۸۱درصد اتوبوس‌های یزد زیان‌ده هستند/چالش‌های حمل‌ونقل عمومی دریزد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، حمید دهقان در نشست آسیب شناسی حمل و نقل عمومی یزد در دانشگاه یزد با تشریح برخی وظایف و فعالیت های معاونت حمل و نقل عمومی شهرداری یزد اظهار داشت: نصب تابلوهای پیام متغیر خبری، ارتباط با گروه های امدادی و انتظامی، دسترسی به چراغ های راهنما، رنگ آمیزی معابر و خطوط عابر پیاده و … برخی از این مسئولیت ها است.

وی با اشاره ثبت تخلفات رانندگی بیان کرد: در این راستا ۸۵ دوربین نظارتی و ۵۸ دوربین ثبت تخلف در سطح شهر یزد نصب شده است.

دهقان در مورد سازماندهی حمل و نقل شهری با اشاره به مثلث ترافیک بیان کرد: بر اساس استانداردهای بین المللی، مثلث ترافیک عبارت است از «آموزش ترافیک»، «مهندسی ترافیک» و «اعمال قانون» که چگونگی تعامل نیروهای پلیس و شهرداری در این مثلث بسیار حائز اهمیت است.

معاون حمل و نقل عمومی شهرداری یزد همچنین به تشریح مهمترین چالش‌های حمل و نقل شهری یزد پرداخت و اظهار داشت: یکی از مسائل مهم، نا همخوانی برچسب های معاینه فنی با دوربین های ثبت تخلف است.

وی افزود: در حالی که از ۱۸۰ هزار خودروی موجود در شهر، ۶۰ هزار خودرو باید به مراکز فنی مراجعه کنند، آمار مراجعه خودروها به این مراکز بسیار اندک است و دوربین های ثبت تخلف نیز در حال حاضر قابلیت ثبت این تخلفات را ندارند.

دهقان در مورد بحث دوچرخه سواری نیز پس از بررسی تمایل زیاد به استفاده از موتورسیکلت به جای دوچرخه در کشورهای جنوب شرق آسیا و مقایسه آن با کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، به بررسی قوانین مخصوص  استفاده از موتور سیکلت در برخی از کشورها از جمله مالزی پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: در استان یزد راهکار اجرایی مناسبی در زمینه ممانعت از ورود موتورسیکلت‌ها به مسیرهای عبور دوچرخه وجود ندارد و این مهم یکی از چالش‌های اساسی در ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه است.

معاون حمل و نقل عمومی شهرداری یزد در مورد ایمن سازی خطوط عابر پیاده نیز بیان کرد: میانگین عمر مفید خط کشی‌ها زیر ۲۰ روز است بر این اساس برای ایجاد اثربخشی در این حوزه به وی‍ژه در قسمت خط کشی‌های محوری و خط کشی‌های عابر پیاده استفاده و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین دنیا بسیار حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: با این حال، اینکه چگونه می توان در این حوزه اقدام کرد و فرهنگ استفاده از خط عابر پیاده را در میان مردم نهادینه کرد، مسائلی است که باید در مورد آن تامل کرد.

دهقان از پارکینگ‌های عمومی نیز به عنوان یکی از چالش های حمل و نقل عمومی در یزد یاد کرد و با مقایسه نحوه عملکرد پارکینگ های استان با نحوه عملکرد پارکینگ‌های روباز کشورهایی مانند چین افزود: نیاز به تامین اعتبار و تامین تکنولوژی برای هوشمند سازی پارکینگ ها، جدای از مکانیزه سازی فعلی و نیاز به افزایش تعداد جای پارک استان، دو چالش اساسی در این حوزه به شمار می روند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها ۳۲ پارکینگ با ظرفیت هزار و ۲۵ خودرو در سطح شهر وجود دارد که با توجه به نیازهای رو به افزایش شهر، این تعداد بسیار اندک است.

دهقان، ناوگان اتوبوسرانی شهری و نقایص آن را نیز از دیگر چالش ها برشمرد و اظهار داشت: درصد پایینی از اتوبوس‌های دارای بازده مثبت در مقابل درصد بالای اتوبوس‌های دارای بازده منفی و تمایل به استفاده از وسایل نقلیه شخصی، مهمترین چالش پیش روی گسترش ناوگان اتوبوسرانی یزد است.

وی تصریح کرد: در حالی که در سال ۱۳۸۵، شهر یزد با جمعیت ۴۰۰ هزار نفر، ۳۳ میلیون مسافر ناوگان حمل و نقل عمومی در سال داشت، در سال ۱۳۹۶، با جمعیت ۶۰۰ هزار نفری، فقط ۲۰ میلیون مسافر ناوگان حمل و نقل عمومی دارد همچنین، ۸۱ درصد از اتوبوسهای یزد، زیانده بوده و ۸۲ درصد آنها نیز بالای ۱۰ سال عمر دارند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.