مدیر عامل جدید موزه ملک معرفی شد

به گزارش «تاریخ‌ما»، در این مراسم با معرفی غلامرضا خواجه‌سروی، استاد دانشگاه، پژوهشگر، نویسنده و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان مدیرعامل جدید موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، در نبود سید مجتبی حسینی مدیر سابق موسسه که اعلام شد به دلیل لزوم حضور در جلسه‌ای نتوانسته در این مراسم شرکت کند، امروز – شنبه ۲۶ اسفند- از اقدامات وی در طول ده سال مدیریت در این موسسه‌ی فرهنگی وابسته به آستان قدس رضوی تقدیر شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حجت گنابادی‌نژاد، رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در این آئین با اشاره به خدمات حاج حسین آقا ملک، واقف موزه ملک و نگرش آستان قدس رضوی به توسعه و پیشرفت این موقوفه تاریخی، بیان کرد: واقف مجمموعه، با وقف کتابخانه و موزه ملی ملک و تقدیم آن به حرم امام رضا (ع)، بر بهره‌گیری کافه و عامه مردم از این گنجینه بزرگ تاکید کرده که این مساله نگرش بزرگ و فوق‌العاده وی را به گسترش فرهنگ در این سرزمین می‌رساند.

وی با اشاره به گسترش موقوفات در ایران در دوره اسلامی، گفت: هیچ پدیده‌ای در تاریخ ایران و اسلام به اندازه وقف نتوانسته تضمینی برای خدمات اجتماعی و فرهنگی را به جامعه و مردم باشد.

او با بیان این که آستان قدس رضوی افتخارِ مدیریت موقوفاتی گسترده از دوره‌های گوناگون تاریخی در سراسر کشور را دارد،  به وجود ۵۲ کتابخانه در سراسر کشور به جز کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در مشهد، به همراه بیش از ۳۰ میلیون نسخه کتاب در ایران زیر نظر آستان قدس رضوی اشاره کرد و افزود: این کتابخانه‌ها خدماتی گسترده در زمینه‌های کتاب و کتاب‌خوانی به جامعه علمی و فرهنگی کشور می‌رسانند.

وی در ادامه به بند چهار حکم مقام معظم رهبری به تولیت آستان قدس رضوی در بهره‌گیری از ظرفیت عظیم فرهنگی کشور و تکلیف مدیران آستان قدس رضوی در این بخش اشاره کرد و افزود: هفت بند از سیاست‌های سی‌گانه آستان قدس رضوی در حوزه وقف تعریف شده است. بر آن اساس خدمات فرهنگی آستان قدس رضوی در سراسر کشور باید الگو و نمونه باشد و در زمینه کتاب و کتاب خوانی به ترویج گسترده آن بی‌انجامد.

به گفته گنابادی‌نژاد، اهمیت ابتکارها در گذر از موانع و آسیب‌ها ضرورتی برای بهره‌گیری از روحیه و مدیریت جهادی را به وجود می‌آورد.

رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی کار بزرگ تولیت آستان قدس رضوی در سیاست توسعه «خدمت، خادم، مخدوم» را عرصه‌ای نو در مسیر فعالیت‌ها و خدمات آستان قدس رضوی در دو سال گذشته دانست و ادامه داد: این مساله در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی اهمیتی فراوان دارد. می‌توانیم در عرصه خدمت و خادم‌یاری، بر زخم و آسیب بر پیکره جامعه به ویژه در زمینه پژوهش و مطالعه مرهم بگذاریم و باری از آن برداریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حجت گنابادی‌نژاد، رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی

کتابخانه ملک هنوز در سطح میدانی شناخته شده نیست

غلامرضا خواجه‌سروی، مدیرعامل جدید کتابخانه و موزه ملی با اشاره به فعالیت‌هایگذشته خود در عرصه‌های فرهنگی و علمی بیان کرد: امیدوارم با بهره‌گیری از توان همکاران در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، گام‌هایی نو در این زمینه برداشته و این مجموعه خوش‌نام را در زمینه‌های گوناگون ملی و بین‌المللی مطرح کنیم.

او با اشاره به آشنا بودن نام کتابخانه و موزه ملک برای نسل دانشگاهیان و محققان و مجموعه فرهنگی کشور گفت: هنوز این موسسه در قالب میدانی برای مردم شناخته شده نیست. امیدوارم بتوانیم این کار را نیز به سرانجام برسانیم.

غلامرضا خواجه سروی، مدیر عامل جدید کتابخانه و موزه ملی ملک

در ادامه‌ی این مراسم؛ آئین تکریم مدیرعامل پیشین و معارفه مدیرعامل جدید موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک بدون حضور حسینی برگزار و حکم انتصاب خواجه سروی به وی ارائه و لوح سیدمجتبی حسینی، مدیرعامل پیشین نیز حجت‌الاسلام عمادی، مشاور شورای شهر تهران داده شد.

غلامرضا خواجه‌سروی، استاد دانشگاه، نویسنده، پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، پیش از این معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است. او همچنین تاکنون مسوولیت‌های گوناگون علمی و اجرایی برعهده داشته است. قائم‌مقام پیشین معاونت فرهنگی و اجتماعی و مدیرکل پیشین دفتر برنامه‌ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی، عضو شورای ترجمه، رییس کمیسیون دایمی هیات امنای موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، عضو هیات امنای موسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات، عضو هیات ممیزه مرکزی علوم انسانی، عضو شورای ستاد تاسیس و حمایت از کرسی‌های اسلام‌شناسی در موسسات آموزش علمی و دانشگاه‌های خارج از کشور، رییس شورای عالی سیاست‌گذاری هفتمین جشنواره سراسری نشریات دانشگاهی، عضو هیات امنای پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، عضو هیات امنای پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، عضو شورای سیاست‌گذاری همایش نیماشناسی، عضو هیات مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، عضو کمیته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی، عضو کمیته تخصصی معارف و علوم اسلامی صندوق حمایت از پژوهشگران کشور، سرپرست کمیته انقلاب اسلامی شورای برنامه ریزی آموزش عالی، نایب‌رییس هیات مرکزی نظارت بر کرسی‌های آزاداندیشی، دبیر هیات مرکزی نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان، رییس کمیسیون دایمی هیات امنای موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، رییس کمیسیون دایمی هیات امنای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو هیات امنای انجمن خدمات فرهنگی ایرانی خارج از کشور و عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات کشور، از جمله مسئولیت‌های او به شمار می‌آید.

غلامرضا خواجه‌سروی، پژوهشگر و نویسنده‌ای فعال در گستره علوم سیاسی به ویژه انقلاب اسلامی است. از کتاب‌های تالیفی وی به «تاریخ تحولات سیاسی مجلس شورای اسلامی (۱۳۵۸-۱۳۹۴)»، «سی گفتار پیرامون امام خمینی، انقلاب و جمهوری اسلامی»،‌ «فصل نهم (دانشگاه اسلامی به مثابه راهبرد جمهوری اسلامی ایران) از کتاب ارزش و دانش»، «فصل شش (انقلاب اسلامی و روایت هویت ملی) گفتارهایی درباره انقلاب اسلامی ایران» «فصل دوم (خدمات انقلاب اسلامی ایران به فرهنگ و تمدن اسلامی) از کتاب آفاق تمدنی انقلاب اسلامی (۲۰ فصل)»، «تاریخ سیاسی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران» و «فصل پنجم (تجربه رقابت سیاسی و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران) از کتاب منافع ملی جمهوری اسلامی ایران (شش فصل)» می‌توان اشاره کرد.

سیدمجتبی حسینی، مدیرعامل پیشین موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۶ خورشیدی مدیریت این موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی را برعهده داشته است.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.