خبرنگار فیلیپینی برنده نوبل ترک کشورش به دلیل اتهامات مطرح را رد کرد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از رویترز، ماریا رسا، موسس وبسایت خبری “راپلر” و دیمیتری موراتف، خبرنگار روسی به صورت مشترک برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ شدند. از زمان روی کار آمدن رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین در سال ۲۰۱۶، ماریا رسا و وبسایت راپلر با یک‌سری اتهامات و بازجویی‌هایی روبرو شدند که به گفته مدافعان رسانه‌ها، تهدید دولتی برای گزارش‌ها و تحقیقاتی است که دولت مانیل درباره جنگ مرگبار علیه قاچاق مواد مخدر به راه انداخته است.

دوترته، وبسایت راپلر را یک “خبرنامه اخبار جعلی” توصیف کرده و ماریا رسا هم هدف پیام‌های متعددی در رسانه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

رسا در یک کنفراس خبری گفت: “تبعید راه و چاره نیست.” همچنین وی افزود که احساس می‌کند “خشونت و ترس” حاکم در دوره ریاست جمهوری دوترته، درست قبل از انتخابات ۲۰۲۲ در حال کاهش است.

رسا که با قرار وثیقه آزاد است، در حال حاضر با چالش‌ها و اتهامات دیگری مثل فرار از مالیات مواجه شده است.

رسا از بوستون آمریکا جایی که وی برای یک بازدید دانشگاهی رفته است، گفت: تا زمانی که آزادی را از دست ندهید، قدرش را نمی‌دانید.

فیلیپین در “فهرست جهانی آزادی مطبوعات” در سال ۲۰۲۱ دو پله سقوط کرده و به رتبه ۱۳۸ از ۱۸۰ کشور جهان رسیده است.

وزارت دادگستری فیلیپین اعلام کرد: تمام پرونده‌هایی که ماریا رسا در کشور ما با آن مواجه شد، تحت روند قانونی پیش رفته است. کشور ما تحت قوانینی از حقوق رسا دفاع کرده و بی‌گناهی وی را ثابت کرده است.

ماریا رسا از دولت خواسته است تا در تاریخ ۱۰ دسامبر به نروژ برای دریافت جایزه صلح نوبل سفر کند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.