پیش بینی‌ها از عملکرد دولت جدید/امید به رفع تحریم ها

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، واکنش درباره انتخابات ایران و پیروزی سید ابراهیم رییسی در این انتخابات در صدر اخبار پربازدید امروز قرار گرفت.

 وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در گفت و گویی با شبکه فاکس نیوز درباره رویکردی که دولت جو بایدن باید در قبال ایران اتخاذ کند، گفت: رئیسی کسی نیست که با او مذاکره کنیم. این حکومت، حکومتی نیست که با آن تعامل کنیم. ما باید کارزار فشار حداکثری را به کار ببندیم تا این حکومت را مجبور کنیم رفتارش را تغییر دهد. 

این درحالیست که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اینکه آیا با توجه به انتخابات ریاست جمهوری ایران، انتظار دارد که تعاملات آژانس با ایران تغییر کند، گفت: من پذیرای همکاری با رئیس جمهور بعدی ایران و شنیدن نظرات ایران هستم. می خواهم در اسرع وقت با رئیس جمهور جدید بنشینیم اعتمادسازی کنیم و یک ارتباط را شکل دهیم. چون مسیری طولانی را باهم طی خواهیم کرد. 

در گفت و گوی  با شبکه NHK ژاپن هم به همین موضوع پرداخته شد و رئیس هیات ایران در مذاکرات وین با بیان اینکه مذاکرات بیش از هر زمان دیگر به یک توافق نزدیک شده، البته بخش دشوار گفتگوها هنوز باقی است، به پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران اشاره کرد و گفت: رییسی فردی واقع بین و منطقی است. حتی بعد از انتقال دولت نیز موضع ایران تغییر نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه مان هم در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه آقای رئیسی سال‌ها در مسئولیت‌های مهمی همه به زودی خواهند دید سیاست‌های ایران در چه مسیری مثل همکاری‌های اصولی و  تعامل ادامه خواهد یافت.

همچنین از دیدار امروز ظریف با رییسی خبرداد و افزود که این دیدار که به دعوت آقای رییس انجام شد حدود یک ساعت و نیم طول کشید و گفت وگوهای خوبی در مورد موضوعات برجامی و سیاست خارجی انجام شد و در ادامه نیز وزارت خارجه به عنوان یک نهاد حاکمیتی مسئولیت های خود را انجام می دهد و تصمیماتی که اتخاذ شود را وزارت خارجه با قوت انجام می دهد.

همچنین  عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مهم‌ترین اولویت دولت آینده در عرصه سیاست خارجی را توجه به کشورهای منطقه و همسایه خواند و اظهار کرد: آقای رئیسی نگرش عمیق و تاثیرگذاری نسبت به عرصه سیاست خارجی دارند لذا قطعا دارای استراتژی مهمی در کلان سیاست خارجی کشورمان هستند.

قرار است کشورمان در سالروز میلاد باسعادت علی بن موسی الرضا(ع) میهمان زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی باشد و ساعت 18 روز سه‌شنبه در صحن پیامبر اعظم (ص) سخنرانی کند.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی همچنین در اولین نشست خود به عنوان رئیس جمهور منتخب به سوالات خبرنگاران پاسخ میدهد که گزارش کامل آن را می توانید بخوانید.

وی در بخش ابتدایی این نشست با بیان اینکه حماسه ۲۸ خرداد امسال به دنبال حماسه هایی است که مردم عزیزمان در مقاطع مختلف خلق کردند، گفت: حضور مردم پیامی برای همه دشمنان داشت. این حضور با معنا و گسترده با وجود شرایط کرونا، دشمنی های بسیار و ایجاد جنگ روانی دشمن انجام گرفت.

هم درنطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس بار دیگر از مردم ایران یه خاطر مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تشکر کرد و گفت: بابت وجود رهبری حکیم و فرزانه سجده شکر به جا آوریم که در یکی از مهم‌ترین انتخابات‌ جمهوری اسلای ایران، ضمن تأکید بر میدان دادن به ساختارهای قانونی کشور، صحنه گردان مشارکت بالای مردم در انتخابات بودند.

برخی از دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

***

ابراز امیدواریمبنی بر برداشته شدن تحریم ها و سرازیر شدن سرمایه ها به کشور هم از دیگر اخبار پربازدید امروز بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی مناطق آزاد تجاری گفت: ان شاءالله به زودی تحریم‌ها برداشته می‌شود و سرمایه‌ها به سوی ایران سرازیر می‌شود و امیدوارم که در دولت سیزدهم شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌ها باشیم و مردم بتوانند از نفع و سود آن بهره‌مند شوند.

مسائل آمریکا هم در ارزیابی خود از پایان ششمین دور مذاکرات وین در ارتباط با احیای برجام با بیان اینکه آمریکایی‌ها تنها در مورد تحریم‌های ناشی از برجام می توانند قول دهند، گفت: تصور نمی کنم که به نتیجه مطلوب برسیم اما بر اساس اظهار نظرهای وزیر امور خارجه کشورمان و شخص رئیس‌جمهور تحریم های مربوط به برجام برداشته می شود اما تصمیم نهایی باید در سطح بالاتری در کشور انجام شود.

خبرهای دیگر در این زمینه را در لینک های زیر بخوانید.

***

همچنین گزارش کامل خبرگزاری تاریخ ما از جلسه علنی امروز (دوشنبه)  سی و یکم خرداد ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی را می توانید  بخوانید.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.