اولین باغچه بان بنیانگذار اپرای تهران

موسیقی از جمله هنرهایی است که مرز جغرافیایی ندارد. افراد با استفاده از موسیقی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. حتی می‌تواند افراد با مذاهب ، شخصیت‌ها و فرهنگ ها را در کنار یکدیگر قرار دهد. اِولین باغچه بان هنرمند ترکیه ای فرانسوی بوده که می‌توان او را یکی از بنیانگذاران اپرای تهران معرفی کرد. او برای رشد هنر در ایران بسیار زحمت کشید و امروز می‌توان وی را یکی از ستارگان موسیقی ایرانی دانست.

به همین دلیل سعی داریم تا در این پست هر چند کوتاه بخشی از زندگی وی را به شما عزیزان معرفی کرده و بیوگرافی او را مرور کنیم. حتما تا انتهای این نوشته همراه ما بوده و نظرات ارزشمند خود را در انتهای این نوشته برای ما بفرستید.

تولد و ورود به عرصه موسیقی

اولین باغچه بان در سال 1307 خورشیدی در ترکیه متولد شد. مادر او اهل فرانسه و پدر او ترک بوده است. هنگامی که 15 ساله بود به دوره های پیانو و آواز رفت و توانست با نمره ممتاز از آنجا فارغ التحصیل شود. او در یکی از مراسم ها با ثمین باغچه بان که خود آهنگسازی ایرانی بود آشنا گشت و این دو با یکدیگر پیوند ازدواج بستند.

این زوج به ایران بازگشته و اولین و همسرش هنگامی که او تنها 22 سال سن داشت اولین کلاس مخصوص آواز را در هنرستان موسیقی ایران پایه گذاری کردند. پس از آن خواننده های بزرگی مانند محمد نوزی ، حسین سرشار ، پری زنگنه و … در این هنرستان به عنوان آواز خوان تعلیم و تربیت شدند.

او همچنین به همراهان تعداد دیگری از هنرمندان مانند منیر وکیلی اپرای ایران و تالار رودکی را پایه گذاشتند.

از جمله مسئولیت‌های وی می‌توان به رهبری کر تهران برای 3 سال اشاره کرد. پس از آن که اختیارات تالار رودکی تحت مدیریت عنایت رضایی قرار گرفت اولین باغچه بان و همکارانش اعتراض کرده و دست از کار کشیدند. این موضوع در رسانه های ایران و جهان مورد توجه قرار گرقت.

بعد از انقلاب 57 او و همسرش از ادامه فعالیت منع شدند و به همین خاطر در سال 1363 مجبور به ترک ایران گشتند. آن ها در استانبول مقیم شده و او استاد رشته پیانو شد.

او طی سال های فعالیت خود خدمات ارزنده ای را به کشور ما اعطا کرد. پس از بازنشستگی هم کتاب های زیادی در رابطه با پیانو و آواز نوشت که به زبان های ترکی و فرانسوی هستند. او در سال 1389 درگذشت.

https://keomusic1.ir/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.