افزایش بازدید گردشگران داخلی و خارجی از آثار تاریخی قزوین

محمدعلی حضرتی در گفت‌وگو با «تاریخ‌ما»، در خصوص آمار بازدید گردشگران از استان قزوین اظهار کرد: آماری که ما داریم مبتنی بر اقامت‌ها و بلیط فروشی در مراکز تاریخی و فرهنگی است، البته در حال حاضر به خاطر اینکه در موقعیت معرفی جاذبه‌های گردشگری هستیم بازدید بسیاری از بناها را رایگان قراردادیم و به‌جز موزه‌ها بازدید از بقیه بناها رایگان است.

وی در خصوص آمار مقایسه‌ای شش ماهه نخست سال جاری در مقایسه با شش ماهه نخست سال گذشته عنوان کرد: سال گذشته تعداد بازدید از جاذبه‌های استان اعم از تاریخی، طبیعی و موزه‌ها تقریباً سه میلیون و 900 هزار بازدید بوده است؛ اقامت در فضاهای اقامتی رسمی استان در سال گذشته گردشگران داخلی 542 هزار نفر بوده است که شامل هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، مهمانسراهای دولتی، کمپ‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی است.

این مسئول افزود: کمپ‌ها هم در حقیقت استقرارهای چادری گردشگران در پارک‌های تعریف‌شده را شامل می‌شود؛ اقامت‌های گردشگران خارجی در سال گذشته در هتل‌های ما حدود 7520 نفر بوده است و اگر گردشگری در جای دیگری اقامت کند در این آمار نمی‌گنجد.

حضرتی در ادامه گفت: در سال 97 در 6 ماهه نخست بازدید تقریباً چهار میلیون و 200 هزار بوده است، و ملاحظه می‌کنید بازدیدها افزایش پیداکرده است، به‌خصوص هم در بهار و هم در تابستان شاهد اجرای تورهای فراوان گروهی در قزوین و الموت بودیم.

وی در خصوص علل افزایش بازدید از بناهای تاریخی بیان کرد: در فصل پاییز و حتی در تعطیلات اربعین و پایان ماه صفر هم مراجعان بسیار زیادی داشتیم، ضمن اینکه تمهیدی در استان اندیشیدیم و با هماهنگی اداره کل موزه‌ها در تهران، موزه‌های قزوین را تعطیل اعلام نکردیم و این موضوع در افزایش سفر به قزوین اثرگذار بود، ضمن اینکه نزدیکی قزوین به بازار هدف تهران در بازدیدها بسیار تعیین‌کننده است و به خاطر همین آمار بازدیدها افزایش‌یافته است.

حضرتی تصریح کرد: آمار بازدیدکنندگان خارجی نسبت به سال گذشته یک جهش بسیار خوب دارد و بیش از 12 هزار و 600 نفر گردشگر خارجی از بناهای استان به‌صورت رسمی بازدید کردند و در بحث اقامت هم به همین ترتیب بوده و آمار، برتری محسوسی را نسبت به شش ماهه اول سال گذشته نشان می‌دهد.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قزوین در پایان افزود: در شش‌ماهه اول سال جاری 6000 نفر اقامت بازدیدکنندگان خارجی در استان داشتیم این در حالی است که زمان اوج سفر برای خارجی‌ها در سوم ماهه سوم است به صورتی که در حال حاضر همه فضای اقامتی ما با استقبال گردشگران خارجی روبرو شده و حضورشان یک حضور کاملاً محسوس است.

انتهژی پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.