مدیریت پسماند با ارائه الگوی مشارکت همه جانبه در ساری

سیدمحمدرضا گرامیان در جمع خبرنگاران با اشاره به ارتباط نزدیک همه نهادها با محیط زیست و سلامت، اظهار کرد: چنانچه هر فرد نقش خود در جایگاه فردی و حقوقی را به درستی ایفا کند، نتایج بهتری برای سازمان و جامعه به دست می‌آید.

وی افزود : پسماند تولید شده خطراتی دارد، اما خطرات این پسماند با آموزش صحیح کاهش پیدا می‌کند.

** آثار مشارکت در طرح تفکیک از مبدا 

گرامیان با بیان اینکه بخش زیادی از شهروندان برای مشارکت انگیزه‌های فرهنگی و اجتماعی دارند، تصریح کرد: انگیزه‌های افراد را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم و با تولیدات فرهنگی و اقدامات آموزشی که توسط سازمان عرضه می‌شود، ضمن ارائه آموزش‌های کاربردی به افراد، بخشی از دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی آنها را برطرف کند.

وی خواستار افزایش سطح مشارکت و همکاری شهروندان با واحد تفکیک زباله از مبدا سازمان در راستای بهبود کیفیت محیط زیست و اقتصاد جامعه شد و اظهار کرد: دریافت هدیه در برابر تحویل پسماند خشک به عوامل مجاز، تنها یک روی سکه مشارکت در امر تفکیک از مبدأ است و روی دیگر آنکه اتفاقاً مهم‌تر و مفیدتر است، آثار این مشارکت در زمینه محیط زیست شهری، حذف تدریجی عوامل غیرمجاز و زباله گردها، بهره‌وری اقتصادی و زیست محیطی از پسماندها و تحقق بهداشت و نظافت شهری است که تنها با مسئولیت‌پذیری و همکاری فعال مردم در زمینه جداسازی پسماندها و تحویل پسماندهای خشک از طریق اپلیکیشن ساریِ من رخ می‌دهد.

** ساماندهی و کاهش در آمار پسماندهای بیمارستانی

گرامیان با اشاره به کاهش میزان تولید پسماند افزود: با توجه به این که هم اکنون تفکیک پسماندهای بیمارستانی با دقت و حساسیت بیشتری صورت می‌گیرد، از ورود پسماندهای خشک و غیرعفونی به پسماندهای بیمارستانی جلوگیری شده و از این رو شاهد کاهش در آمار پسماندهای بیمارستانی در دو ماه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه در سال قبل بوده‌ایم.

وی با تاکید بر اهمیت کاهش تولید پسماند و لزوم مشارکت شهروندان تصریح کرد: تولید پسماند به هر میزان، به ضرر محیط زیست است به همین دلیل شهروندان باید در کنار فعالیت‌هایی که در راستای تفکیک انواع پسماندها انجام می‌دهند، برای کاهش میزان پسماندهای تولیدی نیز اقدام کنند.

** افزایش ضریب ایمنی و کیفیت زیست محیطی شهر

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری با اشاره به نکات مهم آموزشی برای ارتقای کیفیت مشارکت و اعتلای فرهنگ زیست محیطی، اظهار کرد: خوشبختانه مردم فهیم شهر ساری، از نظر داشتن آگاهی پیشرو و دارای فرهنگی غنی هستند، اما مواردی مانند حذف یکبار مصرف‌ها، استفاده چند باره از لوازم، تعمیر به جای دور انداختن، استفاده از کیسه پارچه‌ای به جای نایلون، رعایت اصول دقیق و صحیح جداسازی پسماندهای تر، خشک و خطرناک مثل تیغ، آب‌گیری پسماند تر، همکاری با واحد تفکیک زباله از مبدا و خودروهای مجاز و نبود همکاری با دوره‌گردها می‌تواند در کنار مدیریت اصولی، یک آورده مناسب در صنایع تبدیلی فراهم کند و برای افزایش ضریب ایمنی و کیفیت زیست محیطی شهر، مثمر ثمر واقع شود.

وی به ازدیاد مصرف دستکش و ماسک در روزهای اخیر به عنوان یک معضل در زمینه مدیریت پسماند اشاره کرد و افزود: شهروندان باید پس از مصرف این اقلام آنها را در پاکت جداگانه و سپس در کیسه پسماند تر قرار داده و در زمان مقرر بیرون بگذارند و از تحویل دادن به همراه پسماند خشک جدا خودداری کنند، زیرا می‌تواند منجر به بروز خطر و انتقال عوامل بیماری‌زا شود.

گرامیان با بیان اینکه شیوع کرونا مانع از اجرای برنامه‌های جمعی، جشن‌ها و همایش‌ها شده است، اظهار کرد: یکی از رویکردهای مهم ما در سازمان اجرای فرآیند محور برنامه‌ها است و اکنون نیز فرآیند برنامه‌های آموزشی به نحوی طراحی شده تا در ایام شیوع ویروس کرونا ضمن انتقال محتواهای مفید آموزشی از اجتماعات پرهیز شود و بر همین مبنا نیز برنامه‌های آموزشی اغلب به صورت انفرادی و یا در فضای مجازی صورت می‌گیرد تا فرد با تکیه بر آگاهی و محصولات آموزشی برای توسعه دانش به سمت خانواده هدایت شود.

** جلب مشارکت همه جانبه در زمینه آموزش و فرهنگ سازی 

گرامیان هدف از این دست اقدامات را ترویج فرهنگ مدیریت پسماند و توسعه مشارکت محلی در این زمینه دانسته و تأکید کرد: جلب همکاری مردم در زمینه‌های فرهنگی و آموزشی از جمله مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نوع فعالیت در حوزه آموزش مدیریت پسماند است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری تاکید کرد: در سازمان مدیریت پسماند شهرداری علاوه بر تدوین و اجرای برنامه‌های متعدد آموزشی، سعی بر شکل‌دهی الگوی مشارکت همه جانبه برای اجرای این برنامه‌های فرهنگی داریم تا بتوانیم در دراز مدت به بهترین نتایج دست یابیم و شهروندان را در فرآیندهای مدیریت پسماند همراه کنیم.

وی در ارتباط با برنامه‌های آینده سازمان با رویکرد انتفاع شهروندان و محیط زیست به عنوان ذی‌نفعان اصلی فعالیت‌های سازمان، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌هایی جهت استفاده از پتانسیل‌های فرهنگی شهر ساری برای آموزش به صورت برخط و انتقال اطلاعات آموزشی به شهروندان با استفاده از بسترهای نرم‌افزاری فضای مجازی در جریان است.

گرامیان اظهار کرد: با توجه به تنوع در پسماندها مانند الکترونیک، ویژه، صنعتی و… متناسب با این مباحث و شرایط ذی‌نفعان آموزش‌ها بازنگری و به‌روزرسانی می‌شود و در راستای تلاش برای حفظ محیط زیست و جامعه بهتر حرکت می‌کنیم.

وی با دعوت از همه شهروندان ساروی برای نه گفتن به پلاستیک‌ها و به پرتاب زباله از خودرو و استفاده از لوازم زیست‌پذیر برای کمک به محیط زیست و بهداشت جامعه، درخواست کرد: همه شهروندان فهیم ساروی در طرح‌های آموزشی و تشویقی سازمان پسماند شرکت کنند.

این مسئول تصریح کرد: وضعیت اقتصادی در کنار تغییر سبک زندگی شهروندان باعث شده تا شاهد نوسانات در میزان تولید پسماندها باشیم، هر چند از کاهش میزان پسماند به دلیل تأثیرات مثبت زیست محیطی و بهداشتی آن استقبال می‌کنیم و سیاست‌های فرهنگی و آموزشی خود را هم به سمت سطوح متعالی هرم استراتژیک مدیریت پسماند در زمینه اجتناب و کاهش تولید پسماند متمرکز کرده‌ایم.

وی با اشاره به تشویق شهروندان در مسیر کاهش میزان تولید پسماند، اظهار کرد: با توجه به اینکه این آمار حاصل عملکرد شهروندان است، از این رو رفتارهای صحیح آنها می‌تواند ضامن بهبود وضعیت زیست محیطی شهر باشد، پس علاوه بر آن که شهروندان باید از مصرف گرایی که منجر به تولید پسماند بیشتر می‌شود، پرهیز کنند، لازم است جداسازی را جدی بگیرند و بخش‌های مختلف پسماند شامل پسماند تر، خشک و جزء ویژه را به درستی تفکیک کنند تا علاوه بر تسهیل فرآیند جمع آوری، شاهد بهبود کیفیت در فرآیند بازیافت باشیم.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.