گردشگری میراث، دریچه‌ای جذاب برای رونق گردشگری پایدار

زهرا میرزایی استاد دانشگاه گردشگری  در گفت و گو با «تاریخ‌ما» در مورد ضرورت اهمیت به باز زنده سازی و تغییر کاربری بناهای تاریخی اظهار کرد: یک بنای تاریخی قبل از آن‌که معرف صورت مسئله فنی- ساختمانی باشد در برگیرنده یک سلسله روش‌های تفکر و کردار است که راه و رسم زندگی مردمان عصر خود را بازگو می‌کند.

وی افزود: بازشناسی معماری‌های قدیمی، چه آن ها که برجسته‌تر به عنوان بناهای تاریخی مورد نظر هستند و چه بناهایی که تحت عنوان معماری بومی مطرح می‌شوند، گذشته از این که خود گشاینده مسائل متعددی بوده، مبنای روش مرمت و باز زنده سازی معماری قرار می‌گیرد.

استاد دانشگاه گردشگری خاطرنشان کرد: مرمت ساختمان های قدیمی به دلایل مختلف و بر اساس مبانی نظری مدون و یا سیاست‌های رایج در مدیریت متمرکز این بناها، دوره زمانی نسبتاً درازی را به خود اختصاص داده است اما قطعاً نمی‌توان بناها را جدا از محیط دربرگیرنده آن ها و بدون درنظر گرفتن نیازهای روز، باز زنده سازی کرد.

میرزایی گفت:عمارت “گیو رستم” قراخیل از روستاهای قائمشهر نخستین بنای فلزی استان مازندران است که به دستور ارباب عادلانی در سال 1304 ساخته شد و جزو نخستین ساختمان‌های مدرن آن دوران محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه گردشگری گفت: این ساختمان هنوز هم پابرجاست اما به دلیل سکونت خانواده عادلانی، برای بازدید گردشگران محدودیت‌هایی وجود دارد.

میرزایی با تاکید بر این‌که امروزه از عمارت‌های به جامانده از دوران گذشته می‌توان استفاده‌های مختلفی نمود خاطرنشان کرد: کاربردهایی چون موزه‌های مردم شناسی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، نمایشگاه‌های دائمی یا فصلی، رستوران و مکانی جهت برپایی فستیوال‌ها و جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری می‌تواند در گسترش گردشگری عمارت موثر باشد.

*ظرفیت بالای مازندران در حوزه گردشگری عمارت

مریم ابراهیمی استاد دانشگاه گردشگری نیز گفت: وقتی گردشگران به کشوری وارد می‌شوند الزاماً باید هزینه‌هایی را در آن کشور بپردازند مثل هزینه خوراک و محل اقامت، هتل، مهمانخانه، هزینه تفریحات، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه گشت ها، تورها، و هم‌چنین پولی که بابت خرید سوغاتی و کالای بومی کشور میزبان می‌پردازند و هزینه ورود به موزه یا مکان دیدنی. این هزینه‌ها از طریق ارزی که وارد کشور میزبان می‌کنند باعث رونق اقتصادی کشور  و یا استان میزبان می‌شوند، لذا به گردشگران صادرات نامرئی هم می‌گویند.  

وی افزود: با توسعه فعالیت‌های گردشگری زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم می‌شود و این امر برای کشورهایی که با جمعیت جوان و متقاضی روبه رو هستند بسیار مفید است، از هر ده نفر گردشگر که وارد کشور میزبان می‌شود یک فرصت شغلی ایجاد می‌گردد.

استاد دانشگاه گردشگری افزود: گردشگری عمارت‌های تاریخی، گردشگری میراث نیز نامیده می‌شود و به بازدید از موزه‌ها، مکان‌ها و ابنیه تاریخی می‌پردازد.

ایراهیمی تصریح کرد: گردشگری عمارت‌های تاریخی  امروزه بخش عمده‌ای از گردشگری را به خود اختصاص داده و مازندران  به دلیل دارا بودن هزاران ابنیه باارزش تاریخی، در این زمینه می‌تواند بسیار موفق باشد.

وی گفت:  گردشگری تاریخی_فرهنگی نوعی از گردشگری است که برای شناخت تمدن، فرهنگ، آداب‌و رسوم و سنت‌های یک گروه، جامعه، شهر یا یک کشور از طریق بازدید بناهای باستانی و معماری دوره‌های مختلف تاریخی، موزه‌ها و شرکت در جشنواره‌های هنری انجام می‌شود و در این میان پرداختن به عمارت گیو رستم که یکی از عمارت های قدیمی است بسیار مناسب است.

انتهای پیام
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.