پاسخ صریح به تحریم نفتی ایران از قلب اروپا/ حمایت سردار از روحانی

سایت «تاریخ ما»، گروه سیاست: سفر رئیس‌جمهور به سوئیس و اتریش و مذاکرات، دیدارها و اظهارات طرف های مختلف در این سفر را می‌توان مهمترین اخبار دولت در هفته گذشته برشمرد. حجت الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه یازدهم تیرماه به دعوت رسمی روسای جمهور سوئیس و اتریش در صدر هیئت بلندپایه اقتصادی و سیاسی به این دو کشور سفر کرد.

دیدار با ایرانیان مقیم، دیدار و گفتگو با سران دو کشور، امضای اسناد همکاری و دیدار با سران مذهبی و سیاسی از جمله برنامه های رئیس جمهور در این سفر دو روزه بود.

اما در این سفر اتفاقاتی نیز رخ داد که واکنش ها و تحلیل های فراوانی را به همراه داشت. در حالی که یکی از مقامات وزارت خارجه ایالات متحده مدعی شده بود که دولت آمریکا به دنبال کاهش صادرات نفت ایران به صفر است و قصد ندارد برای هیچ‌ یک‌ از شرکت‌ها یا کشورهای خریدار نفت ایران، معافیت‌های تحریمی صادر کند، رئیس جمهور در جمع ایرانیان مقیم سوئیس با بیان اینکه «این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود، اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه اش را ببینید»، پاسخی صریح و کوبنده را از قلب اروپا، نه تنها به آمریکا، بلکه به همه جهان مخابره کرد.

بسیاری از کارشناسان و رسانه ها در تحلیل سخنان رئیس جمهور، این تهدید را ناظر بر کنترل ایران بر روی تنگه هرمز دانستند چراکه بر اساس آخرین آمار میزان ۱۸.۵ میلیون بشکه نفت در روز که معادل ۳۰ درصد از نفت ترانزیت شده در دنیا است از این تنگه عبور می کند و بستن آن می تواند شوک بسیار  بزرگی را به بازارهای جهانی وارد آورد.

دومین اتفاقی که در این سفر خبرساز شد، واکنش و اظهارات صریح رئیس جمهور در خصوص رژیم صهونیستی بود. «آلن برسه» رئیس جمهور سوئیس در نشست خبری مشترک با حجت الاسلام روحانی، به رسمیت نشناختن اسرائیل از سوی ایران را یکی از موارد اختلافی در مذاکرات برشمرد که رئیس جمهور کشورمان نیز در واکنش به این سخنان «برسه» گفت: «تاکید می‌کنم که در صحبت های دیروز با آقای برسه به صراحت گفتم که ایران رژیم صهیونیستی را نامشروع و فعالیت هایش را در منطقه تجاوزکارانه می داند.»

تهدید آمریکا در موضوع صادرات نفت و موضع صریح رئیس جمهور در خصوص رژیم صهیونیستی در داخل کشور نیز مورد استقبال بسیاری از شخصیت ها و مسئولین کشوری و لشگری قرار گرفت تا آنجا که سرلشکر  قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی خطاب به رئیس جمهور این سخنان را مایه مباهات و افتخار برشمرد و گفت: «دست شما را برای ایراد این سخنان به موقع، حکیمانه و صحیح می بوسم و برای هر سیاستی که مصلحت نظام اسلامی باشد در خدمت هستیم.»

سردار سلیمانی همچنین تاکید کرد: «این همان دکتر روحانی است که ما شناخت داشتیم و داریم و می بایست باشد، شما با سخنان حکیمانه ارزشمند و قدرتمندانه خودتان رهبر عزیز، ملت بزرگوار ایران اسلامی و مسلمانان جهان را سرافراز کردید.»

اما این پایان موضع گیری های صریح رئیس‌جمهور در قبال رژیم صهیونیستی نبود، سباستین کورتس صدراعظم اتریش نیز در نشست خبری مشترک خود با رئیس جمهور کشورمان بر اهمیت موجودیت اسرائیل برای اتریش تاکید کرد و گفت: «مایلم تاکید کنم اگر موجودیت اسرائیل زیر سوال برود یا اگر نابودی اسرائیل مطرح شود، از دید اتریش غیر قابل قبول است. بی اهمیت جلوه دادن هولوکاست، هر جا که باشد، برای ما قابل درک نیست. برای ما به عنوان اتریش موجودیت اسرائیل قابل مذاکره نیست.»

این بار نیز رئیس‌جمهور با صراحت در خصوص اسرئیل موضع جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد و گفت: «برخی کشورهای اروپایی بدهکاری تاریخی به یهودی ها دارند که البته این مساله به ما ارتباطی ندارد. یهود نسبت به ایران بدهکار است. ما ایرانی‌ها منجی یهودیان در بابِل بودیم و آنها همیشه مدیون ایران و ایرانی هستند. ما با یهودی‌های جهان روابط بسیار خوب و نزدیکی داریم اما صهیونیست ها گروه اشغالگر و ظالمی هستند که به مردم ظلم می کنند. این رژیم مردم غزه را در محاصره دارد، از داعش حمایت و مجروحین این گروه را در اسرائیل مداوا می کند. نقش اسرائیل در منطقه بسیار مخرب است. هدف ما امنیت و صلح در منطقه خاورمیانه است.»

دیگر اعلام موضع قاطع رئیس جمهور در برابر یوکیو آمانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی بود که آژانس را به کاهش سطح همکاری ها تهدید و البته مسئولیت آن را متوجه به وجود آورندگان وضعیت فعلی دانست.

در این دیدار روحانی با تاکید بر اینکه اگر حقوق ملت ایران در برجام تامین نشود، دلیلی وجود ندارد که در برجام بمانیم، گفت: «فعالیت‌های هسته ای ایران همواره صلح آمیز بوده و هست، اما این تهران است که درباره سطح همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی تصمیم می گیرد و مسئولیت تغییر وضعیت و سطح همکاری ایران با آژانس بر عهده کسانی خواهد بود که وضعیت جدید را بوجود آورده اند.»

تماس تلفنی روحانی با رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان نیز از جمله مهمترین اخبار دولت در این هفته است، چراکه بر اساس اخبار منتشرشده از این تماس‌ها، بسته پیشنهادی اروپا برای ادامه برجام خواسته ها و انتظارات ایران را برآورده نخواهد کرد و رئیس جمهور نیز به مکرون و مرکل اعلام کرده که محتوای این بسته مأیوس کننده است.

مشروح مهمترین اخبار حوزه دولت در هفته گذشته به شرح زیر است:

سناریوهای تهدیدآمیز آمریکا علیه اقتصاد ایران در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا بررسی شد

سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه و به ریاست رئیس جمهور صبح امروز، شنبه تشکیل شد.

در این جلسه، گزارش اقدامات دستگاه‌های ذیربط در اجرای مصوبات ۹ گانه شورا در مورد مدیریت واردات، حمایت از بازار بورس و واگذاری سهام بنگاه‌های دولتی و عمومی، ارایه شد.

در این جلسه، سناریوهای مختلف اقدامات تهدیدآمیز علیه اقتصاد ایران از سوی دولت آمریکا بررسی شد. همچنین پیشنهادهای سازمان برنامه بودجه، به منظور دستیابی به خودکفایی هر چه سریع‌تر در تولید و مصرف بنزین مورد نیاز کشور، و ممانعت از آسیب‌پذیری در حوزه حامل‌های انرژی و تأمین نیاز مردم مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه، ضرورت اقدام جدی در فضای حقوقی کشور برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و گسترش همکاری‌های بانکی بین‌المللی و مقابله با کارشکنی‌های آمریکا در این زمینه به تصویب رسید.

مأموریت وزیرکشور به استانداران؛ قطع آب و برق درصورت عدم صرفه جویی

وزیر کشور در جلسه شورای معاونین وزارت کشور، استانداران سراسر کشور به خصوص استاندار تهران را مکلف به پیگیری صرفه جویی و نظارت بر نحوه مصرف آب و برق در دستگاههای اجرایی، کاهش ۲۰ درصدی در مصرف آب و ۱۰ درصدی در مصرف برق، نسبت به مدت مشابه سال قبل کرد.

سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور با اعلام این خبر، گفت: در صورت نیاز به اختیارات بیشتر کلیه اختیارات لازم جهت اجرایی نمودن این امر به استانداران محول می شود.

سامانی با اشاره به اینکه مقرر شد در صورت عدم رعایت صرفه جویی در دستگاهها، استانداران نسبت به قطع آب و برق آنها اقدام نمایند افزود: وزیر کشور از استاندار تهران خواست اجرای این ماموریت را از ستاد وزارت کشور و استانداری تهران آغاز کند.

جهانگیری: کمک به واحدهای تولیدی بزرگ که با بحران مواجه هستند، ضروری است

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید با اشاره به اینکه شرایط دشواری پیش روی اقتصاد کشور قرار دارد، گفت: لازم است در برنامه رفع موانع تولید بنگاه های کوچک و متوسط، بنگاه های اقتصادی بزرگ که با بحران مواجه هستند نیز مورد توجه قرار گیرند.  

معاون اول رییس جمهور افزود: کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید در سال جاری باید واحدهای تولیدی بزرگ که با بحران مواجه هستند و یا در آستانه تعطیلی قرار دارند را شناسایی و در صورتی که این بنگاه ها قابل احیاء و فعالیت آنها توجیه اقتصادی و فنی داشته باشد، به این گونه واحدها تسهیلات پرداخت کنند.

فرصت بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور از ۶ ماه به ۲ ماه کاهش یافت

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در ابلاغیه ای به دستگاه های اجرایی در خصوص مصوبه دولت برای ساماندهی و مدیریت بازار ارز، مدت زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور توسط صادرکنندگان کالا را از شش ماه به دوماه تغییر داد.

حسام‌الدین آشنا: افزایش قیمت سوخت امکان‌پذیر نیست

رئیس مرکز بررسی­‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری با اشاره به تبعات اجتماعی سیاست افزایش کافی قیمت پایه، آن را در حال حاضر امکان­‌پذیر ندانست و گفت: باید به دنبال گزینه­‌های دیگری باشیم.

آشنا تاکید کرد: لازم است تدابیری جهت اصلاح مبنای قیمت گذاری، مصرف سوخت و باز توزیع درآمدهای حاصل از سیاست های قیمت اتخاذ کنیم.

جهانگیری: نفت خام را در بورس عرضه خواهیم کرد/ سیاست جدید ارزی را امروز و فردا اعلام می‌کنیم

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در مراسم روز ملی صنعت و معدن، گفت: با کشورهای دوست خود گفتگو کرده ایم و راههای فروش نفت خود را باز کرده ایم. نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد و بخش خصوصی، شفاف نفت بخرد صادر کند.

وی افزود: به میزانی که نیاز داشته باشیم، بخش خصوصی در تناژهای مختلف وارد عرصه شده است. الان هم روزی ۶۰ هزار بشکه نفت در بورس خریداری می شود؛ اما می توانند برای صادرات حضور یابند. برنامه ما این است که در کاهش فروش نفت خود، حتما کاری کنیم که آمریکایی ها را به شکست بکشانیم. این در دولت و وزارت نفت برنامه ریزی شده است و مطمئنیم که نفت را در حد نیاز خواهیم فروخت.

رحمانی فضلی: حوادث خرمشهر کشته نداشت/ طرح تأمین آب آبادان و خرمشهر در ۱۵تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری که با حضور رسانه های داخلی و خارجی برگزار شد در پاسخ به سوالی پیرامون شایعات پیرامون کشته شدن تعدادی در اعتراضات خرمشهر اظهار داشت: در حوادث خرمشهر هیچ موردی کشته نبود؛ یک مورد زخمی وجود داشته که به بیمارستان منتقل شده است.

رحمانی فضلی ادامه داد: اعتراضات اگر در قالب مجوزهای قانونی باشد، از نظر حقوقی مشکلی ندارد اما اگر به کف خیابان بیاید و از دست افراد خارج شود موجب سوء استفاده برخی می شود و موجب خدشه دار شدن امنیت عمومی می شرد. نیروی انتظامی و قوه قضائیه در این زمینه وظایفی دارند که حتما باید درباره آن پاسخگو باشند. باید اینگونه اعتراضات را به سمت قانونی شدن هدایت کنیم.

رحمانی فضلی در خصوص مشکل آب خرمشهر اظهار داشت: طرح غدیر از سال ٧١ برای تامین آب آبادان و خرمشهر مطرح بود، دولت این طرح را که باید ظرف ١٠ سال آینده انجام می شد را ظرف سه سال انجام داده است که پیمانکار آن نیز قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه است و با وجود کمبودهای مالی این طرح را بعنوان یک طرح ملی انجام داده و ١٥ تیرماه به بهره برداری می رسد.

جانشین فرمانده کل قوا در امور نیروی انتظامی در پاسخ به سوالی پیرامون انتشار فیلم از تخریب اموال توسط نیروی انتظامی در جریان ناآرامی های بازار، گفت: امروز صبح از فرمانده نیروی انتظامی در جلسه شورای امنیت کشور در این خصوص سوال شد که ایشان گفتند “برای بازداشت کردن افرادی که داخل مغازه ها بودند مجبور به شکستن شیشه مغازه برای بازداشت آنها بودند. “

ذوالفقاری: فرد مسلح در تجمعات خرمشهر هنوز شناسایی نشده است

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور درباره تجمعات در خرمشهر اظهار داشت: در این اعتراضات، هیچ کسی کشته نشده و فقط یک نفر از تجمع کنندگان و ۱۰ نفر از ماموران نیروی انتظامی مجروح شدند.

وی افزود: یک نفر نیز در بین تجمع کنندگان مسلح بوده اما فعلا شناسایی نشده است. در این تجمعات تخریب زیادی هم ایجاد نشد.

ذوالفقاری ادامه داد: بخش اول اعتراضات پیرامون آب بود و عمده جمعیت پیگیر آن بودند اما عده ای اصرار بر ادامه تجمع داشتند که نهایتا به شب کشیده شد و اتفاقات خاصی افتاد.

ضرب الاجل رییس جمهوری به وزیر صنعت؛ متخلفان واردات غیرقانونی خودرو را به دستگاه قضا معرفی کنید

در پی تخلف اعلام شده از سوی مراجع نظارتی مبنی بر ثبت سفارش و واردات بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ خودرو از مسیرهای غیر قانونی و همچنین دریافت گزارشهایی مبنی بر نارضایتی مردم و مصرف کنندگان از نحوه توزیع و یا قیمت گذاری محصولات خودروسازان داخلی؛ حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر لزوم شفافیت و مقابله با هر گونه فساد، به شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داد تا ظرف ۱۵ روز هر دو موضوع را بررسی و چنانچه هر گونه تخلفی صورت گرفته، متخلفان را هر چه سریعتر به مردم و دستگاه قضایی معرفی کند.

گزارش‌های سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت صنعت در جلسه هیئت دولت بررسی شد

در جلسه هیات وزیران به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، گزارش سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص بررسی جایگاه ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان و گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص شاخص ها و اهم اقدامات این وزارتخانه در دو ماهه اول سال جاری مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه همچنین دولت از مجلس شورای اسلامی خواست تا کار بررسی لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور را با توجه به وقوع حوادث غیرمترقبه متعدد و ناگوار همانند وقوع زلزله در استان های کرمانشاه، کرمان و بوشهر، در اولویت قرار دهد.

روحانی پیش از ترک تهران: بسته پیشنهادی اروپا برای تداوم برجام در روزهای آینده ارائه می‌شود

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران پیش از ترک تهران به مقصد برن پایتخت سوئیس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای روابط با کل اروپا اهمیت فراوانی قائل هستیم، اظهار داشت: روابط ما با اتریش به ۱۶۰ سال قبل بر می‌گردد و برای هر دو طرف اهمیت دارد. روابط با سوئیس نیز به دهه ها قبل برمی‌گردد و با هر دو کشور ظرفیت های فراوانی برای روابط اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی داریم؛ اما از همه این ظرفیت‌ها استفاده نشده است. یکی از اهداف سفر این است که از همه ظرفیت‌ها برای روابط دوجانبه استفاده کنیم.

رئیس جمهور شرایط امروز اروپا را متفاوت با گذشته برشمرد و تصریح کرد: اروپا امروز با صدای بلندتری با یکجانبه گرایی مخالفت می کند و با لحن صریح تری اعلام می کند که در مسائل منطقه‌ای، بین المللی و کشورهای تاثیرگذار همکاری خواهد کرد. توافق هسته ای بین ایران و ۱+۵ به میزبانی این دو کشور صورت گرفت و محل مذاکرات اغلب یا در سوئیس و یا در اتریش بود و تلاش های زیادی برای زمینه مذاکرات انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه از دیروز ریاست دوره ای اتحادیه اروپا به عهده اتریش قرار گرفته، اظهار داشت: با سران اتریش بعنوان رئیس اتحادیه صحبت خواهیم کرد، چراکه بنا است در روزهای آینده اروپایی ها بسته پیشنهادی خود را برای تداوم برجام ارائه کنند که در مورد آن نیز گفتگو خواهیم کرد.

جهانگیری در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مطرح کرد؛ تشکیل «کمیته تهاتر» /لزوم برنامه ریزی دستگاه های اجرایی برای حذف بروکراسی زائد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به شرایط جدید پیش روی کشور و احتمال آسیب دیدن طبقات و اقشار ضعیف جامعه، بر ضرورت توجه ویژه به این اقشار و کمک به آنها برای تامین نیازهای اصلی زندگی شان تاکید کرد.

جهانگیری با بیان اینکه دولت برای شرایط تحریم برنامه ریزی دقیق دارد یکی از برنامه های دولت برای تامین کالاهای وارداتی مورد نیاز را استفاده از ساز و کار تهاتر دانست و افزود: ایران در مقابل تحریم های آمریکا دست بسته نخواهد بود و از روش های مختلف برای بی اثر کردن تحریم ها استفاده خواهد کرد.

معاون اول رییس جمهور خواستار تشکیل کارگروهی تحت عنوان کمیته تهاتر با عضویت وزارتخانه های نفت، صنعت، معدن و تجارت، امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه شد و افزود: لازم است کارگروهی با محوریت وزارت نفت تشکیل شود و برای تهاتر نفت با کالاهای اساسی برنامه ریزی و ساز و کار آن تعیین و نتیجه تصمیمات گزارش شود.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت در تحریم های پیش رو روش های مختلفی را به کار خواهد گرفت تا صادرات نفت کشور کاهش پیدا نکند، ‌ تصریح کرد: استمرار صادرات نفت کشور نماد پیروزی ملت ایران در مقابل تحریم های آمریکا است و با برنامه ریزی و مدیریت توانمند وزارت نفت، امیدوارم شاهد این موفقیت بزرگ باشیم و ثابت کنیم که ادعای آمریکا مبنی بر متوقف کردن صادرات نفت ایران واهی است.

روحانی: معنی ندارد نفت ایران صادر نشود و نفت منطقه صادر شود/ این کار را بکنید تا نتیجه اش را ببینید

حجت الاسلام حسن روحانی در دیدار ایرانیان مقیم سوئیس، با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور، نماد فرهیختگی و اخلاق ایرانی هستند، فعالیت های ارزنده و تاثیر بالای ایرانیان در خارج از کشور را موجب افتخار دانست و اظهارداشت: اگر از هم فاصله بگیریم، دشمن بیشتر توطئه می کند و وظیفه همه ما تلاش برای توسعه و رفاه بیشتر ملت است.

روحانی با اشاره به اینکه منطق ملت ایران را در مذاکره با قدرت های جهانی اثبات کردیم و در مذاکراتی نفس گیر و طولانی با قدرت های بزرگ دنیا به رغم همه فشارها، سختی ها و پیچ و خم ها به توافقی بزرگ دست یافتیم که به نفع هر دو طرف بود، اظهار داشت: در نتیجه اجرای این توافق تعامل و تبادلات اقتصادی و علمی کشورمان با جهان رونق گرفت و میلیاردها دلار سرمایه گذاری در بخش های مختلف به ویژه از سوی ایرانیان مقیم خارج انجام شد.

روحانی ادامه داد: هدف واقعی آمریکا از تحریم، فشار به زندگی مردم است  اما آنها ادعا می کنند که می خواهند به دولت ایران فشار وارد کنند، اما وقتی واردات مایحتاج ضروری مثل دارو و نهاده های دامی را تحریم کنند، به چه کسی فشار وارد خواهد شد؟ آمریکایی ها مدعی شده اند که می خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی فهمند، چرا که این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه اش را ببینید.

توسعه همه جانبه روابط تهران-برن و استفاده از ظرفیت ها

روسای جمهوری اسلامی ایران و کنفدراسیون سوئیس شامگاه دوشنبه به وقت برن، درباره راه های توسعه و تعمیق روابط مشترک در همه حوزه های مورد علاقه، گفتگو و تبادل نظر کردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه روابط ایران و سوئیس همواره دوستانه بوده است، گفت: چنین بستری زمینه های خوبی را برای گسترش روابط دوجانبه در بخش های مختلف ایجاد کرده است و ما باید در مسیر تعمیق و گسترش روابط بیش از پیش تلاش کنیم.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر ضرورت تقویت تبادل نظر و رایزنی های دو کشور در مسایل مهم منطقه و جهان گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز آغازگر تنش در منطقه نبوده و سیاست ما همکاری و دوستی با همسایگان است.

“الن برسه” رئیس جمهور سوئیس نیز با تاکید بر حمایت کشورش از توافق برجام گفت: این توافق که پس از مذاکرات طولانی حاصل شده، به تایید شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده است و همه کشورها باید برای حفظ آن تلاش کنند.

جهانگیری: دولت و قوه قضائیه با شرکتی که از ارز رسمی سوء استفاده کرده، برخورد خواهد کرد

اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصاد  با اشاره به برگزاری منظم جلسات سران قوا پس از دستور رهبر معظم انقلاب به منظور هماهنگی و همدلی در پیشبرد سیاست های اقتصادی کشور در شرایط کنونی؛ تصریح کرد: همکاری صمیمانه و همراهی همه دستگاه ها و نهادها برای اداره کشور و پیشگیری از بروز فساد در شرایط تحریم وظیفه ملی و خواست جامعه است.

وی با اشاره به انتشار نام شرکت های دریافت کننده ارز به نرخ رسمی از سوی بانک مرکزی، ضرورت برخورد با کسانی که در این خصوص تخلف کرده اند را یادآور شد و در عین حال اظهار داشت: بخش خصوصی و همه کسانی که فعالیت اقتصادی را با در نظر گرفتن سلامت و مصالح ملی انجام می دهند، سربازان خط مقدم مبارزه در شرایط تحریم هستند و نقش پراهمیت و کلیدی در تامین کالاهای اساسی کشور دارند که باید مورد حمایت قرار گیرند.

جهانگیری با توضیح اینکه بسیاری از تخصیص های ارز برای واردات قبل از خروج آمریکا از برجام و اعلام تحریم های جدید انجام شده و در آن مقطع با توجه به توان مالی کشور ارز برای واردات اختصاص می یافت، ادامه داد: اگر شرکتی ارز به نرخ رسمی برای واردات دریافت کرده اما محصول خود را در بازار به قیمت آزاد بفروش رسانده باشند و یا کمتر از میزان ارز دریافت شده کالا به کشور وارد کرده و مابقی ارز را در بازار سیاه به فروش رسانده مرتکب خیانت شده است و دولت به کمک قوه قضاییه با آنها برخورد خواهد کرد.

در این جلسه که وزرای نفت، دادگستری، امور اقتصادی و دارایی، ‌ رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، رییس سازمان بازرسی کل کشور، رییس کل بانک مرکزی، رییس کل دیوان محاسبات کشور و دادستان تهران نیز حضور داشتند، نماینده سازمان اطلاعات سپاه پاسداران گزارشی از برخی موارد تخلف در دوره گذشته تحریم ها ارائه کرد و به بیان آسیب شناسی و ارائه راهکارهای این سازمان در خصوص جلوگیری از بروز فساد در شرایط تحریم پرداخت.

روحانی در همایش تجاری ایران و سوئیس: تعامل سازنده با جهان اساس سیاست خارجی ایران است

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در همایش مشترک تجاری ایران و سوئیس که با حضور «آلن برسه» رئیس جمهور سوئیس برگزار شد، اظهار داشت: در دوران مذاکرات هسته ای و بعد از توافق برجام به خوبی نشان دادیم به هر عهدی که می بندیم پایبند خواهیم بود و یکی از ویژگی های فرهنگ ایرانیان در طول تاریخ، وفای به عهد است. می خواهیم به دنیا اعلام کنیم که به قواعد بین المللی و از جمله تعهدات مهم در زمینه عدم اشاعه پایبند هستیم و به آن پایبند خواهیم ماند و به همکاری های خود با سازمان های بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران خواهان یک روابط عادلانه، قانونی، صلح آمیز، با ثبات با جهان است و در این زمینه نقش خود را ایفا خواهد کرد، گفت: روابط ایران و سوئیس در طول دهه های گذشته همواره نشانه اعتماد دو ملت متمدن و بزرگ در دوقاره آسیا و اروپا بوده و نه تنها سوئیس مورد اعتماد در روابط دو جانبه بوده بلکه اگر اختلافی با کشوری داشتیم، سوئیس یکی از بهترین انتخاب های ما برای بر دوش گرفتن روابط موقت و حفاظت از منافع ما بوده و این اعتماد همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به جایگاه سوئیس بعنوان کشور علم، قانونگرایی و طرفدار صلح و ثبات، تصریح کرد: همیشه نام سوئیس را با ساعت دقیق سوئیسی مقایسه می کنیم. این به معنای دقت و ظرافت این مردم و توجه آنها به این اوقات و دقایق است. چون شما بهترین ساعت ها را می سازید پس بیش از دیگران ارزش وقت و زمان و ساعت و دقیقه را حس می کنید.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز ساعت همکاری است، امروز دقایق اعتماد به یکدیگر است و ثانیه های ارتباط مستحکم تر بین دو ملت ایران و سوئیس است. معتقدم ادامه همکاری های ما به نفع دوکشور است و به ضرر کشور دیگری قدم بر نخواهیم داشت.

رئیس جمهور تاکید کرد: امروز زمان و فرصتی است که ما باید به قوانین بین المللی احترام بگذاریم و یکجانبه‌گرایی را ترک کنیم و اصل برای ما منافع دو ملت و منطقه و جهان باشد.

بررسی «لایحه جامع انتخابات» در کمیته منتخب دولت

نشست کمیته منتخب دولت به ریاست  وزیر کشور در محل وزارت کشور برگزار شد و مفاد لایحه جامع انتخابات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در این زمینه اظهار داشت: در نشست کمیته منتخب دولت که به ریاست وزیر کشور در محل این وزارتخانه برگزار شد مفاد لایحه جامع انتخابات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سامانی گفت: در این جلسه رویکردهای حاکم بر این لایحه و تغییراتی که در صورت تصویب آن در نظام انتخاباتی کشور ایجاد خواهد شد تشریح و اعضاء نقطه نظرات خود را ارائه کردند.

روحانی در واکنش به اظهارات برسه: رژیم صهیونیستی نامشروع است

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با «آلن برسه» رئیس جمهور سوئیس با تقدیر از وی برای سفر به کشور سوئیس، اظهار داشت: در مذاکرات دیروز و امروز که زمان زیادی برای آن گذاشتیم از مسائل دوجانبه و بین المللی تا فوتبال صحبت کردیم. از این فرصت استفاده می کنم و آرزوی موفقیت برای تیم ملی سوئیس در بازی امشب می کنم.

روحانی ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم در زمینه روابط مالی، بانکی، تجاری، گردشگری و همچنین علمی و فرهنگی روابطمان را توسعه دهیم. از مجموعه بحث های دیروز و امروز مطمئن شدم که دو کشور مصمم هستند بر مشکلاتی که در ماه های آینده ممکن است به وجود بیاید، فائق آیند. یکی از مسائل مهم دیگری که راجع به آن گفتگو کردیم، برجام و لزوم احترام همه کشورها به توافقات بین المللی خصوصا مصوبات شورای امنیت بود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر تهدید ایالات متحده برای قطع صادرات نفت و اینکه آیا ممکن است ایران تنگه هرمز را ببندد، گفت: حرفی که برخی از مقامات آمریکایی گفته اند که میخواهیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم گزافه گویی است که هیچوقت قادر نخواهند بود آن را عملی کنند. اقدام دولت آمریکا در این زمینه یک کار یکجانبه گرایی و تحمیل مقررات سرزمینی به فراسرزمین و نقض همه مقررات و قواعد بین المللی در زمینه انرژی و تجارت است.

وی افزود: از نظر من اینکه فرض بگیریم یک روزی همه کشورهای تولید کننده نفت صادرخواهند کرد و ایران تنها کشوری باشد که نفت صادر نکند، تصوری نابخردانه است.

آلن برسه در پاسخ به سوالی پیرامون اظهار نارضایتی یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا از سفر روحانی به سوئیس، اظهار داشت: معتقدم سوئیس نقش واقعی خود را با پذیرفتن همه حاضران صحنه بین المللی ایفا خواهد کرد و ایران نیز یکی از کشورهایی است که نقش مهمی دارد. ما همواره در جهت گفتگو و صلح کار کرده ایم. گفتگوهای ما در مورد سوژه های مختلفی بود و واضح است که در مورد برجام گفتگو کردیم چراکه الان در شرایط نا مطمئنی هستیم و طبیعی است که بخواهیم اطمینان ها را بالا ببریم.

رئیس جمهور سوئیس ادامه داد: موضوعاتی را که اختلاف داشتیم مانند حقوق بشر و موضع سوئیس را در مورد به رسمیت شناختن دولت اسرائیل را تشریح کردیم. مسئله ای که می خواهیم روی آن تاکید کنیم این است که چگونه توافق برجام که حمایت قطعنامه سازمان ملل را دارد چگونه پا برجا بماند.

روحانی در واکنش به اظهارات رئیس جمهور سوئیس در خصوص رژیم صهونیستی، گفت: تاکید می کنم که در صحبت های دیروز با آقای برسه به صراحت گفتم که ایران رژیم صهیونیستی را نامشروع و فعالیت هایش را در منطقه تجاوزکارانه می داند.

آلن برسه نیز در ادامه سخنان رئیس جمهور کشورمان، گفت: این یک نمونه از مسائلی است که بر سر آن اختلاف عقیده داریم.

ایران و سوئیس سه سند همکاری علمی، بهداشتی و اقتصادی امضا کردند

در سفر حجت‌الاسلام حسن روحانی به سوئیس و پس از مذاکرات مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، دو بیانیه همکاری علمی و بیانیه همکاری بهداشتی و یک موافقتنامه حمل و نقل جاده‌ای به امضای نمایندگان دو کشور رسید.

روحانی در نشست هیاتهای عالیرتبه ایران و سوئیس: برجام به نفع امنیت منطقه ای و جهانی است/ جهان باید در برابر یکجانبه گرایی بایستد

حجت الاسلام حسن روحانی و الن برسه روسای جمهور ایران و سوئیس در نشست مشترک هیاتهای عالیرتبه ایران و سوئیس با اشاره به تاریخ طولانی روابط دوستانه دو کشور تاکید کردند که با احترام به توافقات بین المللی و در نفی یکجانبه گرایی، به تلاشها برای گسترش روابط دوجانبه و همکاری های چند جانبه با یکدیگر ادامه خواهند داد. ۱۷:۵۶

رئیس جمهور با بیان اینکه تصمیمات و مذاکرات امروز دو کشور در شرایط ویژه فعلی، اهمیت زیادی برای تاریخ و آینده روابط دو کشور دارد، افزود: توافق برجام گشایش بسیار خوبی در توسعه بیشتر روابط ایران با کشورهای دوست بود. این توافق برای افزایش اعتماد و امنیت و توسعه منطقه ای و جهانی بسیار مهم است و ایران از آغاز تا کنون به تعهدات خود در این توافقنامه به طور کامل عمل کرده است.

روحانی خاطرنشان کرد: اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط دوستانه با جهان، اتحادیه اروپا و بویژه سوئیس است و انتظار داریم برن و همه کشورهای اروپایی با تقویت علنی و آشکار چندجانبه گرایی در جهان، سیاست فعلی دولت آمریکا در یکجانبه گرایی را به روشنی تقبیح کرده و بر لزوم حرکت در مسیر احترام به تعهدات و توافقات بین المللی تاکید کنند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آمریکا امروز بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان است، گفت: علاقمندیم در موضوعات حقوق بشری گفتگو و انتقال تجربه داشته باشیم. تحریم ایران اقدامی کور و ضد حقوق بشری است، چرا که دارو، غذا و زندگی مردم را هدف گرفته است. بحث نقض حقوق چند نفر نیست، با این اقدام حقوق ۸۱ میلیون ایرانی توسط دولت آمریکا نقض می شود. محدودیت علیه سفر مسلمانان به آمریکا نیز اقدام دیگری است که نقض بزرگ حقوق بشر محسوب می شود.

روحانی در جمع ایرانیان مقیم اتریش: آمریکا هزینه سنگینی پرداخت خواهد کرد

حسن روحانی سه شنبه شب و در جمع صمیمی ایرانیان مقیم اتریش در وین گفت: هدف دولت آمریکا انزوای ملت ایران بود، اما هزینه سنگینی پرداخت خواهد کرد و این اولین بار است که آمریکا علیه ملت ایران توطئه می کند و جز کشور کوچک، حامی ندارد.

روحانی گفت: امروز با شرایطی مواجه هستیم که باید روابطی قوی‌تر و مستحکم‌تر با کشورهایی که به طور سنتی با ایران روابط خوبی داشته و دارند، برقرار کنیم.

رئیس جمهور افزود: برخی کشورهای اروپایی در شرایط مختلف روابط مطلوبی با ایران داشتند و موضع‌گیری‌های آنها نسبت به کشور، انقلاب و نظام ایران معتدل‌تر و مناسب‌تر بوده که سوئیس و اتریش جزو این دسته از کشورهای اروپایی هستند. به همین جهت از میان کشورهای مختلفی که برای سفر از ما دعوت کرده بودند ترجیح دادیم اولین سفر اروپایی را در دولت دوازدهم و در این مقطع حساس از سوئیس و اتریش آغاز کنیم.

نوبخت: تغییرات در کابینه دولت به وقتش صورت می گیرد/ خبر رفتنم از سازمان برنامه و بودجه اساس ندارد

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییرات در کابینه و اختلاف وزرا اظهار داشت: رییس جمهور متناسب با ضرورت ها تغییراتی می دهند منتهی موضوعی که الان در رسانه ها مطرح می شود گمانه زنی های رسانه ای است.

وی در خصوص زمان این تغییرات در کابینه گفت: به وقتش صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دولت درخصوص گفت‌وگوی محمود واعظی با محمدباقر قالیباف برای تصدی پست معاون اولی رئیس‌جمهور نیز گفت: اینها اخباری است که همکاران شما خبر می‌کنند و قرار نیست به همه شایعه‌ها پاسخ داده می‌شود.

وی همچنین در خصوص احتمال رفتنش از سازمان برنامه و بودجه نیز گفت: این هم از همان دست خبرهاست که پایه و اساسی ندارد.

روحانی: تعهدات و منافع ایران در برجام باید متوازن باشد/تصمیم آمریکا برخلاف منافع ملی خود و دیگران است

حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خبری مشترک با «الکساندر فندر بلن» رئیس جمهور اتریش با بیان اینکه اتریش برای ما به عنوان کشوری دوست در اتحادیه اروپا است، تصریح کرد: روابط ایران و اتریش به صدها سال قبل بر می گردد و همواره رو به گسترش بوده است. بعد از برجام تبادل هیئت های فراوانی بین دوکشور صورت گرفته و امروز صدها شرکت اتریشی در ایران مشغول به فعالیت هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اراده دو کشور بر این بود که روابطمان را در زمینه اقتصادی، فرهنگی، منطقه ای ادامه دهیم، تصریح کرد: برجام به عنوان توافقی مهم برای ایران، اتحادیه اروپا و جهان است. کار آمریکا در خروج از آن خلاف مقررات و تعهدات چندجانبه است و بی تردید به ضرر آمریکا و دیگران خواهد بود. تصمیم آمریکا نه به نفع خودش و نه به نفع دیگران است و جزو تصمیمات عجیبی است که برخلاف منافع ملی خود و دیگران اتخاذ می کند.

روحانی تاکید کرد: تاجایی که برای ایران امکان پذیر باشد برجام را حفظ و حراست خواهیم کرد و این در حالی خواهد بود که ایران بتواند از منافع برجام استفاده کند. تعهدات و منافع ما دو کفه است که باید متوازن باشد. اگر غیر از آمریکا بقیه امضا کنندگان بتوانند منافع ما را تامین کنند ایران برجام بدون آمریکا را ادامه خواهد داد.

سرلشکر سلیمانی در نامه‌ای به روحانی: بیانات ارزشمندتان نسبت به رژیم صهیونیستی مایه افتخار است/ این همان دکتر روحانی است که می شناختیم

در پی اعلام موضع قاطع حسن روحانی در قبال اظهارات سلطه طلبانه و تهدیدات و زیاده‌خواهی‌های مقامات آمریکایی و صهیونیست ها، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی از سخنان عزتمندانه ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

در بخشی از این نامه آمده است: آنچه از فرمایشات حضرتعالی در رسانه‌ها منعکس شد، مبنی بر اینکه اگر نفت جمهوری اسلامی ایران صادر نشود، تضمینی برای صدور نفت کل منطقه نمی‌باشد و بیانات بسیار ارزشمندی که در موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم صهیونیستی فرمودید، مایه مباهات و افتخار است.

مقررات مربوط به کارت­‌های بازرگانی اصلاح شد

هیئت وزیران در جلسه روز چهارشنبه خود به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس­ جمهور، مقررات مربوط به کارت­ های بازرگانی را اصلاح کرد.

به موجب این تصمیم،  سقف ارزشی واردات برای اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت­ کننده کارت بازرگانی، برای سال اول ۵۰۰ هزار دلار و برای سال دوم ۲ میلیون دلار تعیین شد.

 موافقت دولت با امهال تسهیلات پرداختی به خسارت دیدگان حوادث غیرمترقبه، تعیین نحوه قیمت­ گذاری کود اوره تحویلی به وزارت جهاد کشاورزی و یکسان­ سازی تعرفه تسجیل اسناد تجاری توسط ایران در خارج از کشور از دیگر مصوبات هیئت وزیران در این جلسه بود.

روحانی در نشست خبری با صدراعظم اتریش: خروج آمریکا از برجام به نفع هیچ کسی نیست

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با صدراعظم اتریش اظهار داشت: مذاکرات بسیار مفیدی راجع به برجام، روابط دو جانبه و منطقه ای با هم داشتیم. اراده دو کشور ایران و اتریش بر این است که تبادلات تجاری، اقتصادی، فرهنگی، عملی و توریستی را بتوانیم ادامه داده و بتوانیم در زمینه مسائل بانکی و مالی راه حل مناسبی پیدا کنیم تا لطمه ای به روند روابط اقتصادی و تجاری ما وارد نشود.

رئیس جمهور تاکید کرد: خروج آمریکا از برجام به نفع هیچ کسی نیست؛ حتی آن یکی دو کشور کوچکی که از آمریکا حمایت می کنند، آن ها هم در این زمینه اشتباه می کنند. بقای ایران در برجام تا زمانی است که ما احساس کنیم به طور کامل از منافع این توافق برخوردار خواهیم بود.

وی درباره مذاکرات دو طرف درباره بحران یمن اظهار داشت: راجع به یمن و فشاری که بر مردم این کشوروجود دارد. ما امروز با چهار کشور اروپایی درباره یمن در حال مذاکره هستیم. علاقه مند هستیم که مردم یمن از این فشار آزاد شوند؛ راه حلش این است که به عربستان کمک نشود و عربستان احساس کند که راهی جز صلح، پیش رویش نیست و همه باور کنند که راه حل یمن، راه حل سیاسی و مذاکره یمنی با یمنی است.

وی تصریح کرد: برخی کشورهای اروپایی بدهکاری تاریخی به یهودی ها دارند که البته این مساله به ما ارتباطی ندارد. یهود نسبت به ایران بدهکار است. ما ایرانی ها منجی یهودیان در بابل بودیم و آن ها همیشه مدیون ایران و ایرانی هستند. ما با یهودی‌های جهان روابط بسیار خوب و نزدیکی داریم اما صهیونیست ها گروه اشغالگر و ظالمی هستند که به مردم ظلم می کنند. این رژیم مردم غزه را در محاصره دارد، از داعش حمایت و مجروحین این گروه را در اسرائیل مداوا می کند. نقش اسرائیل در منطقه بسیار مخرب است. هدف ما امنیت و صلح در منطقه خاورمیانه است.

روحانی در نشست هیات‌های عالی‌رتبه ایران و اتریش: اروپا با صراحت یکجانبه‌گرایی دولت آمریکا را محکوم کند

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور پس از مذاکرات خصوصی با همتای اتریشی خود،  در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و اتریش که در کاخ هوفبورگ برگزار شد، با اشاره به اشتراکات عمیق فرهنگی دو ملت و پیشینه مثبت روابط دو ملت، از توسعه بیش از پیش روابط تهران- وین استقبال کرد و اظهار داشت: ایران و اتریش جایگاه خوبی در غرب آسیا و اتحادیه اروپا دارند و می‌توانند از این موقعیت در راستای توسعه روابط و همکاری‌های منطقه ای و بین المللی به نفع دو ملت استفاده کنند.

رئیس جمهور برجام را توافق مهم بین المللی، چندجانبه و در راستای افزایش اعتماد جهانی، رفع تحریم ها و توسعه روابط اقتصادی ایران با جهان دانست و با تقبیح اقدام آمریکا در اعمال یکجانبه گرایی و خروج یک طرفه از این توافق، گفت: ملت ایران دربرابر اقدامات غیرقانونی آمریکا مقاومت کرده و اجازه نخواهد داد سیاست های آن کشور بر روابط تهران با جهان اثر بگذارد.

روحانی با بیان اینکه امروز از اتحادیه اروپا انتظار می‌رود با صراحت بیشتری یکجانبه گرایی دولت آمریکا را محکوم کند، خاطرنشان کرد: فرامرزی بودن تمایلات رئیس یک کشور در دنیای امروز پذیرفتنی نیست و همه کشورها برای حفظ استقلال و هویت خود باید در برابر این اقدامات آمریکا ایستادگی کنند.

روحانی در نشست مشترک با صدراعظم اتریش: اتحادیه اروپا تعهدات آمریکا در برجام را جبران کند، در برجام می مانیم

حجت الاسلام حسن روحانی در نشست مشترک هیاتهای عالیرتبه ایران و اتریش که با حضور صدراعظم این کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه پس از اجرای برجام مسئولین و فعالان اقتصادی دو کشور نشستها و تعاملات خوبی داشته اند، افزود: در نتیجه این تعاملات قراردادها و توافقات خوبی بین ایران و اتریش به امضا رسید و روابط اقتصادی تهران – وین را به شکل مطلوبی گسترش داد و تعمیق بخشید.

رئیس جمهور با بیان اینکه برجام حاصل ۱۲ سال مذاکرات سخت بود که اگر از اعتبار بیفتد، دیپلماسی بی اعتبار می شود، تصریح کرد: در حال حاضر منتظر بسته پیشنهادی کشورهای اروپایی درباره چگونگی حفظ برجام هستیم. اگر اتحادیه اروپا بتواند جای خالی تعهدات آمریکا در برجام را پر کند، ایران در برجام خواهد ماند. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به عنوان سند پشتیبان برجام تاکید دارد که هیچ کدام از کشورهای طرف برجام نباید اقدامی خلاف مفاد این توافق انجام دهند.

روحانی خاطرنشان کرد: اینکه آمریکایی ها مدعی شده اند، صادرات نفت ایران را به صفر می رسانند، بی فکر سخن گفته اند و نشان می دهد به عواقب آن فکر نکرده اند. ملت ایران همواره نشان داده که در برابر تهدید منافع ملی خود بسیار محکم ایستادگی خواهد کرد.

رئیس جمهور در دیدار اسقف اعظم اتریش: انتقال صحیح اعتقادات مذهبی به جوانان وظیفه مشترک و مهم همه ادیان الهی است

حجت الاسلام حسن روحانی در دیدار کارینال “شونبورن”، با بیان اینکه برای تربیت بهتر و صحیح تر دینی جوانان، ابتدا این دیدگاه ما هست که باید تغییر کند، اظهارداشت: مظاهر دنیای مادی متنوع شده و ما هم باید قادر باشیم معنویت و دین را با روش های جدید و جذاب امروز به جوانان منتقل کنیم.

 رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در طول تاریخ همواره روابط خوب و دوستانه ای میان مسلمانان و مسیحیان برقرار بوده است، گفت: مسیحیان ایران، امروز همچون همه ادوار تاریخ در کنار سایر اقوام و ادیان ایرانی زندگی مسالمت آمیزی داشته و با مسلمانان کشورمان روابط بسیار حسنه ای دارند.

روحانی افزود: امروز کلیساها در ایران در کنار مساجد کاملا فعال هستند، مسیحیان در مجلس ایران نمایندگانی دارند که از حقوق و اختیارات برابر با دیگر نمایندگان برخوردارند و در انتخاباتی که در ایران برگزار می شود، مسیحیان مشارکت و حضور بسیار گسترده ای دارند.

روحانی در همایش اقتصادی ایران و اتریش: تحریم های آمریکا، ایجاد مشکل برای مردم ایران و جرم بین المللی است

حجت الاسلام حسن روحانی عصر چهارشنبه به وقت وین در همایش فعالان اقتصادی و تجار ایران و اتریش، اظهارداشت: تحریم های آمریکا، ایجاد مشکل برای زندگی مردم ایران و جرم بین المللی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایطی هستیم که دو کشور و دو ملت تصمیم دارند توافق هسته‌ای و برجام که مذاکرات اصلی آن در کشور سوئیس و اتریش صورت گرفت را پابرجا نگه دارند، افزود: امروز با چند مسأله مواجه هستیم؛ مسأله اول یکجانبه‌گرایی و آنهایی هستند که معتقدند دیگر کشورها و سرمایه‌گذاران و تجار، باید به قانون آنها احترام بگذارند و این به آن معناست که به قانون کشور و اراده خودشان احترام نگذاشته و منافع ملی خود را کنار بگذارند و به فکر منافع ملی کشور دیگری باشند.

روحانی افزود: امروز که قدرتهایی می خواهند انسانها را از حقوق و منافع ملی خود محروم کنند؛ بر عهده ماست که در برابر بی قانونی و یکجانبه گرایی بایستیم و در برابر فشارها تسلیم نشویم.

روحانی با بیان اینکه امروز گروه یا دولتی می‌خواهند حقوقی  را که ملت‌ها باید در چارچوب مقررات بین‌المللی داشته باشند، تضییع کنند، گفت: برجام را با ۶ کشور و از جمله آمریکا منعقد کردیم و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه نظارت و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل وظیفه حمایت از آن را دارند.

روحانی در دیدار آمانو: مسئولیت تغییر سطح همکاری ایران با آژانس با بانیان وضعیت جدید است

حجت الاسلام حسن روحانی در دیدار “یوکیانو آمانو” مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی آژانس دفاع از حقوق ملتها در بهره مندی از فناوری صلح آمیز هسته ای است، گفت: برجام موفقیتی بزرگ برای دیپلماسی و آژانس بین المللی انرژی اتمی بود و ادامه این موفقیت فقط در گرو توازن تعهدات همه طرفین است.

وی با تاکید بر اینکه اگر حقوق ملت ایران در برجام تامین نشود، دلیلی وجود ندارد که در برجام بمانیم، گفت: فعالیتهای هسته ای ایران همواره صلح آمیز بوده و هست، اما این تهران است که درباره سطح همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی تصمیم می گیرد و مسئولیت تغییر وضعیت و سطح همکاری ایران با آژانس بر عهده کسانی خواهد بود که وضعیت جدید را بوجود آورده اند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه خروج آمریکا از برجام این توافقنامه را از تعادل خارج کرده است، افزود: در این شرایط بقیه طرفهای توافق وظیفه دارند در مقابل این اقدام ایستاده و خارج شدن تعهدات طرفین از توازن را جبران کنند.

آمانو نیز در این دیدار از اینکه ایران تاکنون در برابر خروج یکجانبه آمریکا از برجام خویشتنداری نشان داده است، قدردانی کرد.

همایش استانداران کشور با محوریت بررسی مسائل اقتصادی برگزار شد

همایش سراسری استانداران با محوریت بررسی مسائل اقتصادی روز کشور به ریاست رحمانی فضلی وزیر کشور و با حضور هاشمی قائم مقام و معاونان وزارت کشور در محل وزارت کشور برگزار شد.

در این نشست، دین پرست، معاون اقتصادی وزیر کشور در این نشست از امضای دو تفاهم نامه بین اتاق تعاون ایران و وزارت کشور و همچنین خانه معدن ایران و وزارت کشور با حضور مدیران ارشد این دو بخش و وزیر صنعت معدن و تجارت در پایان این نشست، خبر داد.

معاون امور هماهنگی اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور همچنین گزارشی از عملکرد استانها در حوزه اقتصادی با تمرکز بر اولویت های دولت در حوزه اشتغال ارائه کرد.

رئیس جمهور چهار عضو شورای عالی استاندارد را منصوب کرد

حسن روحانی رئیس جمهور به پیشنهاد رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و در حکمی، محمدرضا نعمت زاده، حسین محمدنبی، مسعود برومند و مظفر اعوانی را برای یک دوره چهارساله به عنوان اعضای شورای عالی استاندارد منصوب کرد.

روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه: بسته پیشنهادی اروپا دربرگیرنده خواسته های ما نیست/ انتظار ایران ارائه برنامه عملیاتی است

حسن روحانی در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با وی، تلاش فرانسه در روند حفظ برجام در ماه‌های گذشته را مثبت دانست و اظهار داشت: بسته پیشنهادی اروپا درباره ادامه روند همکاری ها در برجام دربرگیرنده همه خواسته های ما نیست و امیدواریم روند مذاکرات وزرای ۵ کشور فردا در وین، بتواند خواسته های ایران را برای ادامه همکاری در برجام تامین کند.

رئیس جمهور با اشاره به فعالیت های اقتصادی و روابط بانکی و مشکلات به وجود آمده برای برخی شرکت های اروپایی در پروژه های ایران، بواسطه خروج یک جانبه آمریکا از برجام، گفت: انتظار ما از اروپا ارائه یک برنامه عملیاتی روشن و دارای زمان بندی تا بتواند نقشی جبران کننده در قبال خروج آمریکا داشته باشد.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز در این مکالمه تلفنی با اشاره به اراده فرانسه برای پایبندی به تعهدات خود در برجام، بر ضرورت تلاش برای ادامه همکاری ها و گفتگو های فی مابین برای تداوم این توافق مهم تاکید کرد.

روحانی در گفتگو با مرکل: بسته سه کشور اروپایی مایوس کننده بود/ امیدواریم پیام اجلاس وین روشن باشد

حجت الاسلام حسن روحانی در تماس تلفنی با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و فرصت محدودی که در اختیار اروپا قرار گرفت تا مواضع خود را به طور روشن و صریح درباره چگونگی ادامه برجام اعلام کنند، گفت: پس از خروج آمریکا از برجام مشکلاتی در زمینه اقتصادی، روابط بانکی و نفتی ایجاد شده و شرکت های سرمایه گذار در ایران برای ادامه فعالیتشان دچار تردید شدند.

رئیس جمهور با اشاره به ارائه بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی در ارتباط با چگونگی عمل به تعهدات و همکاری هایشان در برجام، آن را مایوس کننده عنوان کرد و گفت: متاسفانه در بسته پیشنهادی ارائه شده راهکار عملیاتی و شیوه مشخصی برای ادامه همکاری‌ها وجود نداشت و یک سری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا عنوان شده بود.

روحانی با بیان اینکه برجام یک تعهد متقابل و دوطرفه بوده و بعد از حدود دو ماه انتظار ارائه یک برنامه روشن از سوی سه کشور اروپایی داشتیم، اظهار امیدواری کرد اجلاس فردای وزرای ۵ کشور اروپایی در وین، پیام صریح، روشن و امیدوار کننده ای برای ادامه برجام به همراه داشته باشد.

 وی تاکید کرد: اگر روند کار اجلاس وزرای کشورهای اروپایی در وین، برای ترغیب ایران به همکاری و فعالیت مشترک امیدوارکننده باشد، مسیر همکاری را با اروپا ادامه خواهیم داد.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز در این گفتگوی تلفنی، با اشاره به اینکه در بسته پیشنهادی به ایران موضوعات کلی و اصولی مورد اشاره قرار گرفته و در زمینه جزئیات باید گفتگوها ادامه پیدا کند، گفت: آنچه اهمیت دارد این‌است که می دانیم و یقین داریم میخواهیم در برجام بمانیم و معتقدیم باید با آرامش ادامه روند گفتگوها به انجام برسد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.