الگوسازی؛ شیوه مذهب تشیع در تبلیغ معارف دینی

حجت‌الاسلام مهدی دانشمند شامگاه دیروز (۱۵ خردادماه) در سخنرانی حسینیه اعظم زنجان که به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) برگزار و از فضای مجازی پخش شد، اظهار کرد: روحانیت باید همیشه در کنار مردم قرار گیرد و با ظلم و طاغوت در هر لباسی مقابله کرده و در راه نهی از منکر، حتی سیلی هم بخورد و باید دانست در این مسیر سنگ هم وجود دارد، همچنان که فقط در قرآن آمده که ۱۷ توهین به پیامبر گرامی اسلام (ص) کردند.

وی با اشاره به اینکه مسیر اصلاح جامعه، مسیر پرپیچ و خمی است و جوانانی که در این راه بجنگند، مقام‌شان از شهدا کمتر نخواهد بود، عنوان کرد: یکی از معیارهای دست‌یابی به جامعه اسلامی، بهره‌گیری از الگوها است و در این بین در اسلام و مذهب تشیع از بین همه مذاهب دنیا بیشترین الگوها را داریم.

این کارشناس دینی ادامه داد: مکتب تشیع برای همه سنین، اقشار و مرد و زن الگو و اسوه دارد. به عنوان مثال برای شیرخوارها علی‌اصغر (ع)، برای دختران سه ساله حضرت رقیه (س) که سند مظلومیت تشیع را نشان می‌دهد، برای نوجوانان حضرت قاسم (ع)، برای جوانان حضرت علی‌اکبر (ع)، برای عموها حضرت عباس (ع)، برای دایی‌ها حضرت امام حسین (ع)، برای خواهرها و عمه‌ها حضرت زینب (س)، برای مادرها حضرت فاطمه (س)، برای پدرها امیرالمومنین علی (ع) و پیامبر (ص) و برای دخترها حضرت معصومه (س) را معرفی کرده است. در واقع فقط ۱۴ الگوی رسمی در مکتب تشیع معرفی شده و مشکل ما بی‌معلمی نیست.

وی یادآور شد: علاوه بر این ۱۴ الگوی رسمی، مذهب تشیع شاگردان بسیاری را تربیت کرد، به طوری که امام جعفر صادق (ع) با آن حد از مرجعیت علمی و بزرگواری که داشتند، در مقابل ابوحمزه ثمالی می‌ایستادند و می‌گفتند من هر وقت شما را می‌بینم قلبم آرام می‌گیرد. این سخنان از زبان دایره امکان خارج می‌شود و شایستگی شاگردان تربیت شده در مکتب اهل‌بیت (ع) را نشان می‌دهد.

دانشمند با تاکید بر اینکه نباید اسلام را با عمل انسان‌ها مقایسه کرد؛ چراکه ممکن از هر انسانی خطایی سربزند، تصریح کرد: دین، مداح، هیئتی، آخوند، مسجد، قاری و مسئول نیست، پیامبر (ص) برای تبیین دین فرمودند من در میان شما دو چیز گران‌بها برجای می‌گذارم؛ کتاب خدا و عترتم. با توجه به سخن آموزه‌های دینی و حرف دین، کاملاً مشخص است، بنابراین باید مراقب باشیم فضای مجازی بی‌دین‌مان نکند.

وی با اشاره به اینکه فرد انقلابی به وظیفه‌اش عمل می‌کند، گفت: من دعواهای سیاسی را قبول ندارم. نباید این مسائل را با اسلام و دین قاطی کرد.

این واعظ دینی با بیان اینکه دین اسلام و مکتب تشیع علاوه بر معلم و الگو، استاد، کلاس، کتاب و برنامه آموزشی هم برای بشر دارد، عنوان کرد: حسینیه اعظم زنجان یکی از کلاس‌های این مکتب است. در مورد برنامه‌های آموزشی هم می‌توان به مراسم اعتکاف اشاره کرد، به طوری که قبل از شیوع کرونا بیش از ۳ میلیون نفر معتکف در این مراسم داشتیم. مراسم اربعین حسینی نیز بیش از ۲۶ میلیون شاگرد را دور خود جمع کرد که در نوع بی‌نظیر است.

وی به ویژگی‌های حکومت‌داری امام علی (ع) اشاره کرد و افزود: امیرالمونین (ع) اهل مصلحت‌اندیشی نبودند. برای جلوگیری از دست‌درازی به بیت‌المال، حتی در مقابل خانواده خود می‌ایستادند. مکتبی که هیچ عیب و نقصی در آن وجود ندارد، مکتب شیعه است.

این کارشنای دینی خاطرنشان کرد: وجود این همه فساد و گرانی در کشور به این دلیل است که ما شاگرد اهل‌بیت (ع) نبودیم؛ امامان ما نفس‌مان، دین‌مان و دل‌مان است و باید از این ظرفیت دینی که در اختیارمان قرار گرفته، به درستی استفاده کنیم.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.