«جنون خرد» دیده می‌شود/ آتش‌بس سرباز گرونیکا به دیوارهای پلاک ۴

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، برپایی نمایشگاه های هنری در حوزه تجسمی یکی از فرصت های مناسب بروز و ظهور هنر و خلاقیت هنرمندانی است که سال ها در این عرصه فعالیت می‌کنند و این نمایشگاه ها اغلب، جمعه‌های هر هفته افتتاح می شوند. در اولین جمعه زمستان ۹۷ نمایشگاهی از آثار حسن روح الامین که یکی از چهره های هنر انقلاب است، در فرهنگسرای نیاوران به نمایش در می آید. همچنین نمایشگاه گروهی از زنان هنرمند نیز شامل آثار نقاشی جمعی از زنان هنرمند در گالری پردیس ملت افتتاح می شود. در زیر لیست تعدادی از نمایشگاه های هنری که در روز جمعه ۷ دی ماه افتتاح می شوند، می خوانید.

فرهنگسرای نیاوران

نمایشگاه آثار نقاشی حسن روح الامین با عنوان «الحق مع علی» جمعه ۷ دی ماه در فرهنگسرای نیاوران گشایش می یابد. تمامی آثاری که در این نمایشگاه به نمایش در میآیند دارای درونمایه مذهبی هستند، این آثار عبارتند از: فاتح خیبر، دروازه ساعات، خاتم رسولان، عادیات، لاهوت در تابوت، خلیل من و … .

نمایشگاه نقاشی «الحق مع علی» از ۷ تا ۲۰ دی در گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران به نمایش در میآید.

گالری پردیس ملت

نمایشگاه گروهی زنان هنرمند با عنوان «زمان، مکان، خاطره» از ساعت ۱۶ الی ۲۱ روز جمعه ۷ دی ماه در گالری پردیس ملت افتتاح می شود که در آن ۳۲ هنرمند با ۵۰ اثر حضور دارند. علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه می‌توانند همه روزه تا ۳۰ دی ماه، از ساعت ۱۱ الی ۲۰ به گالری پردیس ملت به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی(نیایش)، روبه‌روی بزرگراه کردستان، پردیس سینمایی ملت، طبقه منفی ۲ مراجعه کنند.

در این نمایشگاه آثاری از فرح ابوالقاسم، مریم اشکانیان، فرح اصولی، پروانه اعتمادی، زهرا امیر یگانه، سونیا بالاسانیان، لادن بروجردی، بهناز جلالی، شهلا حبیبی، منصوره حسینی، ایران درودی، سپیده سحر، گیزلا وارگا سینایی، سیما شاهمرادی، آریا شکوهی اقبال، سیما شفتی، سمیرا علیخانزاده، مهسا علیخانی، شیما فریدنی، نیلوفر قادری نژاد، زهرا قیاسی، یسری مجتهدی، معصومه مظفری، مهتا معینی، رکسانا منوچهری، مانلی منوچهری، الهام نفیسی، آتیه نوری، بیتا وکیلی، لیلا وسیمه، نرگس هاشمی و الهام یزدانیان به نمایش در می‌آید.

نمایشگاهی در خانه‌ای خالی از سکنه

نمایشگاه مکان-ویژه چیدمان در خانه‌ای خالی از سکنه برگزار می‌شود و پس از پایان نمایشگاه، این محل وارد پروسه‌ بازسازی جهت تاسیس یک نگارخانه خواهد شد. کیوریتوری این نمایشگاه را تکین آغداشلو برعهده دارد و آثاری از بهادر ادب، تکین‌ آغداشلو، امیرعلی ایزدی، سوده باقری تیرتاش، مهرنوش باقری‌دوست، امیرحسین ترک‌زاده، رعنا دهقان، سهیل راد، کسرا رفیعی، هدا زرباف، سی و ۸، رهام شامخ، اشکان صادقی و آرمیتا قصابی در آن به نمایش در می‌آید.

افتتاحیه نمایشگاه «بازنگری در خانه خیابان عبده» جمعه ۷ دی، ساعت ۴ تا ۹ شب برگزار می‌شود. این نمایشگاه تا ۱۴ دی ماه به نشانی‌ ‌خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، شماره ۷ برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند ساعت ۱۱ صبح تا ۹ شب از این آثار دیدن کنند.

گالری فرشته

نمایشگاه عکس «شاید فردا» با مجموعه آثاری از کمال‌الدین قطب، عصر آدینه هفتم دی ماه ساعت ۱۶ در گالری مجموعه فرهنگی هنری شهر کتاب فرشته واقع در خیابان شریعتی، پایین‌تر از پل صدر- پلاک ۱۶۷۱ برگزار خواهد شد.

گالری سرزمین هنر

نمایشگاه نقاشی های محمود محکمی با عنوان «نیس تان باس تان» روز جمعه ٧ دی ماه از ساعت ١٦ الی ٢١، در گالری سرزمین هنر به نشانی اوین، ابتدای سربالایی خیابان کچویی، کوچه صفا، پلاک ٤ افتتاح می‌شود.

در استیتمنت این نمایشگاه به قلم هنرمند آمده است: «انسانها در طول دوران زندگی همیشه بازتاب زندگی گذشتگان و تجربه آنها را بر دوش می کشند، چه خواسته چه ناخواسته. و هر آنچه ما امروز داربم در ادامه و تداوم حضور و تلاش پیشینیان باستان تا امروز است، لذا من هم از  دغدغه های روزمرگی کمی فاصله گرفته و سعی کردم بتوانم بازتابی باشم از گذشتگان و کسانی که نیستند و روزی بودند و این دنیا محل سازندگی و گاه ویرانی آنها بود. نسل هایی که ما امروز از آنها به نیکی یا بدی یاد خواهیم کرد و این نمایشگاه برگرفته از زندگی روزمره و تجربیات خودم و گذشتگان است.»

گالری مژده

نمایشگاه «تهران زیر بال فرشتگان» شامل مجموعه آثار رویا شامحمدی روز جمعه ۷ دی ماه در گالری مژده افتتاح می شود و تا ۱۴ دی ماه به تماشا خواهد بود. گالری مژده در سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ واقع است و غیر از شنبه ها علاقمندان می توانند از این آثار دیدن کنند.

گالری آس

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «نیمه پنهان» جمعه ۷ دی ماه در گالری آس گشایش می یابد. در این نمایشگاه آثار هنرمندانی همچون هوناز آفاقی، فرحناز اولیایی، مهرانگیز ایمن پور، فاطمه پاکدل، آنا ذرشین، فریبا طاهری اثنی عشری، محجوب ظهوریان، هما عسکریان، صدف کباری و شیرین معیا به نمایش گذاشته خواهد شد. علاقه مندان می توانند جهت بازدید به شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، شماره ١٨٣١، گالری آس مراجعه کنند.

گالری شلمان

نمایشگاه گروهی نقاشی و حجم با عنوان «فصل رنگ» به کیوریتوری پروین معراجی جمعه هفتم دی ماه در گالری شلمان برپا می شود. در استیتمنت این نمایشگاه به قلم معراجی آمده است: « اگر به آثار هنری فارغ از سبک و تکنیک و غیره، فقط از منظر رنگ ها بنگریم، به دنیایی از حرف ها، احساسات و ردپایی از گذشته برمی خوریم.

رنگ در آثار تجسمی همچون روح در کالبد و زبان در دهان است.

چیزی که زیبا را زیباتر، شاد را شادتر، غمگین را غمگین تر نشان می دهد.

فصل رنگ همچون پاییز بیانگر احساسات ناب هنرمندان ماست.»

در این نمایشگاه که تا ۱۳ دی در گالری شلمان به نشانی میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ برپاست، آثاری از فاطمه اسکندری جهانی، اکبر احدی ایرانی، پریا بمویی فرد، ‌سعیده بیات، مهسا جعفری، جواد حسن نیا، محمدحسین حقیقت خواه، پریسا حیدری گندمانی، الهام رئیسی نافچی، مجتبی سیادتی، ‌بهار سبحان زاده، هوشنگ صادقیانی، سحر صنیعی، فریبا عباسی، سمیه فکوری، محمدرضا محتشم نیا، لیدا محمدیان، ماهرخ ملک گودار و مرجان هوشمندان به نمایش در می آید.

گالری طراحان آزاد

نمایشگاه آثار احمد مرشدلو با عنوان «بی نامی» الز جمعه ۷ دی ماه در گالری طراحان آزاد به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس، پلاک۵  گشایش می یابد.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «بی‌نام مجموعه‌ای است از طبیعت‌های بی‌جانی که در حوالیِ حاشیه زندگی‌های امروز ثبت شده‌اند.

این‌ها سرهایی بی‌ دست و پا اند که بر سکوت دیوارهای سرد خیره شده‌اند. بی‌عملی در نگاه خیره خالی سالهاست که در اتاقک ذهنم نقش بسته و به عدد هر انسان، یک امضا بر این قرارداد نانوشته وجود دارد که برای ثبتش، صورتی گواهی می‌دهد (هر انسان با صورتش یک توافق را گواهی می‌دهد).

سرها بر تخته پاره‌هایی نقش بسته که کنار سطل‌های زباله یا کوچه‌های خالی از ماشین انداخته شده بودند.

متروکه‌های خالی از سکنه، با قصرهایی از مردمِ بی‌رأی فرقی نمی‌کند. چه تک‌سَرهای بزک کرده، چه کله ‌گوسفندی پوست‌کنده. در فضای خفقان خطی از رویکردِ کسی نقش نمی‌بندد.

نه تنها خودم را از قاعده این سکونِ بی‌مصرف مستثنی نمی‌دانم، که به همان میزان به حال کسانی تاسف می‌خورم که سالهاست در مقام و منصب هنر ‌دوستی ‌و هنر شناسی، همان را می‌کنند که داعیه جنگیدن با آن را دارند: حذف نگاه‌های مخالف، نادیده گرفتن رویکردهای مختلف، حقنه کردن افرادی بی‌مصرف به متن داستان‌ سرایی‌هایی که تاریخ هنر نویسی (تاریخ ‌نویسی) شان می‌انگارند! به این خیال که نسل جدیدتر همان عنوان‌پرستی نسل‌های پیشین را می‌کند! با این توهم که چشم آیندگان بر پوچی‌های تولید شده کور است…

به امید مردمکان (اذهانِ) بینا، در سال‌هایی بِه از این سال‌ها.»

گالری ایوان

نمایشگاه نقاشی های الدوز رباطیان با عنوان «ترمیم» از روز جمعه هفتم دی ماه در گالری ایوان واقع در الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ افتتاح می شود.

گالری ساربان

نمایشگاه نقاشی‌های سعید رفیعی‌منفرد با عنوان «انطباق» روز جمعه هفتم دی‌ماه در گالری ساربان افتتاح می‌شود. رفیعی منفرد در این نمایشگاه با نگاهی به تحولات و وضعیت اجتماعی معاصر، سراغ مفاهیمی چون رنج و تدوام آن رفته است. نمایشگاه انطباق تا روز دوشنبه ۱۷ دی‌ماه ادامه خواهد داشت. علاقمندان برای بازدید از آثار می‌توانند همه روزه به جز سه‌شنبه‌ها ساعت ۱۶تا۲۰ به گالری ساربان به نشانی سهروردی شمالی، هویزه غربی، نبش خیابان یوسفی، پلاک۱۳۰ مراجعه کنند.

گالری سایه

نمایشگاه نقاشی مهران اختری با عنوان «جنون خرد» از هفتم دی ماه در گالری سایه به نشانی خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ افتتاح می شود. در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «هیجان دیدن، نیازمند عبور از مرزهای خرد است. از وقتی عصر مدرن، جنون را بیماری شمرد، ترک عادت مرض تلقی و راه بر تبادل جنون و خرد بسته شد. نظم، هنجارها و معیارهای حاکم، در قالب رفتارهلی عقلانی توجیه و تثبیت شد، دیوانگی در سیطره و نظارت نادیوانگی واقع شد و دیالکتیک میان این دو به انقطاع رسید. جایی که قلمرو درک ما از دیدن، به لمس دیداری اشیا و حرکات فروکاست.

درهم تنیدگی رنگ‌ها، با حضور اسرارامیز جنون است که می تواند راه بر تعلیق شگفت آور باز کند. جایی که قلمرو آرام و بی کشمکش عقل، ناقطعی بودن مرزبندی خود با دیوانگی را به رسمیت بشناسد و سنگینی معجون فضا- زمان را با سبُکی بازیگوشانه نابخردی معاوضه کند. گذر از عادت دیدن به لذت بردن را برای خود گریزی نیست جز آن که اندک زمانی از بردباری ساده لوحانه خود دست بکشد و به دامان جنون بزند.»

گالری دنا

نمایشگاه گروهی «آتش‌بس سرباز گرونیکا به دیوارهای پلاک ۴» شامل ۲۵ اثر در شاخه‌های مختلف هنری از روز جمعه ۷ دی ماه در گالری دنا به نشانی خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک ۴، زنگ۲ برگزار می شود. این نمایشگاه گروهی چهارمین مجموعه از نمایشگاه‌های پلاک ۴ است که به کیوریتوری الهام زارع نژاد سالانه در گالری دنا برگزار می‌شود.

گالری بهنام دهش‌پور

نمایشگاه آثار نقاشی دلارام قائمی با عنوان «نوستالژی درختان مه گرفته» روز جمعه ۷ دی ماه در نگارخانه بهنام دهش‌پور واقع در خیابان شهید لواسانی(فرمانیه)، خیابان شهید جباریان (فروردین)، کوچه مسجدی، کوچه مرمری، پلاک ۱۳ آغاز به کار خواهد کرد. این نمایشگاه شامل ۲۹ اثر با سبک های رئال، فتوکلاژ و آبستره است که در این نمایشگاه ارائه می شود.

گالری اثر

نمایشگاه آثار محمدحسین عماد با عنوان «تُهی فعال» جمعه ۷ دی در گالری اثر به نشانی خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره ۱۶، روبروی خانه هنرمندان برگزار می شود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.