشتند به یک معبر اقتصادی تبدیل شد، در ادامه سازمان میراث فرهنگی اصرار داشت که در نقاط دیگر شهر قزوین و در سایت‌های تاریخی دیگر نیز این اتفاق بیافتد.

وی تصریح کرد: در همین راستا یک بازارچه دیگر که جنبه آموزشی نیز داشت در مجموعه خانه داعی راه‌اندازی شد، سپس مدیرکل امور بانوان وقت استانداری خانم بیدخام نیز پیشنهاد داد که مجموعه دیگری برای بانوان تولیدکننده صنایع‌دستی راه‌اندازی شود.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: در ادامه با رایزنی‌هایی که اتفاق افتاد با سرمایه‌گذار مجموعه مهر و ماه توافق کردیم که بخش‌هایی از آن مجموعه را به تولیدکنندگان صنایع‌دستی اختصاص دهند، پیشنهاد دیگری برای افتتاح بازارچه صنایع‌دستی در ضلع جنوبی عمارت سردار مفخم مطرح شد اما چون آنجا بحث مالکیت داشت عملاً متوقف شد.

وی اظهار کرد: پیشنهاد راه‌اندازی یک بازارچه در مجموعه چهل‌ستون و دولت‌خانه صفوی به میان آمد و با توجه به اینکه در ایام نوروز و روز قزوین در آن مکان بازارچه صنایع‌دستی داشتیم پیشنهاد شد این طرح به‌صورت یک بازارچه موقت در مجموعه دولت‌خانه صفوی سامان یابد.

حضرتی‌ خاطرنشان کرد: جبهه شرقی زمین چوگان که یک فضای خالی و بلااستفاده بود با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بدون اینکه دولت یک ریال هزینه کند برای این کار در نظر گرفته شد، در این بازارچه ما غرفه‌هایی طراحی کردیم که به‌صورت پرتابل و سازه‌های سبک و قابل‌انتقال است.

وی تصریح کرد: هر زمان آزادسازی مجموعه دولت‌خانه صورت گرفت و ما خواستیم مطالعات باستان‌شناسی را انجام دهیم این بازارچه جمع‌آوری می‌شود، در طراحی این بازارچه هیچ ساخت و سازی اتفاق نیفتاده و حتی آجرفرش مسیر به‌صورت خشکه‌چین است و برای این کار یک سانت ملات استفاده‌نشده و اسکلت سازه‌ها نیز فلزی است که تک‌تک روی سطح زمین قرارگرفته‌اند.

اشتغال‌زایی برای 70 هنرمند در بازارچه دولتخانه صفوی 

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یادآور شد: نکته بسیار مهم این است که این مجموعه عملکرد بسیار خوبی پیداکرده و مورد استقبال مردم و صنعتگران صنایع‌دستی قرارگرفته است، در شرایطی که حوزه صنعت و کشاورزی به خاطر مشکلات عدیده با چالش‌های بزرگ روبه‌رو است در این غرفه‌ها برای حدود 70 هنرمند اشتغال‌زایی شده است.

وی تأکید کرد: گردشگری یک فرصت است و صرفاً به آمدن و دور زدن در سعدالسلطنه محدود نمی‌شود، مسافری که به قزوین می‌آید باید در شهر توقف کند و از محصولات صنعتگران صنایع‌دستی خرید کند ضمن اینکه این موضوع با راهبردهای کلان کشور به‌خصوص امسال که به فرموده مقام معظم رهبری سال حمایت از کالای ایرانی است همخوانی داشته و عینیتی از همین مسئله است.

حضرتی‌ در ادامه با اشاره به اینکه در بازارچه صنایع دستی دولتخانه صفوی هیچ ساخت و سازی صورت نگرفته بیان کرد: تعجب می‌کنم افرادی که در مقام تصمیم‌گیری برای شهر هستند قادر به تشخیص تفاوت ساخت‌وساز با نصب یک سازه سبک پرتابل که قابلیت انتقال در هر زمانی را دارد، نیستند.

وی عنوان کرد: قاعدتاً مدیریت و سازمان‌دهی روزبازارها با شهرداری است، اما تعریف بازارچه صنایع‌دستی با روز بازار متفاوت است به‌حسب اینکه در بازارچه صنایع‌دستی خریدوفروش صورت می‌گیرد نمی‌توان آن را روزبازار عنوان کرد.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: کسانی این موضوع را مطرح می‌کنند که خودشان بازاری هستند و می‌دانند که صنایع‌دستی با محصولات بازار متفاوت است و هندوانه، خیار و بادمجان نیست بلکه صنایع‌دستی پشتوانه فرهنگی و هنری دارد و کالای ایرانی محسوب می‌شود که محصول هنر و اندیشه یک صنعتگر بومی است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که با نگاهی مغرضانه به مسائل می‌نگرند قطعاً هنر را نمی‌بینند وگرنه آن‌هایی که در بازارچه صنایع دستی دولتخانه صفوی فعالیت دارند هنرمندانی هستند که صنایع‌دستی تولید می‌کنند، صنایعی که نماد تاریخ و فرهنگ ما هستند.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.