ادارات دولتی بناهای تاریخی بوشهر را قبضه کرده اند

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، بافت تاریخی بوشهر غالبا خانه های تاریخی و عمارت هایی متعلق به دوران قاجار را دارد که نمی توان از همه آنها بازدید کرد.

برخی از آنها در اختیار اداره هایی است که ساعت کاری آنها محدود به ساعت کاری است و از سوی دیگر همه گردشگران نمی توانند به بخش های مختلف یک عمارت بروند. چون رفتن به این بخش ها یا ممنوع است و یا چون محل کار افراد بوده برای آنها حضور گردشگران ایجاد مزاحمت می کند به همین علت عملا در یک بافت تاریخی گردشگران در ساعات کمتری و بناهای کمتری را می توانند ببینند. موضوعی که با توسعه گردشگری شهر بوشهر در تضاد است.

اتفاقا یکی از این بناهایی که در اختیار اداره های دولتی قرار گرفته بنای کازرونی است که اداره میراث فرهنگی استان بوشهر در آن جای گرفته است و اگر کسی بخواهد از این عمارت دیدن کند باید در ساعات اداری خود را به در بسته میراث فرهنگی برساند.

این اداره کل  معاونت میراث فرهنگی خود را نیز در بنای تاریخی دیگری رو به روی ساحل بوشهر استقرار داده است و عمارت رشیدی را نیز به عنوان دفتر بافت و بناهای تاریخی تغییر کاربری داده است.

شورای اسلامی شهر بوشهر نیز در عمارت امیریه کنار معاونت میراث فرهنگی واقع شده است. درهای بسیاری از بخش های این بنای تاریخی تغییر کاربری یافته به روی بازدیدکنندگان بسته است.

عمارت امیریه ابتدا دارالحکومه بوشهر بود که بعد از تخریب بنای چهاربرج از شخصی به نام جمشیدیان که تاجری بوشهری بود خریداری شد. پس از حدود ۱۰۰ سال  در سال ۱۳۷۶ شمسی عمارت امیریه به موزه مردم شناسی بوشهر تبدیل شده بود و ۲ سال بعد یعنی در سال ۱۳۷۸ شهرداری بوشهر اقدام به بازسازی عمارت بجا مانده از دوره قاجار کرد. اکنون نیز شورای شهر در آن مستقر است و موزه مردم شناسی به عمارت طاهری منتقل شد.

عمارت کندی و زنده پی نیز در سال ۹۳ به دانشگاه پیام نور بوشهر واگذار شد رئیس دانشگاه پیام نور بوشهر در سال ۹۳ گفته بود: انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که منجر به واگذاری دو عمارت کمندی و زنده‌پی به عنوان گروه معماری و شهرسازی دانشگاه پیام نور شهر بوشهر  شد؛ موفقیتی بود که با تلاش نیروهای دانشگاه محقق شد.

اکنون مدرسه گلستان نیز در حال مرمت است تا جهاد دانشگاهی از آن بهره ببرد. خانه اداره اوقاف نیز مربوط به دوره قاجار است که  ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۲۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آب انبار قوام نیز اگرچه در بوشهر به اداره های دولتی سپرده نشده است اما از آنجا که به رستوران تبدیل شده، بازدید از آن محدود به ساعت غذا خوردن مسافران می شود.

در عمارت دهدشتی نیز بخش هایی از آن قابل بازدید نیست مگر زمانی که مسئولان موزه تاریخ پزشکی در آن حضور داشته باشند.

عمارت تاریخی «هفته»  نیز در سال ۹۳  به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس واگذار شد. این ساختمان در دو طبقه با کاربری مسکونی و تجاری در اواخر دوره قاجاریه ساخته شده بود این عمارت در سال ۱۳۷۹ توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر خریداری و در شهریور ۱۳۸۵ به شماره ۱۶۲۴۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

 در سال ۹۰ تا ۹۳ با اعتبار ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با مشارکت بنیاد حفظ آثار نشر ارزش های دفاع مقدس توسط مرحوم مشاالله زائری مرمت شد و در قالب تفاهم نامه ای به مدت پنج سال برای کاربری فرهنگی در اختیار نهاد یادشده قرار گرفت.

درباره عمارت حاج رئیس نیز نوراله اسعدی، سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفته بود: عمارت حاج رئیس در سال 75 توسط سازمان بنادر و دریانوردی خریداری شد و  در سال 77 به عنوان اثر ملی به ثبت رسید. یکی از کاربری‌های این بنای تاریخی تبدیل آن به گنجینه دریایی بنادر کشور است که در همین راستا بوشهر به عنوان مرکز دریایی در حوزه گنجینه دریایی معرفی و انتخاب شده است.

بافت تاریخی بوشهر از این دست خانه های تاریخی کم ندارد مانند خانه گلشن که کاربری اداری و فرهنگی پیدا کرده اند و همچنان در دست مرمت هستند ولی بسیاری از بناها از دسترس مردم دور مانده اند هر چند که  همین اداره های دولتی  آنها را مرمت کرده اند اما اجازه بازدید از آنها محدود شده و گردشگران با در بسته این اداره ها در بناهای تاریخی مواجه می شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.