شهرآلبالوها در انتظار صنایع تبدیلی

 به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، تمام سوغات ملایر در این شهر جمع شده و سوغات سراهای آن ارائه دهنده انواع شیره عسل کوهی و دیگر سوغات این شهرستان هستند، ایستگاه راه‌آهن زنگنه به محلی برای حمل مواد معدنی به سایر نقاط کشور تبدیل شده‌ است.

در اطراف زنگنه معدن قدیمی سرمک قرار دارد که بیش از ۴۵ سال است که از آن بهره‌برداری می‌شود، شرکت “کیان کرد” که تولیدکننده الیاف صنعتی است در حریم این شهر قرار گرفته‌، از نقاط دیدنی آن قلعه ارباب، دره سماخ و دره زرشک است.

آنچه شهر زنگنه را متمایز می‌سازد باغات آلبالو آن است؛ این شهر، دارای مناظر و باغات بسیار زیبایی بوده، آلبالو، گیلاس،گردو و شیره انگور از جمله مهم‌ترین فرآورده این شهر به حساب می‌آید.

۶۸۰ هکتار از باغات ملایر زیر کشت آلبالو

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر با بیان اینکه ۶۸۰ هکتار از باغات شهرستان ملایر زیر کشت آلبالو است، گفت: بخش زند بزرگترین تولیدکننده آلبالو در ملایر به شمار می‌روند و ۶۰۰ هکتار باغ زیر کشت آلبالو دارد.

سید مهدی میرباقری در گفت‌و گو با خبرگزاری تاریخ ما، با بیان اینکه ۸۰ هکتار باغ آلبالو به‌صورت پراکنده در سطح شهرستان آلبالو تولید می‌کنند، افزود: سال گذشته در مجموع ۳۹۹۰ تن تولید آلبالو داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته از ۳۱۴ هکتار باغ زیر کشت گیلاس حدود ۲۰۰۰ تن برداشت محصول داشتیم، اظهارکرد: امسال به علت سرمای بهاره و خسارات ناشی از آن پیش‌بینی می‌شود در میزان تولید گیلاس ۲۰ درصد و در میزان تولید آلبالو ۱۵ درصد کاهش داشته باشیم.

  زند؛ بزرگترین تولید کننده آلبالو در استان

شهردار زنگنه گفت: زند، بزرگترین تولید کننده آلبالو در استان همدان به شمار می‌رود و سالانه به‌طور میانگین بیش از ۳۵۰۰ تن آلبالو از باغات این بخش برداشت و به استان‌های مرکزی، تهران و سایر شهرهای کشور صادر می‌شود.

حجت الله یارمحمد در گفت‌و گو با خبرگزاری تاریخ ما، به موقعیت جغرافیای شهر زنگنه و قرارگرفتن آن در مسیر مواصلاتی غرب و جنوب اشاره کرد و با بیان اینکه شهر زنگنه پتانسیل خوبی در بحث بوم‌گردی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای رونق گردشگری دارد، افزود: وجود سد کلان یک فرصت و ظرفیت خوبی را در این زمینه ایجاد کرده و با یک سرمایه‌گذار در این راستا مذاکرات اولیه صورت گرفته است.

وی به اهمیت فرآوری آلبالو اشاره و اظهارکرد: هنوز این اقدام در زنگنه انجام نشده و می‌طلبد سرمایه‌گذاران علاقمند به عرصه ورود پیدا کنند.

یارمحمد افزود: زنگنه ظرفیت‌های بالا و جاذبه‌های طبیعی گردشگری زیبایی دارد که به عنوان یکی از محورهای توسعه این منطقه در اولویت قرار گرفته و باید به کشور معرفی شود.

شهردار زنگنه با بیان اینکه زنگنه به نام شهر شکوفه‌های آلبالو و گیلاس شناخته شده است، افزود: به‌واسطه ظرفیت بالای این شهر در تولید گیلاس و آلبالو و یکی از شاخصه‌های گردشگری، هر سال جشنواره آلبالو در شهر زنگنه برگزار شده و فرصتی مغتنمی برای معرفی دیگر جاذبه‌های گردشگری و سوغاتی‌های این شهر است.

این مقام مسئول بیان کرد: درصدد تشکیل یک مجموعه و تشکّل با محوریت شهرداری هستیم تا بتوانیم با برگزاری وسیع‌تر جشنواره آلبالو، سوغات و برندهای شاخص شهر زنگنه را به هموطنان‌مان معرفی کنیم.

یارمحمد با اشاره به اینکه زنگنه دره‌های زیبا، باغ‌های گردو، بادام، گیلاس و آلبالو، باغ‌های انگور، طبیعتی بکر و زیبا و چشمه‌های طبیعی دارد که هر سال میزبان مسافران بسیاری از نقاط مختلف است، گفت: به همین واسطه هر سال در فصل بهار و تابستان جمعیت این شهر به بیش از سه هزار نفر افزایش پیدا می‌کند.

■ لزوم ایجاد صنایع تبدیلی آلبالو در بخش زند

عضو شورای شهر و نماینده کشاورزان در شهر زنگنه نیز با اشاره به وجود حدود ۲۰۰ سوغات سرا در این شهر، گفت: متأسفانه در دوران شیوع کرونا تعداد زیادی از این سوغات سراها با مشکل مواجه شدند.

یاسین فرتوت در گفتگو با خبرگزاری تاریخ ما، افزود: با توجه به اینکه ملایر شهر جهانی انگور است به همین دلیل در سوغات سراهای زنگنه بیشتر محصولات تولید شده از انگور چون هشت نوع کشمش مختلف، انواع شیره انگور، آبغوره و محصولات باغی مثل آلبالو، گیلاس، انواع لواشک، گردو و عسل عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰۰ هکتار باغ در بخش زند زیر کشت آلبالو است، اظهار کرد: ۲۰۰ هکتار آن در شهر زنگنه قرار دارد.

فرتوت از نبود صنابع تبدیلی در این شهر گلایه کرد و گفت: این مشکل سبب شده باغداران محصولات خود را به دلالان بدهند و سودی نصیبشان نشود.

وی با اشاره به اینکه به تازگی “شرکت سحر” به‌صورت مستقیم آلبالوی تولید شده توسط باغداران زنگنه را خریداری کرده و در همدان از آن محصولات مشتق شده را تولید می‌کند، افزود: این اقدام سبب شده دست دلالان کوتاه شود، همچنین در سال‌های گذشته نیز با همکاری این شرکت چند نوبت جشنواره آلبالو برگزار شد.

عضو شورای شهر و نماینده کشاورزان در شهر زنگنه نسبت به کشت همزمان گردو و آلبالو در باغات این بخش هشدار داد و گفت: از آنجا که قامت درخت آلبالو تحت‌الشعاع درخت گردو قرار می‌گیرد، بنابراین آسیب دیده و از بین می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه باغداران فقط باید یک محصول گردو یا آلبالو را کشت کنند، افزود: شهر زنگنه منطقه مستعد تولید آلبالو در همدان است.

فرتوت در بخش دیگری از سخنان خود به پیگیری‌های انجام شده در راستای ایجاد یک منطقه تفریحی- توریستی به وسعت ۴۰ هکتار در محل امامزاده شهر زنگنه اشاره و خاطرنشان کرد: زمین آن از سوی منابع طبیعی به اوقاف واگذار شد.

وی با بیان اینکه این منطقه به لحاظ توپوگرافی، آب‌و هوا و مناظر بکر طبیعی مستعد ایجاد یک منطقه تفریحی- توریستی است، گفت: درحال حاضر مشکل جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی را داریم.

فرتوت با تأکید بر اینکه در صورت جذب سرمایه‌گذار و اجرای این پروژه، انقلاب بزرگی در زمینه اشتغالزایی، رونق گردشگری و رشد اقتصادی رقم می‌خورد، افزود: می‌توان با ایجاد امکانات و تجهیزات مدرن گردشگری، سبب جذب مسافران و توریست‌ها شد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.