راه‌اندازی بانک اطلاعات هنرمندان هنرهای سنتی

به گزارش «تاریخ ما» به نقل از میراث‌آریابه‌نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی
و گردشگری، عبدالمجید شریف زاده این مطلب را در نشست هفته پژوهش
اعلام کرد و گفت: «در همین راستا در چند ماه گذشته 29 مصاحبه با
پیشکسوتان هنرهای سنتی انجام شده است.»

او در ادامه بر لزوم انتقال و آموزش هنرهای سنتی به نسل جوان برای
حفظ این هنرها و همچنین جذب نیروهای هنرمند برای کارگاه های
هنرهای سنتی تاکید فروان کرد.

او گفت: «در سال گذشته مجموعه ای با الهام از داستان های شاهنامه
فردوسی قلمزنی شد و به همین مناسبت مراسم رونمایی از این آثار با
الهام از کارهای استاد آقا میری و نیز مراسم تجلیلی از ایشان به
مناسبت فعالیتشان برگزار شد.»

شریف زاده در ادامه به تشریح فعالیت های کارگاه های پژوهشکده
هنرهای سنتی در یک سال گذشته پرداخت و از احیا کارگاه باتیک (چاپ
و نقاشی روی پارچه )خبر داد.

او به خبرنگار تاریخ ما گفت:: «در کارگاه سازسازی نیز علاوه بر ساخت سازهای سنتی
ابداعات و تغییراتی در ساخت سازها انجام شد.»

او با اشاره به برگزاری 29 نشست علمی – تخصصی از نشست های شاهنامه
نگاری در دوره قاجار، هنر قاجار، فرش در دوره قاجار، شاهنامه شاه
اسماعیل شیرازی، شاهنامه خوانی و نقالی، موسیقی در دوره قاجار،
عکاسی دوره قاجار اشاره کرد.

به گفته او، نشست های تخصصی خوشنویسی، جامعه شناسی هنر در دوره
قاجار، پیشکسوتان هنرهای سنتی، مردم شناسی از دیگر نشست های این
پژوهشکده بودند.

شریف زاده در ادامه به توضیح کارگاه های عملی و نمایشگاه ها
پرداخت و به برگزاری نمایشگاه های نگاره های سیمین اصفهان، مجموعه
داران دوره قاجار، هفته پیشکسوتان با مروری بر اثار استاد انوشفر،
قومیت و هویت ملی، اجلاس سه جانبه ایران – روسیه و ترکیه، آثار
استاد اردشیر مجرد تاکستانی اشاره کرد.

او در ادامه از راه اندازی و احیا هنرهای سنتی از جمله راه اندازی
و اصلاح دستگاه مخمل و زری خبر داد.

شریف زاده با اشاره به تهیه مجموعه کاشی های سردر ریاست جمهوی،
پژوهشکده هنرهای سنتی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و
گردشگری گفت: «کارگاهی نیز برای دانش آموزان ژاپنی در این
پژوهشکده برگزار شد.»

او در ادامه از برگزاری همایش سلجوقی در سال آینده خبر داد.

لزوم توجه به شیوه استاد و شاگردی

در ادامه نشست بهروز عمرانی، سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و
گردشگری بر لزوم توجه به شیوه استاد و شاگردی برای تربیت هنرمندان
هنرهای سنتی تاکید فروان کرد و گفت: «هنرمندان ما دچار سرگشتکی شده اند
و این امر باعث می‌شود به بیراهه بروند و کاری را تولید کنند که
نسبت های جدی با ساختار درونی مان نداشته باشد.»

او به خبرنگار تاریخ ما گفت:: «ما قرار نیست کاری برای لذت گردشگر تولید کنیم بلکه
باید کاری را خلق کنیم که خودمان از آن لذت ببریم و این همان
اصالت و ویژگی های روحانی مندرج در هنرهای سنتی است.»

او گفت:« باید به هر شکلی اساتید هنرهای سنتی را جلب کنیم تا
داستان این تولیدات را بار دیگر بازگو کنند.»

نگاهی به هنر و هنرمند

در ادامه نشست اسماعیل بنی اردلان، پژوهشگر هنرهای سنتی به ایراد
سخنرانی پرداخت.

او با مطرح کردن این پرسش که چگونه اشیا بیرون را زیبا بنامیم؟،
گفت: «هنرمند مدرن ذهنی است و زیبایی امری ذهنی تلقی می‌شود.»

او با بیان این نکته که امروزه تلقی از هستی به گونه ای که در سنت
وجود داشته در حاشیه قرار دارد و حتی خود ایرانی ها هم تمایلی به
آن ندارند، گفت: «هنرمند فردی است که در مسیر کشف، دانایی و معرفی
قرار دارد.»

او به خبرنگار تاریخ ما گفت:: «یکی از مشکلات امروز این است که در مباحث هنری، نظری
وجود ندارد.»

بنی اردلان در ادامه گفت: «ایرانی ها در پیش از اسلام کشف کردند
که برای انتقال هر نوع فهم و دانایی به مردم باید از هنر استفاده
کرد و به همین دلیل فلسفه در تفکر ایرانی غالب نشد.»

او با تاکید بر این نکته که هنر چیزی جز زندگی کردن نیست گفت:
«متاسفانه امروز حتی دانشجوهای دکتری مطالعه جز زیستن شان نیست در
واقع برای آنها زیستن اساس بوده و در کنارش مطالعه قرار دارد.»

او به خبرنگار تاریخ ما گفت:: «هنرمند ایرانی می دانست که حواس چگونه کار کرده و
طبیعت چگونه با حواس درونی و بیرونی سروکار دارد.»

او در ادامه با اشاره به این نکته که در هنر ایران برخلاف یونان
تناسب طلایی و ریاضی جایی ندارد، به تشریح تفکر ایرانی با یونان
پرداخت.

در ادامه نشست فیلم مستندی از محمدرضا اصلانی، مستند ساز هنرهای
سنتی به نام چیغ درباره حصیربافی نمایش داده و به نقد و بررسی این
فیلم پرداخته شد.

در پایان از تعدادی از پژوهشگران و فعالان هنرهای سنتی تقدیر
شد. 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.