تکمیل موزه بزرگ اراک نیازمند اعتبار 12 میلیاردی است

به گزارش «تاریخ‌ما»، سیدمحمد حسینی در نشستی با خبرنگاران که به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی صنایع دستی برگزار شد، اظهار کرد: صنایع دستی یعنی هنر، اصالت و هویت در قالب ظرافت و زیبایی که توسط دستان هنرمند صنعتگران صنایع دستی تجلی می کند، که باید از این بابت هم به آنها تبریک بگوییم و هم قدردان زحمات‌شان باشیم.

وی در خصوص حمایت های دولت از هنرمندان سنایع دستی گفت: برای اینکه بتوانیم اصالت و هویت‌مان را حفظ کنیم باید به این هنرمندان توجه ویژه داشته باشیم، باید مشکلات آنان را تا حد امکان حل کنیم و از جمیع جهات حمایت‌شان کنیم.

وی با بیان اینکه براساس مصوبات دولت تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای دولتی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند برای اهدای هدایا باید از صنایع دستی استفاده کنند که این موضوع به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است، افزود: اخیرا هم از طرف استاندار بخشنامه ای به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ شده است که اسناد هر دستگاهی که از هدایایی به جز صنایع دستی استفاده می‌کند، نباید مورد پذیرش قرار بگیرد. یعنی دستگاه های دولتی باید بر اساس مصوبه دولت در خرید هدایا از صنایع دستی تولیدی استان استفاده کنند.

حسینی مشکلات عمده هنرمندان صنایع دستی استان را در دو بخش طبقه بندی کرد و ادامه داد: مشکلات هنرمندان صنایع دستی در دو حوزه خلاصه می‌شود که یکی از آنها بحث بازاریابی است که خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است، بدین صورت که ما ایجاد بازارچه‌های دائمی صنایع دستی را در شهرستان‌ها شروع کردیم که 6 بازارچه در 6 شهرستان تقریبا تکمیل شده و به بهره برداری رسیده و بازارچه‌های بقیه شهرستان‌ها هم تامین اعتبار شده و تا پایان سال تکمیل خواهند شد.

وی تصریح کرد: راه اندازی این بازارچه ها می تواند در بحث بازاریابی و حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی کمک حال خوبی باشد. موضوع دیگر بحث بیمه این هنرمندان است که خوشبختانه سازمان قول داده تا پایان سال 97 بحث بیمه هنرمندان را حل و فصل کند.

حسینی در ادامه به ارائه گزارش عملکرد سازمان میراث فرهنگی استان مرکزی در دولت تدبیر و امید پرداخت و گفت: برای سازمان میراث فرهنگی استان مرکزی در بحث اشتغال روستایی در حوزه صنایع دستی 550 نفر در سال 96 پیش بینی شده بود که ما توانستیم 420 نفر را از این مقدار محقق کنیم. در بحث آموزش هم برای این سازمان، آموزش حدود دو هزار نفر پیش‌بینی شده بود که با تفاهم نامه‌ای که با سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد کردیم توانستیم 8 هزار نفر را آموزش بدهیم که این یک رقم قابل توجه محسوب می‌شود.

 وی افزود: مهر اصالت صنایع دستی در سازمان یونسکو بسیار مهم و قابل توجه است به این دلیل که هر سازمان و دستگاهی بتواند این مهر را دریافت کند،  یعنی این که در زمینه های ظرافت، تنوع و اصالت رشد و توسعه قابل توجهی داشته است. در این بخش برای سازمان میراث فرهنگی استان مرکزی دو اثر پیش بینی شده بود که خوشبختانه توانستیم برای 10 اثر مهر اصالت بگیریم. همچنین 50 اثر در بخش نشان ملی پیش بینی شده بود که توانستیم برای 57 اثر نشان ملی دریافت کنیم.

حسینی گفت: در بحث بازارچه صنایع دستی نیز برای ما 9 بازارچه و 10 غرفه پیش بینی شده بود که تا به امروز با همکاری فرمانداران 6 بازارچه را محقق کرده ایم و خوشبختانه در این حوزه رتبه اول کشور را از لحاظ تعداد بازارچه‌ها، الگوهای ساخت و تعامل با شهرداری‌ها داریم. از طرف دیگر در بحث تسهیلات نیز 200 سهمیه برای ما پیش بینی شده بود که تا این لحظه توانستیم برای 1180 نفر سهمیه تسهیلات مشاغل خانگی بگیریم. همچنین در بحث درجه هنری هم که یک امتیاز برجسته برای هنرمندان محسوب می‌شود برای ما هفت نفر پیش‌بینی شده بود که ما برای 14 نفر توانستیم درجه هنری اخذ کنیم.

وی در ادامه سخنانش در خصوص عملکرد این اداره کل، گفت: طبق آمار و ارقامی که وجود دارد تا سال 1392 به طور میانگین سالی 22 بنا مرمت می‌شد که این تعداد در حال حاضر به 55 بنا افزایش پیدا کرده است. همچنین تا سال 92 به طور متوسط سالی سه اثر در سطح استان به ثبت ملی می‌رسید که این تعداد نیز در سال 96 و 97 به سالی 25 اثر رسیده است که در این زمینه نیز دومین استان در سطح کشور هستیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه قنات ابراهیم اباد نیز در سال 95 به ثبت جهانی رسید، گفت: تا قبل از ثبت جهانی این اثر، اثری که ثبت جهانی شده باشد در استان نداشتیم. در حال حاضر نیز 6 اثر تاریخی شامل بازار تاریخی اراک، محوطه تاریخی خورهه و آتشکده آتشکوه در محلات، بافت تاریخی نراق، مسجد جامع ساوه و مجموعه سنگ نگاره های تیمره نیز در نوبت ثبت جهانی قرار دارد .

حسینی افزود: ظرفیت اقامتی ما در سال های 96 و  97 افزایش قابل توجهی داشته به طوری که تا سال 92 فقط دو واحد دارای استاندارد داشتیم که این عدد اکنون به 16 عدد رسیده است. تعداد گردشگران اقامتی ما در سطح استان تا سال 92، سی و هفت هزار نفر بوده که تا پایان سال 96، به 95 هزار نفر افزایش یافته است.  در بحث جذب سرمایه گذاری نیز رتبه اول کشور را با جذب سرمایه ای بالغ بر 60 میلیارد تومان در اختیار داریم در حالی که در سال 92 فقط چهار و نیم میلیارد تومان جذب سرمایه داشتیم.

وی در خصوص اولین ارزیابی که سازمان میراث فرهنگی کشور و معاونت رییس جمهوری با عنوان “عملکرد اداره کل استان ها طبق ارزیابی تخصصی سال  95 ” انجام دادند، گفت: مجموعا 20 شاخص تخصصی از جمله مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی، تعداد بناهای مرمت شده، ثبت آثار منقول و غیر منقول، بازدید از موزه‌های استان و توسعه گردشگری روستاهای هدف و امثال این‌ها مورد بررسی قرار گرفت که سازمان میراث فرهنگی استان مرکزی توانست در 17 مورد از آنها تحقق صد در صدی داشته باشد و فقط در سه مورد صادرات، پروانه‌های دارای اعتبار و تعداد موزه‌های فعال استان نتوانستیم به حد نصاب صد در صدی برسیم.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی در پایان این نشست در خصوص موزه بزرگ اراک گفت: روند ساخت این موزه از حدود 10 سال پیش آغاز شده است. این موزه 10 هزار متر مربع زیر بنا دارد و یک موزه منطقه ای محسوب می شود و اشیای تاریخی استان های همجوار هم به صورت دوره ای در این موزه قرار خواهد گرفت. اعتبار اولیه این موزه بیست میلیارد تومان بود که تاکنون 12 میلیارد تومان از آن مصرف شده است و پیش بینی می شود با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و نوسانات بازار به 12 میلیارد تومان دیگر برای تکمیل این پروژه نیاز خواهد بود . کل اعتبار این پروژه از محل اعتبارات ملی تامین شده است.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.