تی‌شرت‌های ایرانی با طرح‌های تاریخی در راهند

بهزاد رشیدی در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» به این که در ششمین دوره از جشنواره نقش تن پوش به مفاخر و مظاهر فرهنگی توجه شده، اشاره و بیان کرد: نوجوانان و جوانان ایرانی باید با پیشینه فرهنگی خود آشنا شوند. تن پوش یا همان تی شرت می تواند فراتر از یک پوشش عمل کند و به یک رسانه تبدیل شود از این رو برآن شدیم تا در این دوره از جشنواره به مفاخر و شخصیت های فرهنگی همچنین به آثار تاریخی خود بپردازیم. برای مثال می توان تی شرتی با نقش تخت جمشید تولید کرد تا هم گردشگران خارجی آن را به عنوان سوغات و با  قیمت ارزان خریداری کنند هم جوانان ایرانی با بخش از میراث فرهنگی شان آشنا شوند.

رییس جهاد  دانشگاهی هنر در پاسخ به این که در حال حاضر هم کارگروه مد و لباس به آثار تاریخی چون کاخ گلستان پرداخته هم جهاد دانشگاهی  در جشنواره نقش تن پوش به آثار تاریخی توجه کرده؛ این تکرار و این طرح های تکراری باعث دلزدگی مخاطب از این نقش ها نمی شود گفت: در حال حاضر گرایش به نقوش اسلیمی و طرح های باستانی، نه تنها در مد و لباس که در صنایع دستی هم رو به افزایش است  چراکه ما وطیفه داریم به حفظ این مفاهیم و همچنین طرح های اصیل ایرانی توجه کنیم حالا آنچه اهمیت دارد، خلاقیت هنرمندان است.  هنرمندان باید از این طرح ها الگو بگیرند و هنرهای سنتی را با هنر مدرن تلفیق کنند و طرح های جدیدتری بزنند تا مخاطب خسته نشود و البته تعداد هنرمندان خلاق ما کم نیست.

رشیدی به ضرورت شناخت بازار اشاره و بیان کرد: لازم است طراحان ما بازار و مخاطب خود را بشناسند که برگزاری جشنواره هایی چون نقش تن پوش، این افراد را معرفی و به بازار و تولید کننده وصل می کنیم. به عبارتی ممکن است یک اثر از دید طراح، درجه یک باشد اما توجه داواران را جلب نکند و در بازار مخاطب نداشته باشد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این که برای انتخاب مظاهر و مفاخر فرهنگی به عنوان محور ششمین جشنواره نقش تن پوش تا چه اندازه مخاطب شناسی شده گفت: نوجوانان و جوانان ایرانی دلشان می خواهد با مفاخر فرهنگی خود آشنا شوند. من جوانی دیدم که به ظاهرش نمی آمد، انسان باورمندی باشد اما روی تی شرت او تصویر شهید همت نقش بسته بود؛ از سوی دیگر هستند نوجوانان و جوانانی که تی شرتی پوشیده اند با نقش فلان بازیگر زن، که نه معروف است و نه هنرمند. پس شناخته شده بودن آن بازیگر موجب انتخاب تی شرت نشده بلکه تی شرت، ظاهر فریبنده ای دارد. طراحی زیباست و رنگ هاجذابیت دارند.  از سوی دیگر در همه جای دنیا تصویر اثار تاریخی خود را روی پیشبند و تی شرت و اقلام دیگر نقش می زنند و به عنوان سوغات در اختیار گردشگران می گذارند، چرا ما این کار را نکنیم!؟  

سال گذشته، جشنواره نقش تن پوش به محیط زیست پرداخته بود. رشیدی در جواب این پرسش که این انتخاب تا چه اندازه موثر بوده بیان کرد: نمی توان یک آمار مشخص کمی داد که مثلا ما توانسته ایم به اندازه ۱۰ درصد تاثیر بگذاریم. چرا که این موضوع کیفی است و باید یک مجموعه فعالیت ها انجام شود تا تاثیرگذار باشد. مساله اساسی این است که سازمان های متولی، چون محیط زیست،  آن قدر درگیر حاشیه می شوند که به فرهنگسازی کمتر توجه می کنند.  

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.