تحلیل کتاب جستاری در تعالی و اثربخشی فرهنگی/بررسی تورم فرهنگی

به گزارش سایت «تاریخ ما» به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، ، به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، جلسه تحلیل و بررسی کتاب «جستاری در تعالی و اثربخشی فرهنگی» با حضور محمدخیاط زنجانی، نویسنده کتاب روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ساعت 10 صبح در محل سالن جلسات کتابخانه امیرکبیر برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمدخیاط زنجانی، ضمن تشکر از زحمات خانم رژوین ویسی و آقای سعید قمری که در نوشتن این کتاب همکاری کردند، گفت: فکر نوشتن از زمانی که سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شد به ذهن من رسید که چطور بین این دو می شود، پیوند ایجاد کرد.

وی افزود: روح صدرایی در این کتاب وجود دارد اما به آن تصریح نشده است. زنجانی همچنین ادامه داد این کتاب را برای بیان مفهوم اثربخشی بر اساس نرخ بهره وری مطرح کردم و بسیاری موضوعات دیگری هم هستند که یا دیگران به آن پرداخته و یا در جلد بعدی کتاب به آنها می رسیم.

افشین آزادی، رئیس حوزه هنری کرمانشاه نیز گفت: اهمیت این کتاب این است که به موضوع مدیریت دانش پرداخته است و تجربیاتی از فعالیتهای فرهنگی در عرصه انقلاب اسلامی را به ثبت رسانده است. وی در ادامه به موضوع سنجش فعالیتهای فرهنگی پرداخت و گفت در این کتاب برخی روشهای مدرن برای ارزیابی در قیاس با روشهای سنتی معرفی شده اند اما در این خصوص ملاحظات زیادی وجود دارد و در سنجش فعالیتها برخی روش های پست مدرن هم ظهور کرده اند که به جزئیات بیشتری برای قضاوت کردن می پردازند و معیارها را به صورت نسبی به کار می برند.

رضاکریمی، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی نیز در این جلسه گفت: این کتاب از یک فرد باسابقه فرهنگی است که به جای بیان درددل های فرهنگی شفاهی به بیان مکتوب مشکل تورم فرهنگی پرداخته است و حتما باید مدیران و فعالان فرهنگی آن را بخوانند.

 وی ادامه داد: در تحلیل فرهنگی مباحث از تحلیل های اقتصادی تأثیرگرفته شده است و اصطلاحاتی مانند نرخ بهره به چشم می آیند. به طور کلی به نظر می رسد این ویژگی های اثر به این دلیل است که اهتمام لازم به نقد مبانی غربی و بیان نظریه مطابق با الگوی پیشرفت اسلامی وجود ندارد.

زنجانی ضمن تشکر از نکات مطرح شده گفت بسیاری از این مطالب در کامل تر شدن کتاب نفش مؤثری دارند.

این نویسنده همچنین در بیان نکات تکمیلی خود گفت در این کتاب دغدغه بیان علم دینی داشتم ولی لزوما علم دینی علمی نیست که حتما مستقیما به آیات و روایات مراجعه کند بلکه روح دینی باید در کتاب حاکم باشد.

 وی در خصوص تأکید بر کمی نگری در کتاب گفت: هدف من بیان سنجش فرهنگی به زبان مردم بوده است و در این کار ناگزیر از تبدیل مفاهیم به فرمول و ارزیابی کمی بودیم.

 ضمن این که باید متوجه بود که ارزیابی کمی ارزش مقایسه ای دارد نه ارزش ذاتی که ماهیت یک کار فرهنگی به طور کامل آشکار کند.

این جلسه با مباحث متنوعی میان نویسنده و منتقدین و حضار در جلسه در نقد و بررسی کتاب ادامه و خاتمه پیدا کرد.

گفتنی است؛ این کتاب که توسط انتشارات بنیان مرصوص (از ناشران بومی استان کرمانشاه) و به قلم محمد خیاط زنجانی و روژین ویسی منتشر شده است، به پدیده شناسی موضوع تورم فرهنگی و بی اثرشدن فعالیتهای فرهنگی می پردازد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.