مجلس و دولت صنعت گردشگری را جدی نگرفتند/اجرای 1700 پروژه گردشگری

به گزارش «تاریخ‌ما»، علی اصغر مونسان در مراسم گرامیداشت چهارم مرداد ماه روز شیخ صفی الدین اردبیلی در مجتمع فدک اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل نقش ممتاز در انسجام کشور و شکل‌گیری مذهب تشیع در ایران داشته و به گواه تاریخ مردمان این دیار مفاخر ارزشمندی را در حوزه‌های مختلف در مسیر خدمت به این کشور تقدیم کردند.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در کنار نیروی انسانی شایسته همه مواهب و زیبائی‌های طبیعی را به این خطه در سپاس از مردمان پاک سرشت تقدیم این دیار کرده، خاطرنشان کرد: ما در چهار گوشه این استان می‌توانیم اجزای سازنده توسعه و رونق صنعت گردشگری را به عینه مشاهده کنیم که این اجزا شامل ابنیه‌های تاریخی، آداب و رسوم و همچنین طبیعت بکر و مواهب خدادادی است.

معاون رئیس جمهور اقتصاد گردشگری را اقتصاد سوم دنیا برشمرد و گفت: پیش‌بینی‌ می‌شود در چند سال آینده گردشگری به اقتصاد اول دنیا تبدیل شود به طوری که آمار گردشگران از 350 میلیون نفر به بیش از یک میلیارد و 300 میلیون نفر خواهد رسید.

مونسان ادامه داد: درآمد کشورهای مختلف از صنعت گردشگری در قالب تولید ناخالص به 2400 میلیارد دلار رسیده که پیش‌بینی می‌شود این رقم در چند سال آینده به 6000  میلیارد دلار برسد.

وی گفت: از هر 10 شغل دنیا یک شغل مربوط به حوزه گردشگری است و با وجود اینکه صنعت گردشگری در دنیا در رقابت بین کشورهای مختلف در حال پویایی و رونق مضاعف است در کشور ما به دلایل مختلف مورد غفلت قرار گرفته و چندان رونقی را در حوزه گردشگری به رغم داشتن تمام امکانات و مواهب خدادادی شاهد نیستیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: ما به راحتی می‌توانیم با استفاده از صنعت گردشگری آثار منفی تحریم را کاهش داده و حتی با کم شدن ورود گردشگران خارجی با تکیه بر رونق گردشگری داخلی در تولید ثروت موفق عمل کنیم.

مونسان افزود: در دولت تدبیر و امید توجه جدی به حوزه گردشگری انجام شده و به تدریج و آرام آرام شاهد رونق گرفتن ابعاد مختلف صنعت گردشگری هستیم به طوری که در دولت تدبیر و امید به اندازه طول تاریخ هتلداری در این کشور هتل چهار و پنج ستاره احداث شده است.

وی از در حال احداث بودن 1700 پروژه گردشگری در کشور خبر داد و تصریح کرد: تا پایان دولت دوازدهم 1250 پروژه از این تعداد به بهره‌برداری خواهند رسید.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به سرمایه‌گذاری‌های خوب در صنعت گردشگری و حرکت روبه جلوی کشورهای همسایه در کسب درآمد در این حوزه اشاره کرد و گفت: در بخش گردشگری و صنایع دستی ما با 50 میلیون تومان می‌توانیم فرصت اشتغال ایجاد کنیم در حالی که این رقم سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی برای ایجاد اشتغال یک میلیارد تومان است.

مونسان ادامه داد: سرعت اشتغال در حوزه گردشگری 2.5 برابر سایر بخش‌هاست و در کنار این مزیت صنعت گردشگری به شور و نشاط و شادابی جامعه کمک کرده و مانع از مهاجرت روستائیان در قالب توسعه بوم‌گردی شده و به توانمندی اقتصادی در روستاها کمک می‌کند.

وی به توانمندی استان اردبیل در بخش گردشگری اعم از بناهای تاریخی، جاذبه‌های دیدنی، طبیعی و آداب و رسوم این خطه اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا اردبیل را به قطب گردشگری طبیعت تبدیل و معرفی کنیم تا هم در نیمه اول سال و هم نیمه دوم شاهد حضور گردشگران در این استان باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به پیگیری تصویب طرح تعطیلات زمستانی با کمک و همراهی مجلس برای رونق گردشگری فصل زمستان اشاره و خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری آموزش و پرورش طرح تعطیلات زمستانی را در سالجاری اجرایی و عملیاتی کنیم.

همزمان با چهارم مرداد ماه روز شیخ صفی‌الدین اردبیلی با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از چهره‌های فاخر علمی، ادبی و مفاخر فرهنگی و هنری استان اردبیل با اهدای نشان سلاطین صفوی و سردیس شیخ صفی‌الدین اردبیلی و لوح سپاس قدردانی شد.

در این مراسم یادگار هشت سال دفاع مقدس سردار مصطفی اکبری، همسر شهید آقایی، پروفسور سیف‌الله سیف‌اللهی، پروفسور حبیب‌الله زنجانی پدر جمعیت‌شناسی و از تبار اردبیل، پروفسور محمد برزگر جلائی استاد داروسازی، پروفسور محمود عرفانی استاد رشته حقوق پروفسور محمدباقر بهشتی استاد اقتصاد دانشگاه تبریز، ملکه شاهی‌زاده استاد فلسفه شرق و محمدرضا حسین‌زاده مدیر عامل بانک ملی و سعید رضازاده از عکاسان منتخب همگی به عنوان چهره‌های شاخص علمی، هنری، فرهنگی و ادبی استان اردبیل تجلیل شدند.

 
در این مراسم همچنین برای اولین بار از سایت جامع گردشگری استان اردبیل رونمایی شد تا علاقمندان از این سایت استفاده کنند.

اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل نیز به پروسه طولانی احداث راه آهن اردبیل و پیگیری‌ها برای جذب فاینانس داخلی با همکاری فرزند سبلان حسین‌زاده مدیر عامل بانک ملی ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به ممنوعیت مشارکت بانک‌ها در اجرای پروژه‌های عمرانی ما موفق شدیم از طریق بانک ملی زمینه جذب 750 میلیارد تومان اعتبار را برای راه آهن اردبیل فراهم کنیم که تکمیل این پروژه می‌تواند محور توسعه صنعت گردشگری باشد.

 
وی به توانمندی بی‌نظیر اردبیل در حوزه آب‌های گرم به عنوان ظرفیت اول گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: ما درصدد تحقق شعار زمستان بیدار در حوزه گردشگری استان اردبیل هستیم تا همانند تابستان خنک در زمستان برفی نیز گردشگران در این استان حضور پیدا کنند که در این راستا احداث سه پیست و چندین مجتمع آبدرمانی مدرن در دستور کار ماست.

رئیس شورای اداری استان اردبیل از راه‌اندازی دانشکده آبدرمانی در اردبیل خبر داد و افزود: تا یک ماه آینده مقدمات این کار با آموزش پزشکان متخصص در این حوزه شروع می‌شود که این امر زمینه تقویت و توانمندی این بخش را به وجود می‌آورد.

بهنامجو از راه‌اندازی هتل اسکول به عنوان هتل آموزشی و مهارتی در سرعین خبر داد و بیان کرد: قرار است با 10 میلیارد تومان اعتبار بازارچه بزرگ صنایع دستی نیز در این استان راه‌اندازی شود که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قول مساعد در عملیاتی و اجرایی کردن این پروژه را داده‌اند.
انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.