طولانی‌شدن روند ایمنی در برابر کرونا چالش‌های جدید را به همراه می آورد

دکتر سیدحامد سیدحاتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما با بیان اینکه وضعیت کرونا به صورت کلی غیرقابل پیش‌بینی است، گفت: این مساله حتی در مورد کشورهای دیگری هم صدق می‌کند و در کشور ما هم منحصر به استان اردبیل نیست، اما دلایلی که باعث می‌شود علیرغم کاهش نسبی آمار پس از پیک چهارم، همچنان نگرانی‌هایی به قوت خود باقی باشند، موارد مهمی هستند که باید به آنها توجه کنیم.

وی افزود: اول تجربیات قبلی که از رفتارمان در همه‌گیری داریم، دقیقاً زمانی که مسئولان و مردم احساس کرده‌اند که دیگر کرونا را شکست داده‌اند، با کم‌توجهی به موارد علمی، مجدداً گرفتار یک پیک دیگر شده‌ایم. دوم علیرغم تمام وعده‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر تولید و واردات و توزیع گسترده واکسن، هنوز بیش از ۹۷ درصد مردم کشور واکسن دریافت نکرده‌اند و این یعنی ما از لحاظ ایمنی در وضعیت شکننده قرار داریم.

سیدحاتمی ادامه داد: سوم علیرغم تلاش همکاران ما در بخش بهداشت و درمان، به دلیل در دسترس نبودن تعداد کافی واکسن، سرعت واکسیناسیون کند است و این یعنی اگر همینطور پیش برویم آمار فوق تغییر شدیدی نخواهد داشت.  چهارم اینکه هنوز پروتکل‌های بهداشتی در حد نیاز توسط مردم، ادارات و مراکز رعایت نمی‌شود.

دبیر انجمن پزشکان عمومی استان اردبیل اضافه کرد: پنجم مشکلات زیرساختی عدیده که در فصل گرما خود را بیشتر نشان می‌دهد و ششم احتمال افزایش خطر انتقال بیماری در تجمعات تبلیغاتی پیش رو.

وی تاکید کرد: استان اردبیل از لحاظ درصد واکسیناسیون نسبت به جمعیت و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی جزو استان‌هایی است که نسبت به بقیه کشور وضعیت بهتری دارد، اما با توجه به اینکه کلاً میزان واکسیناسیون و رعایت پروتکل و تمهیدات لازم در سطح کشور بسیار کمتر از حد مورد قبول است، این برتری نسبی باعث نمی‌شود که وضع خیلی بهتری داشته باشیم.

سیدحاتمی گفت: همانطور که قبلاً هم بارها توسط جامعه پزشکی مطرح شده، اصلی‌ترین بار مسئولیت در مقابله با کرونا بر عهده مسئولان اعم از وزارت بهداشت و تمام نهادهای ذیربط است، به عنوان مثال در خصوص تامین واکسن یا وضع قوانین و تمهیدات مدیریتی لازم و ایجاد پایداری در زیرساخت‌های انرژی، بهداشتریال آب و غیره اگر مسئولان اقدامات لازم را انجام ندهند مردم چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

پزشک اردبیلی ادامه داد: اما در عین حال از جامعه و تک‌تک هموطنان انتظار می‌رود که حداقل برای حفظ سلامت خود، اطرافیان، عزیزان و هموطنان حداکثر مراعات در ضوابط بهداشتی را داشته باشند و در عین حال با بروز کوچکترین علائم سرماخوردگی یا ضعف و بیحالی از حضور در تجمعات خودداری نموده و در صورت لزوم به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: همچنین نکاتی برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود نظیر استراحت مرتب و کافی، نوشیدن مایعات فراوان، پرهیز از حضور در تجمعات و تغذیه سالم را نیز مد نظر قرار دهند.

دبیر انجمن پزشکان عمومی استان اردبیل با بیان اینکه واکسیناسیون باید با حداکثر سرعت ممکن انجام شود تا در مقطع زمانی کم و یکی دو ماه قسمت اعظم جمعیت به ویژه افراد در معرض خطر را تحت پوشش قرار دهد، گفت: همانطور که نمونه‌های موفق توانستند در عرض چند ماه این کار را انجام داده و کم‌کم اقتصاد و پویایی کشورهای خود را احیا کنند.

وی با تاکید بر اینکه واضح است که اگر قرار باشد فرآیند واکسیناسیون ما به همین منوال پیش برود، شاید تا یک سال هم نتوانیم به ایمنی لازم برسیم، خاطرنشان کرد: این طولانی‌شدن روند ایمنی و همزمان با آن، چرخیدن ویروس در جامعه و ایجاد جهش‌های جدید می‌تواند ما را با چالش‌های بغرنجی روبرو کند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.