کاهش آسیب های اجتماعی از طریق تحکیم جایگاه هیئات مذهبی در محلات

سایت «تاریخ ما»، گروه استان ها- ذبیح الله اصغری: سازمان تبلیغات اسلامی یکی از نهادهای غیر دولتی فرهنگی بسیار تاثیرگذار است، که با فرمان امام خمینی(ره) بنیان گذار انقلاب اسلامی، در سال ۵۸ و با توجه به نیاز موجود تشکیل شد و اهدافی مانند سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، سازماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی- مردمی، زمینه‌سازی برای یافتن نیروهای مؤمن و پیدایش تشکل‌های انجمن‌های اسلامی و جمعیت‌های مشابه و نظارت بر فعالیت آن ها را دنبال می کند.

از دیگر اهداف این سازمان می توان به تلاش در جهت احیا و اشاعه معارف، فرهنگ و تاریخ تشیع از همه راه‌های ممکن، با تأکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن، با همکاری مراجع و نهادهای ذی‌ربط، تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سو و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسائی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه انقلاب اسلامی با هماهنگی سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و ارائه سیاست‌های لازم در جهت خنثی‌سازی آنها و تنویر افکار عمومی و انجام مطالعات راهبردی و بررسی‌های کاربردی در زمینه نیازهای فرهنگی قشرها مختلف جامعه بویژه جوانان و طراحی برنامه‌ها و شیوه‌های تبلیغی نوین و اصلاح و احیای روش‌های سنتی در تبلیغات اسلامی اشاره کرد.

در سالروز تاسیس این سازمان ارزرشمند تبلیغی به دیدار «حجت الاسلام صادق دیبازر» سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهارستان، به عنوان یکی از پر جمعیت ترین شهرستان های استان تهران رفتیم و با وی در خصوص نقش و فعالیت های سازمان تبلیغات اسلامی در رشد و توسعه فرهنگ دینی و همچنین برنامه های این سازمان در سالگرد تاسیس این اداره به گفتگو نشستیم، که شرح آن در ادامه می آید:

* شرح مختصری از وظایف سازمان تبلیغات اسلامی را بیان کنید.

سازمان تبلیغات اسلامی یک نهاد حاکمیتی خارج از دولت است، که تحت نظر دفتر مقام معظم رهبری قرار دارد و فعالیت آن محدود به ادارات نیست.

گفتنی است این سازمان در بخش انتشارات، حوزه فیلم، سینماداری و فضای مجازی نیز فعالیت دارد.

همچنین این سازمان فعالیت های گسترده ای در انتشارات امیرکبیر و بین الملل و شهر کتاب دارد و نیز موسسه فرهنگی تبیان زیر نظر این سازمان در حوزه فضای مجازی فعالیت موثری دارد.

قسمت دیگری از فعالیت های سازمان تبلیغات اسلامی مختص ادارات شهرستانی است که در این راستا نیز استان تهران دارای  ۱۹ اداره شهرستانی است، و هر اداره در سازمان تیلیغات اسلامی  چند تشکل میانی دارد که شامل شورای هیئات مذهبی و مداحان و شعرای آئینی و کانون های فرهنگی و هنری موسسات کانون های قرآنی و شبکه تبلیغی روحانیون مستقر است و شهرستان بهارستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای اداره تبلیغات اسلامی و نیز شورای هیئات مذهبی و مداحان و شعرای آئینی و کانون های فرهنگی و هنری و …است.

* نقش سازمان تبلیغات اسلامی در رشد و توسعه فرهنگ دینی چیست

به طور کلی سازمان تبلیغات اسلامی برنامه کلی و اساسی خود را در سطح کلان در زمینه آسیب شناسی اجتماعی قرار داده است، این فعالیت های سازمان هم به طور مستقل صورت می گیرد و هم تحت نظارت ادارات و وزارت کشور است.

در بحث آسیب های اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی بیشترین همکاری را با وزارت کشور داشته که طبق آن قراردادهایی منعقد شده و فعالیت صورت گرفته است.

این نهاد انقلابی به جهت تبلیغات دینی مردمی، سازمان دهی و هدایت نیروهای مؤمن و تشکل های مردمی، احیا و اشاعه معارف و فرهنگ و تاریخ اسلام، مقابله با تبلیغات سوء و تهاجم فرهنگی دشمنان و رفع نیازهای فرهنگی طبقات جامعه به ویژه جوانان، از متن انقلاب متولد شده است و در گذرگاه های حساس و خطیر که دشمنان اسلام در حذف انقلاب و فرهنگ اسلام ناب محمدی می کوشیدند، وارد میدان شد و رشد کرد.

* در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی چه اقداماتی صورت پذیرفته است؟

از جمله کارهای انجام شده توسط اداره تبلیغات اسلامی در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی با توجه به نیازهای کشور و شهرستان می توان به برگزاری دوره های پیشگیری از آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد و طلاق و آموزش خانواده اشاره کرد.

پیشگیری از بزهکاری و بحث جوانان که به صورت گفتگوهای دینی مطرح می شود نیز در این ساختار در سازمان  اجتماعی و کارگاهی است و بحث های مشارکتی را هم شامل می شود.

* لطفا گزارشی جلسات تبلیغی و استفاده از روحانیون مستقر و اعزامی در بهارستان نیز ارائه دهد.

۸۶ روحانی مستقر در شهرستان بهارستان داریم، که با کمک این عزیزان در ۶ ماه دوم سال ۹۶ حدود ۱۱ هزار و ۳۵۰ نفر روز برنامه و جلسات تبلیغی توسط روحانیون مستقر برگزار کردیم.

البته در مناسبت ها نیز اقدام به اعزام مُبلغ می شده است و در این خصوص ۴۹۰ برادر مُبلغ و ۷۳ خواهر مُبلغ در مناسبت ها وظیفه خطیر تبلیغ را بر عهده داشتند و در ۶ ماه دوم سال ۹۶ توانستیم ۱۲ هزار و ۵۳۸ نفر روز برنامه تبلیغی در مناسبت ها توسط روحانیون اعزامی به اجرا بگذاریم.

* برنامه های آینده این اداره در جهت تبلیغ و کاهش آسیب های اجتماعی چیست؟

ما از مدت ها قبل برنامه ریزی ها برای ماه محرم و صفر را انجام دادیم و معتقدیم «این محرم و صفر است، که اسلام را زنده نگه داشته است. » و به همین دلیل جلسات متعدد با شورای هیئات مذهبی، مبلغین و ادارات و نخبگان و تمامی افراد موثر در برگزاری هرچه با شکوه تر مراسم محرم و صفر برگزار کردیم.

از سویی دیگر اعتقاد داریم، که نباید تبلیغ دین را مختص محرم و صفر و مناسبت های خاص کنیم، در جایی که دشمن در حال کار شبانه روزی برای ضربه زدن به اعتقادات ما است، ما نیز باید آگاه، آماده و بیدار باشیم و هر شبانه روز فعالیت بصیرتی و تبلیغی داشته باشیم.

در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی نیز از طریق تقویت بنیان خانواده به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی و نیز تحکیم جایگاه هیئات مذهبی در محلات در پی مقابله با ریشه های این آسیب ها هستیم.

*برنامه های اداره تبلیغات اسلامی بهارستان در سالروز تاسیس این سازمان چیست؟

در این راستا به مناسبت گرامیداشت سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) و هفته اطلاع رسانی دینی برنامه هایی از سوی اداره تبلیغات اسلامی بهارستان برگزار می شود، که این برنامه ها یک سری برنامه های اجرایی ابلاغی و برنامه های مناسبتی است، که از سوی اداره کل استان تهران ارائه شده است.

همچنین یک سری برنامه دیگر نیز از جمله سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه در بهارستان و بوستان و گلستان در نظر داریم، که انجام می شود .

اطلاع رسانی اقدامات، مسئولیت ها و ماموریت های اداره تبلیغات اسلامی با کمک رسانه ها و خبرگزاری ها از دیگر برنامه هایی است، که در این هفته اجرا می شود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.