مشکلات گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ و ۲۰۷

خودروهای ۲۰۶ و ۲۰۷ بدون شک یکی از خودروهای محبوب و جوان پسندی اند که علی رغم افزایش قیمت زیادی که طی یک سال اخیر داشته اند همچنان آمار خرید بالایی دارند. در طراحی ۲۰۷ سعی شده با ایجاد تغییراتی در چراغ های جلو، کاپوت و سپر ها ظاهری زیبا و جذاب تر به خود بگیرد. در واقع ۲۰۷ فیس لیفت پژو ۲۰۶ فرانسوی بود که توسط کارخانه پژو طراحی و تولید شد و تحت عنوان ۲۰۶ پلاس معرفی شد، اما ایران خودرو آن را با نامی متفاوت در داخل مونتاژ می کند که در نوع خود عجیب است. موضوع بحث ما گیربکس اتوماتیک به کار برده شده در این دو مدل خودرو پژو است.

در حال حاضر خودروهای دنده اتوماتیک توانستند در بازار کشور به اوج برسند و خودروسازان داخلی سعی دارد در این راستا از هم سبقت بگیرند. به نوعی رقابت جدیدی شکل گرفته است و تب خریداران این خودروها در بازار کشور بالا گرفته است. با این وجود چند سالی است که خودروهای اتوماتیک وارد کشور شده اند اما اکثر وارداتی و گرانقیمت بودند و مردم قدرت خرید آنها را نداشتند. از این رو شرکت های خودروسازی داخلی با تولید خودروهای اتوماتیک ارزان قیمت توانسته مشتریان را به سمت خود سوق دهند. در این میان اتوماتیکی شدن دنده خودروهای ۲۰۶ و ۲۰۷ توانست میزان محبوبیت آنها را بیش از پیش افزایش دهد، اما خوب این آپشن هم مشکلات خاص خود را دارد.

گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ و ۲۰۷

گیربکس به کار برده شده در این دو مدل خودرو AL4 بوده که یکی از رایج ترین جعبه دنده خودروهای اتوماتیک است و فرایند انتقال قدرت توسط آن به وسیله چرخ دنده های خورشیدی انجام می گیرد. سیستم کنترل الکترونیکی و هیدرولیکی بودن سیستم کلاچ از جمله ویژگی های این مدل سیستم انتقال قدرت است. AL4 از نظر کاربری به دو دسته تیپ ترونیک و اتوماتیک تقسیم می شود که در مدل تیپ ترونیک احتمال تعویض دنده به صورت دستی وجود دارد.
شرکت رنو هم در بسیاری از محصولات خود مانند مگان، داستر و … از این مدل جعبه دنده استفاده کرده است.
در ساختارAL4 از سیستم مبدل گشتاور با کنترل الکترونیکی استفاده شده و تمامی اعمال به صورت الکتروهیدرولیک مدیریت خواهد شد.
اجزای اصلی این قطعه شامل:

  • سنسورها و واحد کنترل کامپیوتری
  • مبدل گشتاور یا کانورتر
  • پینیون
  • پمپ هیدرولیک یا پمپ روغن گیربکس
  • دیفرانسیل داخلی
  • مجموعه دنده های سیاره ای
  • کلاچ ها
  • ترمز

کیفیت گیربکس AL4

با توجه به شواهد موجود جعبه دنده AL4 در میان گیربکس های موجود در کشور کیفیت مناسبی دارد و از لحاظ جهانی نیز یکی از انواع جعبه دنده های تیپ ترونیک بوده که توانسته مقبولیت بالایی کسب کند، از این رو در حالت کلی می توان کیفیت آن را مثبت ارزیابی کرد. در این مدل جعبه دنده سه وضعیت برای رانندگی در نظر گرفته شده که شامل حالت اسپرت، عادی و زمستانی است. بهره مندی از این آپشن ها رانندگی را بسیار ساده تر کرده از این رو محبوبیت بالایی دارد. اما تمام این امتیازات دلیل بر بدون مشکل بودن آن نیست. AL4 هم مانند همه گیربکس های موجود یک سری مشکلات مختص به خود را دارد که در ادامه قصد بررسی کامل آنها را داریم.

مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ و ۲۰۷

ضربه زدن یا گاز هرز خوردن

به گفته مقاله تعمیر گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ : “یکی از مشکلات جعبه دنده پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ گاز هرز خوردن است. این خود می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آنها سوختن باند ترمز است. به دلیل سوختگی، باند ترمز نمی تواند فشار زیادی بر روی مجموعه سیاره ای گیربکس وارد کند، در نتیجه هنگام قفل شدن متحرک می ماند و خودرو بدون دلیل گاز می خورد.
یکی دیگر از دلایل این اتفاق از بین رفتن صفحه های آزبست است. با این وجود صفحه ها و پلیت ها هنگام پرس شدن نمی توانند برای انتقال نیرو در کاسه هاپ سنتر را قفل کنند و این اتفاق باعث بی جهت گاز خوردن خودرو خواهد شد.
از طرف دیگر کم شدن روغن گیربکس نیز باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی می شود که یکی از آنها گاز هرز خوردن است. به دلیل نرسیدن روغن کافی به پشت کاسه کلاچ ها و از بین رفتن و استهلاک صفحه کلاچ ها، خودرو بی دلیل گاز می خورد.
برای رفع خرابی ها و تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو باید به یک مرکز تخصصی مراجعه کنید تا علت اصلی آن را پیدا و برطرف کنند. برای انجام این کار می توانید به تیم تخصصی های تخصصی تعمیر گیربکس اعتماد کنید.
به یاد داشته باشید که تشخیص اصلی گاز هرز خوردن خودرو امری کاملاً تخصصی است که به ابزار آلات مخصوص، تجربه و تبحر نیاز دارد، از این رو خودتان نمی توانید این کار را انجام دهید.
اما یکی از سوالات رایج در این رابطه هزینه رفع این مشکل است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر دلیل آن کمبود روغن باشد به تبع هزینه آن نسبت به تعمیر باند ترمز و یا صفحه های آزبست پایین تر است. در کل پس از پیدا کردن دلیل این اتفاق میزان هزینه آن برآورد خواهد شد.

گرم شدن گیربکس

همانطور که در بالا اشاره کردیم گیربکس اتوماتیک پژو بر پایه فشار هیدرولیک عمل می کند و با توجه به این که تمام قطعات آن درون روغن مخصوص به خود هستند در اثر چرخش و اصطکاک دائمی مبدل گشتاور، حرارت روغن گیربکس بالا می رود و تمام قطعات جعبه ‌دنده دچار اصطکاک می شوند. این اصطکاک موجب بالا رفتن حرارت سیستم انتقال قدرت خواهد شد.
بالا رفتن حرارت در ابتدا مشکلی ایجاد نمی کند اما پس از گذشت چند ساعت از کار گیربکس، به سوپاپ های کنترل، فشار مضاعفی وارد می‌شود و در نتیجه در کار آنها اختلال به وجود می آید و خودرو نمی تواند عملکرد عادی داشته باشد.
باید حتما از این گرم شدن های بیش از حد سیستم انتقال قدرت خودرویتان جلوگیری کنید؛ زیرا به تمام قطعات آن آسیب وارد می‌کند و هزینه‌های هنگفتی را روی دستتان می گذارد.
لازم به ذکر است که تعمیر گیربکس اتوماتیک ۲۰۷ نیز موضوع کاملا تخصصی است و نباید نسبت به آن سهل انگار باشید. در صورت مشاهده کوچکترین علائمی به دنبال رفع آن بوده و برای جلوگیری از بالا رفتن حرارت لازم است که مرتب روغن گیربکس را تعویض و دما کلی جعبه‌ دنده را زیر نظر داشته باشید تا با مشاهده علائم حرارت بالا سریع ماشین تان را به تعمیرگاه برسانید که توضیحات تکمیلی و نکات تخصصی در تعمیر گیربکس اتوماتیک ۲۰۷ اشاره شده است.
بالا رفتن حرارت سیستم انتقال قدرت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله :

  • بد رانندگی کردن
  •  سوخته بودن روغن گیربکس
  • هوای گرم
  • کم بودن سطح روغن گیربکس
  • معیوب بودن شیر برقی
  • بکسل سنگین
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها