آوار مشکلات بر سر بنای تاریخی/ تخریب قدیمی‌ترین دبیرستان غرب کشور

تاریخ ما – گروه استان‌ها: دبیرستان پهلوی که امروز آن را با عنوان دبیرستان امام خمینی(ره) می‌شناسند یکی از مدارس قدیمی شهر بروجرد است، این بندرها دوره پهلوی اول و حکومت رضاشاه ساخته‌شده است و تاریخ بنای این دبیرستان ۱۳۱۵ خورشیدی است و در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

طبقه اول این بنا در زمان احداث به‌عنوان دبیرستان و طبقه دوم بنا برای استقرار اولین آموزش‌وپرورش غرب ایران مورداستفاده قرار می‌گرفته است.

قدیمی‌ترین دبیرستان غرب کشور در بروجرد

این بنای شکوهمند که تلفیق معماری ایرانی و اروپایی است دارای امکاناتی مانند زمین ورزشی، فضای سبز، سالن آمفی‌تئاتر، سلف غذاخوری، آزمایشگاه و … است و به لحاظ فضای آموزشی یکی از زیباترین بناهای تاریخی در نوع خودش است.

از سوی دیگر دبیرستان امام خمینی(ره) شهر بروجرد قدیمی‌ترین دبیرستان غرب کشور محسوب می‌شود و بی‌شک همانند و حریفی چه ازنظر زیبایی و چه ازنظر قدمت در این منطقه از کشور ندارد.

وسعت این دبیرستان حدود ۱۴ هزار مترمربع است و ایوانی با دوازده ستون آجری رو به حیاط بزرگ دبیرستان در بنای آن تعبیه‌شده است.

ساختمان اصلی آن شبیه حرف H است و دارای دو یال با بیرون‌زدگی نسبت به موقعیت کلاس‌هاست. بیرون‌زدگی‌ها از سمت جنوب حالت نیم‌دایره دارند و دارای دو ایوان مشرف‌به حیاط و باغ روبرو هستند.

سقف زیرزمین آجری و به‌صورت طاق ضربی است. سقف طبقه‌های اول و دوم چوبی است که در طبقه دوم، سقف زیرشیروانی به‌صورت کاذب با گچ پوشیده شده است.

دبیرستان تاریخی در حال تخریب است

ساختمان دارای یک سالن همایش زیبا با ورودی گنبدی شکل در سمت غرب است و امکانات نمایش و گچ‌بری‌های زیبایی دارد.

و اما علی‌رغم همه زیبایی‌های این بنا، متأسفانه این روزها دبیرستان امام خمینی(ره) بروجرد در حال تخریب است که همت مسئولین را می‌طلبد تا در راستای مرمت و مقاوم‌سازی آن هرچه سریع‌تر اقدام کنند.

شهاب روزبهانی مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان بروجرد در نخستین جلسه پیگیری احیا و مرمت بنای تاریخی دبیرستان حضرت امام(ره) بروجرد اظهار کرد: این دبیرستان به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در راستای حمایت از این اثر باارزش و ماندگار باید اقدامات لازم و جدی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: از حدود ۱۰ سال پیش به دلیل تخریب، عدم احیا و مرمت بخشهایی از این بنای تاریخی کار تدریس در آن انجام نمیشود.

اعتبارات مرمت جذب نشد

روزبهانی افزود: سال گذشته برای احیا مجدد این دبیرستان پیگیریهایی انجام شد که برای رفع خطر از این بنای تاریخی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از سوی استانداری لرستان به آن تخصیص یافت که تاکنون جذب نشده است.

مدیر آموزش‌وپرورش  شهرستان بروجرد ادامه داد: برای احیا مجدد این دبیرستان تاریخی طرح برگزاری جشن فارغ‌التحصیلان این دبیرستان ارائه‌شده و انتظار میرود با این فراخوان و دعوت از این افراد بتوان از حمایتهای مادی و معنوی آن‌ها در راستای حفظ و حراست از این میراث فرهنگی بهره برد.

وی اضافه کرد: دبیرستان تاریخی امام خمینی(ره) بروجرد در سال ۱۳۱۶ توسط ماکسیم سیرو فرانسوی طراحی و توسط معماران ایرانی اجراشده که در اثر گذر زمان و وقوع زلزله سال ۸۵ بخشی از آن دچار آسیب شده است.

روزبهانی یادآور شد: امیدواریم با همفکری فارغ‌التحصیلان این دبیرستان در داخل و خارج از کشور و نیز همفکری و حمایت خیرین، عالمان و فرهیختگان بتوان این بنای تاریخی را که جز مدارس ماندگار کشور است احیا، مرمت و بازسازی کرد و از این ظرفیت بسیار مهم در راستای توسعه صنعت میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان استفاده کرد.

به‌هرروی امید می‌رود این دبیرستان تاریخی که یکی از آثار فاخر در نوع خود محسوب می‌شود باید با پیگیری متولیان امر ضمن مرمت و مقاوم‌سازی بتوان از این ظرفیت برای معرفی پیشینه تاریخی و فرهنگی شهر بروجرد استفاده کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.