لازمه گرفتن عکس ضد نور خوب چیست؟

علی خوش‌جام در گفت و گو با خبرگزاری تاریخ ما، افزود: سایه‌نما یا سیلوئت (به فرانسوی: Silhouette) که ضد نور هم گفته می‌شود، یک تکنیک در عکاسی و نقاشی است که در آن، منبع نور در پشت سوژه قرار دارد و در قوی‌ترین حالت به دلیل تندی نور، سایه‌ای از سوژه بر روی عکس ایجاد می‌شود. زیباترین حالت زمانی پیش می‌آید که خورشید در حال طلوع یا غروب است و پس‌زمینه به رنگ نارنجی یا زرد مشخص می‌شود.

وی در رابطه با امکانات لازم جهت عکاسی سیلوئت اظهار کرد: منبع نور، سوژه و ساعت مناسب سه فاکتور اساسی در عکاسی سیلوئت می‌باشد که برای خلق یک اثر فاخر حیاتی است.

خوش‌جام با تاکید بر این نکته که لازمه گرفتن عکس ضد نور خوب، پیدا کردن نور مناسب است، عنوان کرد: زمان مناسب برای این گونه عکاسی را یک ساعت قبل و یک ساعت بعد طلوع خورشید دانست و فضاهایی باز مانند کنار دریا،پارک‌ها، زمین‌های ورزشی از جمله مکان های خوب برای عکاسی سیلوئت است.

وی اظهار کرد: در شرایط موجود که ویروس کرونا همه را خانه نشین کرده است می توان با قرار دادن سوژه در برابر پنجره عکس‌های خلاقانه و جالبی گرفت.

این مدرس عکاسی بیان کرد: بــا وجــود اینکه می‌تــوانید از هــر ســوژه‌ای بــرای عکاسی ضــدنــور بهــره بگیرید امــا بهــتر اســت سوژه‌هایی را انتخاب کنید که شکل (فرم) قابل تشخیصی داشته باشند.

وی اضافه کرد: عکس ضـدنـور مـعمولا اطـلاعـات کاملی از رنـگ، بـافـت و ظـاهـر سـوژه بـه دسـت نمی‌دهد، بـه همین دلیل بهتر است سعی کنید سوژه‌هایتان شکل قابل تشخیصی داشته باشند

خوش جام ادامه داد: در صـورتی که دوربین را روی حـالـت خـودکار قـرار داده بـاشید، دوربین بـه صـورت اتـومـاتیک از فـلاش اسـتفاده می‌کند و این کار ممکن است عکس شما را خراب کند چرا که اصولا باید جلوی سوژه نور خیلی کمی وجود داشته باشد. از قـسمت روشـن و نـورانی صـحنه نـورسنجی کنید تـا سـوژه ضـدنـور شـود. 

عضو انجمن عکاسان ایران بیان کرد: به خودتان سخت نگیرید و راحت دست به تجربه بزنید زیرا آزمون و خطا هزینه ای ندارد. و دیدن عکس‌هـایی که دیگران گـرفـته‌انـد بـه مـا کمک می‌کند که نـگاهـمان گسـترش پیدا کند و کار تکراری نکنیم.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.