جایگاه مادران و کودکان در ادبیات داستانی جنگ

به گزارش «تاریخ‌ما» به نقل از میراث آریا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی
و گردشگری، مریم عاملی رضایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی
این مطلب رادر نشست علمی «همایش آیین، صلح و تنوع فرهنگی » مطرح
کرد.

او با اشاره به جایگاه مادران و کودکان در ادبیات داستانی جنگ،
 ادبیات، تمدن و هنر را محصول صلح و آرامش دانست و تصریح
کرد: «فضای جنگ و خونریزی عموما فضایی مردانه تصویر می‌شود که
زنان را راهی به آن نیست.»

او با بیان اینکه  گرچه زنان به جبهه های جنگ راه ندارند،
بیشترین کسانی که از جنگ آسیب می بینند، بی تردید زنان و
کودکانندگفت: «مادرانی که فرزندان خود را در جنگ از دست می دهند،
زنانی که بی سرپرست می شوند، فرزندانی که از مهر پدر محروم می
شوند، خانواده هایی که از هم می پاشند، زنانی که با جانبازان
زندگی می‌کنند و… برخی از پیامدهای جنگ بر زنان و کودکان است.»

این پژوهشگر افزود: «ادبیات داستانی جنگ در ایران با ترسیم موقعیت
مادران، زنان و کودکان بازمانده از جنگ ایران و عراق، به
بازآفرینی تاثیر جنگ بر خانواده ها پرداخته است.» 

مکانیسم های آیینی-شعایری فرهنگ های محلی

«مکانیسم های آیینی-شعایری فرهنگ های محلی در فرایند صلح سازی با
تاکید بر  بعد فرهنگی صلح  در مقایسه با بعد
لیبرالی-سیاسی» عنوان مقاله ای بود که توسط سید قاسم حسنی عضو
هیات علمی مردم شناسی دانشگاه مازندران مطرح شد.

او گفت: «پاول لیدریچ و کوین اوروچ از متقدمان  اهمیت نقش
 فرهنگ های محلی بر فرایند صلح در بررسی هایی که انجام داده
بودند تاکید می کردند که فرهنگ های محلی می توانند نقش تعیین
کننده ای در فرایند صلح سازی داشته باشند و باعث مناسبات مسالمت
آمیز بین گروه های اجتماعی گردند.»

او به خبرنگار تاریخ ما گفت:: «با توجه به این که ایران کشوری برخوردار از سرمایه
فرهنگ های متنوع محلی است می توان نمونه های زیادی را دید گه
چگونه مردم در سطح محلی از فرهنگ برای ایجاد مصالحه استفاده می
کنند. این پژوهشگر اظهار داشت :عناصر بی شماری از نمادهاف شعایر و
رسوم و مناسک منبع و مخزنی هستند که تنوع فرهنگی در ایران در طی
زمان توانسته تمرین با هم بودن را در خود پرورش دهد و تعاملات
اجتماعی شان را از طریق شهایر و آیین ها تنظیم کند.»

فرهنگ صلح در بستر تجربه زیسته زنانه

مژگان دستوری مدیرعامل مؤسسه منشور فرهنگ صلح دیگر سخنران این
نشست نیز با بیان بخشی از مقاله اش با عنوان «فرهنگ صلح در بستر
تجربه زیسته زنانه » گفت : «ایدۀفرهنگ صلح ابتدادر «کنفرانس
بین¬المللی صلح دراذهان انسانها»درجولای۱۹۸۹دریاماسوخرو،ساحل عاج
برای یونسکو مطرح شدکه طی آن با توسعه مفهومی صلح،  پارادیم
جدیدی از امنیت ایجاد شد که طی صلح نه دیگر یک مفهوم حقوقی -سیاسی
بلکه مفهومی فرهنگی و به وسعت تمامی ابعاد زندگی انسانی تعریف
شد. 
 او با بیان اینکه در پارادایم جدید دیگر صلح به معنای نبود
جنگ نیست وی در گفتگو با تاریخ ما تصریح کرد : بلکه صلح در مقابل خشونت قرار
می‌گیرد.» 

فرهنگ مدارا و صلح در داستان هزار و يك شب 

«فرهنگ مدارا و صلح در داستان بنيادين هزار و يك شب» دیگر مقاله
ای بود که توسط  فرانك جهانگرد استاديار- عضو هيات علمي
پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي ارایه شد.

او با بیان اینکه داستان بنيادين هزار و يكشب، فرهنگ صلح و مدارا
را با داستان گويي و كشش و تاثير داستان نشان مي دهد وی در گفتگو با تاریخ ما تصریح کرد:
«نخست شهريار در پي آن است كه در هر داستان چه روي مي دهد و پايان
داستان چه خواهد شد.»

این پژوهشگر بیان کرد: «اندك اندك محتواي داستان های شهرزاد بر
شهريار تاثير مي گذارد و وي را ناخودآگاه به صلح و آشتي رهنمون مي
شود.» 

سیندخت نخستین سفیر صلح

الهام ملک زاده عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات
فرهنگی دیگر سخنران این نشست به بیان گوشه ای از مقاله اش با
عنوان «سیندخت نخستین سفیر صلح»  پرداخت و گفت: «سیندخت همسر
مهراب پادشاه کابل و مادر رودابه نخستین زن سفیر سیاستمداری است
که عملکرد همراه با خرد و تدبیر وی به زیبایی در شاهنامه به تصویر
کشیده شده است.»

او به خبرنگار تاریخ ما گفت:: «زیرکی، اعتدال در رفتار و چاره اندیشی مدبرانه وی نه
تنها مانع شعله ور شدن آتش جنگ میان ایران و پادشاه کابل شد،
بلکه از مرگ حتمی خود و دخترش که به واسطۀ عشق ممنوعه اش با زال
پهلوان ایرانی، مورد خشم پدر واقع شده بود جلوگیری کرد.»
 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.