کارزار مخفیانه علیه ایران؛ میراث شوم ترامپ برای بایدن

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، پایگاه خبری یاهونیوز در گزارشی نوشت: مقامات ارشد دولت پیشین آمریکا می‌گویند، دونالد ترامپ در ماه آخر ریاست جمهوری‌اش بخش‌های مهمی از یک کارزار مخفیانه را برای انجام دادن عملیات‌های خرابکارانه، پروپگاندا و دیگر عملیات‌های روانی و اطلاعاتی در ایران امضا کرده بود که قرار بود از سوی پنتاگون مدیریت و اجرا شود. به گفته آن‌ها، این کارزار که قرار بود توسط نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا انجام شود، هدف تضعیف اعتماد مردم ایران به دولتشان و صلاحیت و ثبات حکومت را دنبال می‌کرد.

یاهو نیوز می‌افزاید: یک مقام ارشد دفاعی پیشین می‌گوید، این برنامه که در نهایت به مجموعه‌ای دویست‌ صفحه‌ای از گزینه‌های مختلف تبدیل شد، «شامل مواردی بود که باعث می‌شد ایرانی‌ها نسبت به تحت کنترل بودن اوضاع در کشورشان یا توانشان برای جنگیدن در یک نبرد مهم، دچار تردید شوند». طبق گفته او، ترامپ پس از ارائه جزئیاتی به او درباره بخش‌های مختلف این کارزا، تایید کرد این عملیات‌ها باید توسط دولت بایدن انجام بگیرد. معلوم نیست آیا دولت بایدن این عملیات‌های تایید شده از سوی ترامپ را دنبال کرده است یا نه. اما با وجود این که کاخ سفید قرار است مذاکرات غیر مستقیم با ایران را در وین از سر بگیرد، مقامات آمریکایی باید تصمیم بگیرند آیا این کارزار تایید شده توسط ترامپ مذاکرات را به خطر می‌اندازد یا ایران را وادار به یک توافق می‌کند. وزارت دفاع و سازمان سیا از ارائه توضیحاتی در این باره خودداری کردند. کاخ سفید هم پرسش‌ها در این باره به پنتاگون ارجاع داد.

این پایگاه خبری در ادامه می‌نویسد: طبق گفته مقامات پیشین، اگرچه این برنامه شامل ترورهای هدفمند نبود، احتمال جان باختن ایرانی‌ها در عملیات‌های خرابکاری یا دیگر عملیات‌ها به معنای این بود که پنتاگون باید برای آغاز کار تاییدیه رئیس جمهور را می‌داشت. آن‌ها همچنین می‌گویند، شاخه‌های مختلف «این جنگ غیرعادی» احتیاج به تاییدیه رئیس جمهور نداشت و می‌‎شد از سوی وزیر دفاع یا دیگر مقامات ارشد پنتاگون تایید شود. این مقامات اظهار کردند، برخی در پنتاگون، به ویژه در ستاد مشترک ارتش، سال‌ها از اجرایی شدن این برنامه‌ها جلوگیری کردند.

یاهونیوز علاوه بر این مطرح کرد: یک مقام ارشد پیشین می‌گوید، «در اوایل ۲۰۱۸ دستوری آشکار در زمینه برخی از بخش‌های این کارزار به پنتاگون ابلاغ شد. پنتاگون از هرگونه اقدامی در این باره خودداری کرد. در نهایت پنتاگون با وجود نارضایتی و خشم، دید چاره‌ای ندارد جز این که برخی از بخش‌های آن‎ را اجرایی کند تا این طور جلوه نکند که کاملا سر ناسازگاری برداشته‌اند یا مقاومت می‌کند». به گفته مقامات دوران ترامپ، کارزار پیشنهادی به دقت توسط کارکنان حقوقی پنتاگون بررسی شد. یکی از موانعی که در وزارت دفاع وجود داشت، «مشروعیت قانونی آن بود، این که آیا شامل اقدامات جنگی می‌شد یا نه. همه چیز به تعریف خرابکاری و معنای مشروعیت قانونی بستگی داشت». مقام ارشد پیشین آمریکایی نیز در این باره می‌گوید، «حقوق‌دان‌های پنتاگون همچنین روی اقداماتی متمرکز بودند که ممکن بود «احتمال تحریک وقوع یک جنگ را افزایش دهد».

در ادامه این گزارش آمده است: مقامات پیشین آمریکا می‌گویند، کنت مک‌کنزی فرمانده نیروهای آمریکا در خاورمیانه[سنتکام] از حامیان سرسخت این گونه اقدامات با تمرکز بر ایران بود اما در عوض، مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مدام در روند اجرایی شدن این طرح کارشکنی می‌کرد.

یاهو نیوز علاوه بر این می‌نویسد: برنامه‌ریزی‌ها برای این کارزار و جمع‌بندی آن که به گفته مقامات سال‌ها طول کشیده بود، شامل اقداماتی می‌شد که پس از تایید شدن توسط رئیس جمهور، اجرایی شدن آن حداقل شش ماه طول‌ می‌کشید. یک مقام دفاعی پیشین آمریکا می‌گوید، «برای ترامپ تشریح شده بود که هیچ‌یک از این اقدامات در دوره ریاست جمهوری او رخ نخواهد داد». یک مقام پیشین در دولت ترامپ نیز می‌گوید، «واکنش ترامپ بیش‌تر یک جور ناامیدی عظیم بود که این گزینه‌ها صرفا به او ارائه می‌شدند».

این پایگاه خبری در ادامه گزارشش آورده است: کریس میلر، وزیر دفاع موقت پیشین آمریکا در این باره گفت، «سازمان سیا و وزارت دفاع گزینه‌های خوبی به تصمیم‌گیران ارائه نمی‌دادند، چون فکر می‌کردند ترامپ دیوانه است و اگر ایده‌ای به او می‌دادند، می‌گفت، “انجامش دهید” و به خاطر همین آن‌ها فکر می‌کردن باید کنترلش کنند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.