ممنوعیت ژاپنی‌ها برای ورود به بهشت ایران/چهره ایران را تغییر دهید

عباسعلی امامیه نماینده اطلاع رسانی گردشگری ایران در کشور ژاپن از جاذبه‌های گردشگری کرمان پیرو سفرش به همراه ژاپنی‌ها به این استان صحبت کرد و البته از اینکه این استان هنوز در سطح جهانی برای ورود برخی از گردشگران ممنوع اعلام شده اظهار گلایه کرد و به تاریخ ما گفت: ژاپن برخی کشورها را به لحاظ امنیتی به رنگ‌های زرد و نارنجی و قرمز و سفید تقسیم‌بندی کرده‌است که کل ایران از نظر آنها زرد است و مناطقی مانند بم جزو رتبه دو یعنی نارنجی به حساب می‌آید.

وی گفت: متأسفانه آدم ربایی که سال ۲۰۰۷ برای یک گردشگر ژاپنی رخ داد باعث شد تا گرید کرمان از یک به سه تنزل کند. رتبه یک می‌گوید که همه به این مقصد سفر کنند رتبه دو می‌گوید که آژانس‌ها تور ببرند و رتبه سه می‌گوید که هیچ کسی آنجا نرود. هر کدام از این رتبه‌ها رنگ زرد، نارنجی و یا قرمز دارند خیلی از کشورها رنگ سفید یعنی امنیت کامل را ندارند ولی کشور ما زرد رنگ است و کسی نخواسته این رتبه را جابه جا کند.

امامیه ادامه داد: کشور تونس سه سال پیش حادثه تروریستی را پشت سر گذاشت که در آنجا هم چند ژاپنی درگیرش بودند اما بعد از سه سال رتبه اش تغییر کرد و تورهای تونس راه اندازی شدند اما ۱۲ سال از این حادثه در کرمان گذشته ولی همتی برای تغییر این رتبه مشاهده نمی‌کنیم. با این وجود با هدف معرفی امنیت در کشورمان و به خصوص کرمان در سال ۲۰۱۷ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری جاتا را که در ژاپن برپا شد به شکل ارگ بم ساختیم تا توجهات به این سمت جلب شود. سال بعد چند سمینار برگزار کرده و کرمان را معرفی کردیم. ژاپنی‌ها دوست دارند درباره ایران اطلاعات به دست بیاورند اما کاری در این حوزه نشده است.

نماینده اطلاع رسانی گردشگری ایران در ژاپن از جاذبه‌های استان کرمان سخن گفت و افزود: استان کرمان یکی از بزرگترین استان‌های کشور و دارای ظرفیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی متعددی است یکی از این ظرفیت‌ها داشتن میراث جهانی و ثبت شده در فهرست یونسکو است. هر کدام از این ظرفیت‌ها یک برش از یک کیک بزرگ به نام کرمان می‌تواند باشد.

وی افزود: یک برش دیگر از این کیک می‌تواند جاذبه‌های طبیعی آن باشد. در حوزه طبیعت‌گردی این استان کلوت های شهداد را دارد و کویر لوت را که خودشان به تنهایی جاذبه‌های بسیار زیبایی هستند. این استان شهر جیرفت را با قدمت باستانی طولانی دارد که اگر مستندات بیشتری از آن به دست می‌آمد به عنوان قدیمی‌ترین تمدن جهانی شناخته می‌شد اما متأسفانه روی آن کم کارشده است. در جیرفت موزه‌ای وجود دارد که حدود ۸ هزار قطعه آثار در گنجینه اش نهفته اما ۵۰۰ قطعه از آن را به نمایش گذاشته‌اند. یکی از مهمترین اشیای باستانی آن لوح‌های خطی است که شناخته شده نیستند. اگر کسی خوب این شهر و تمدن را معرفی می‌کرد باید هر روز شاهد یک بمب خبری درباره شگفتی‌های این شهر بودیم.

این آژانس دار ادامه داد: در شهداد می‌بینیم که کنار کویر قرار دارد اما سرسبز است. یکی از شگفتی‌های آن وجود پرچم فلزی است که می‌گویند در خزانه موزه ایران باستان نگهداری می‌شود. این پرچ فلزی درواقع اولین پرچم جهان است. چه شگفتی مهمتر از این. اما متأسفانه در مخزن نگهداری می‌شود. ای کاش شرایط نمایش آن در شهر جیرفت فراهم می‌شد. اصلاً بیشتر شهرهایی که دارای تاریخ و آثار باستانی مهمی دارند از نعمت نمایش این آثار در موزه‌های آن شهر محروم هستند. بیشتر آثار را به تهران می‌آورند و ما می‌بینیم که موزه‌های استانی خالی از آثار مهم تاریخی و باستان شده اند. درحالی که اگر این موزه‌ها غنی بود. مردم به آنها برای دیدن آثار رجوع می‌کردند.

وی افزود: یک برش از کیک این استان هم می‌تواند بعد اقتصادی آن باشد این استان از لحاظ داشتن کارخانه‌ای صنعتی قطب اقتصادی به شمار می‌آید در بدنه دولت هم مردان زیادی هستند که در این استان زاده شده اند. بنابراین این استان دولتمرد هم پرورش داده است. این استان محصولات کشاورزی کمی دارد. بهترین خرما و مرکبات محصول دست کشاورزان کرمانی است.

امامیه گفت: از لحاظ تاریخ هر چقدر بگوییم کم است. ارگ بم سرآمد همه آثار تاریخی کرمان است. ژاپنی‌ها وقتی از ارگ بم دیدن می‌کنند می‌گویند که این بنا از تخت جمشید یونیک تر است و اهمیت بیشتری دارد. من در بازدید اخیر متوجه شدم که روند بازسازی ارگ بم به خوبی پیش می‌رود و این جای خوشحالی دارد. من فکر می‌کنم که تنها دو شهر یزد وکرمان هستند که آتشکده دارند اما به نظرم آتشکده کرمان غنی‌تر است چون موزه‌ای که کنارش هست غنی‌تر بوده. این آتشکده هم به خوبی معرفی نشده است.

وی از بازدیدش اخیرش از بازار گنجعلی خان اظهار تأسف کرد و گفت: متأسفانه تصویری که ۲۰ سال پیش از آنجا داشتم بهتر از حالا بود. ساماندهی اطراف بازار گنجعلی خان می‌توانست بهتر انجام شود. اما به هر حال بازار گنجعلی خان هم حرف‌ها برای گفتن دارد. این استان آنقدر کشش دارد که ما دلمان می‌خواهد برای آن کوشش کنیم و تور گردشگری ببریم. حتی مسئولان آن هم به خصوص در اتاق بازرگانی همراه هستند تا این استان در حوزه گردشگری رشد کند. چون می‌بینیم اکنون در حوزه اقامتی اقدامات خوبی در حال انجام است. در شهداد یک ایرلاین هتل کویری ساخته است. این هتل نزدیک شفیع آباد قرار دارد که داخل آن به شکل یک هتل شیک است اما با چادر ساخته شده است.

وی ادامه داد: کمی خلاقیت نیاز است تا کرمان جاذبه گردشگری مهمی برای دنیا شود این استان قنات‌های زیادی دارد که ثبت جهانی شده اند می‌توان کنار تابلوی معرفی گذاشت تا گردشگر بداند با چه علمی این قنات‌ها ساخته شده اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.