قاهره: روابط با قطر در مسیر درست است

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، سامح شکری، وزیر خارجه مصر در مصاحبه تلفنی با شبکه “ام بی سی” گفت: روابط میان مصر و قطر در مسیر درست پیش می‌رود. کمیته پیگیری اجرای نتایج نشست العلا به شکل دوره‌ای برگزار می‌شود و قاهره طی روزهای آتی میزبان نشست سوم این کمیته است. با تمام مسائل و اختلافات به شکل مثبت برخورد شد.

وی به سفر اخیرش به دوحه و دیدار با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه این کشور اشاره کرد و گفت: دولت قطر اراده سیاسی قوی برای ازسرگیری روابط و از بین بردن اختلافات گذشته دارد.

شکری گفت: در روابط بین المللی هر گاه اختلافاتی پیش بیاید روابط تاریخی وجود دارد که فراتر از این اختلافات است و می‌توان از طریق آن مشکلات را حل کرد.

سد النهضه

وی اظهارات یکی از مسئولان اتیوپی را که گفته بود مصر نمی‌تواند هیچ اقدامی در قبال سد النهضه انجام دهد، “تحریک آمیز” خواند.

وی گفت: ما به خوبی حقوق مردم مصر و چگونگی دفاع از آن را می‌دانیم. در صورتی که مشکلی رخ بدهد در دفاع از حقوق ملت خود کوتاهی نمی‌کنیم. ما اظهاراتی را در شورای امنیت برای برگزاری جلسه‌ای درباره سد النهضه ایراد کردیم.

پیش از این بوتا باچاتا دیبیلی، مدیر اداره مهندشی در وزارت دفاع اتیوپی گفت که کشورش برای حل نظامی پرونده سد النهضه با مصر و سودان تلاش نمی‌کند اما آماده این سناریو است.

وی گفت که اتیوپی مرحله دوم آبگیری سد النهضه را آغاز کرده است.

سامح شکری همچنین گزارشات مربوط به آمادگی مصر برای پرداخت اموالی به اتیوپی جهت حل پرونده سد النهضه را تکذیب کرد و گفت که این اظهارات تحریک آمیز است و نباید به آن پرداخت.

وی تأکید کرد: اتیوپی در طول صد سال توافق درباره بحران سد النهضه را رد کرد. همچنین با توافق نامه بیانیه اصول مخالفت کرد. مصر تا زمانی که شورای امنیت وارد عمل نشده اتیوپی را مسئول اوضاع می‌داند. رجوع کردن مصر و سودان به شورای امنیت برای بین المللی کردن پرونده نیست. ما به اتحادیه آفریقا اعتماد داریم اما تاکنون پیشرفتی حاصل نشده است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.