کاهش ۴ درصدی جرائم در استان کرمانشاه

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، محمدرضا عدالتخواه امروز یکشنبه در اولین همایش «صهبای عدالت» که به مناسبت هفته قوه قضائیه در مجتمع فرهنگی انتظار کرمانشاه با حضور مسئولین برگزار شد، اظهار داشت: شهید بهشتی الگوی نظم، تدبیر، بینش صحیح و دشمن شناسی برای ماست، او شخصی بود که در حیات و ممات بر انقلاب اسلامی حق دارد.

وی افزود: در این مدت تصدی‌گری در امر قضا سعی کردم همه اقدامات با برنامه‌ریزی باشد و می‌توان گفت تمام بخش‌ها و قضات دارای برنامه منسجم هستند و مبداء و مقصد برای هر قاضی مشخص است.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه ابراز داشت: طی ۴ سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم در برخی شاخص‌ها جزو اول تا سوم و در برخی موارد جزو ۱۰ استان اول کشور هستیم.

وی تعداد پرونده‌های بررسی شده طی سال گذشته را ۳۰۰ هزار فقره عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در امر کیفری که در سال ۹۳ حدود ۱۱۷ هزار ورودی داشتیم، در اسفند سال گذشته با بیش از ۴۰ هزار فقره کاهش به ۷۶ هزار فقره رسیده است و می توان گفت این یک توفیق بزرگ است.

عدالتخواه با بین اینکه این آمار نشان می‌دهد استان کرمانشاه تنها استانی است که در بخش جرائم ۴ درصد کاهش جرم داشته است، تصریح کرد: در مسیر فردی‌سازی جرم یکی از راه‌های اساسی استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس است که در این راستا ۴۰۰ هزار ساعت خدمات عام‌المنفعه توسط متهمین محقق شده است.

قاضی‌القضات استان کرمانشاه برخوردهای قاطع در مقابل جرائم خشن را یکی از اسباب کاهش اینگونه جرائم در استان برشمرد و گفت: شرارت‌های خشن همچون سرقت مسلحانه را دیگر در استان نخواهیم دید و اگر کسی جرات کرد و دست به سلاح برد در کمترین زمان ممکن به اشد مجازات که اعدام است محکوم خواهند شد.

وی به تاسیس ستاد تالیف قلوب توسط دادگستری استان اشاره کرد و بیان داشت: در این ستاد که بزرگان و برخی از روحانیون حضور دارند بسیاری از دعاوی به سازش می‌انجامد و تا کنون نیز بیش از ۸۰ فقره قتل غیر عمد با وساطت ستاد تالیف قلوب به سازش کشیده شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه همچنین ابراز داشت: اگر می‌خواهیم در ادارات و سازمان‌ها جرمی صورت نگیرد مدیران باید با حساسیت کامل نظارت کنند و قبل از وقوع جرم منافذ آن را ببندند و اگر مدیر از نظر اخلاقی و مالی الگو نباشد زمینه فساد برای کارکنان را باز خواهد کرد.

این مقام قضایی تصریح کرد: همانطور که رهبر انقلاب همواره بیان می‌کنند یکی از بلایایی که امروزه گرفتار آن شدیم بحث اشرافی‌گری است که یکی از مهلکات نظام به شمار می‌رود، داشتن روحیه اشرافی‌گری سرمنشاء بسیاری از مفاسد اقتصادی است و اگر مسئولی روحیه اشرافیگری داشته باشد نمی‌تواند در مقابل مفاسد بایستد.

وی با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین(ع) در خصوص نهی اشرافی‌گری افزود: اگر قبح تجمل و اشرافی‌گری در بین مسئولین شکسته شود به عنوان یک گفتمان به سطح جامعه سرایت خواهد کرد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.