توان لازم برای تولیت مجموعه غار نخجیر دلیجان وجود ندارد

به گزارش «تاریخ‌ما» و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان، مهدی زندیه وکیلی در جلسه کارگروه گردشگری استان مرکزی گفت: منطقه نمونه گردشگری آبگرم محلات یک پتانسیل بی بدیل گردشگری در استان است که مظلوم واقع شده و برای توسعه به همکاری دستگاه های متولی نیاز دارد از این رو بحث زیرساخت ها مانند آب و فاضلاب، خدمات ارتباطی، مسیرهای دسترسی و روشنایی منطقه باید در اسرع وقت مرتفع شود تا بتوان گردشگران بیشماری را جذب این منطقه کرد.

افزود: در اطراف این منطقه، استان های اصفهان، تهران، همدان و مرکزی با پتانسیل جمعیتی 20 میلیونی قرار دارند که می توانند این منطقه نمونه را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند اما پیش از این باید بنای توسعه مطلوب بر مبنای گردشگری این منطقه گذاشته شود.

زندیه وکیلی در ادامه گفت: سازمان صنعت و معدن می بایست طبق مصوبه شورای عالی معادن، بحث خلع ید معادن اطراف این منطقه را پیگیری و مشکلات موجود آن را رفع کند. همچنین برای رفع مشکل آنتن دهی تلفن همراه نیز می بایست یک دستگاه بی تی اس در منطقه نصب و خطوط ثابت نیز به متقاضیان عرضه شود تا بتوان گام به گام مشکلات را رفع کرده و توان پذیرش گردشگر منطقه را بالا برد.

زندیه وکیلی در ادامه گفت: طبق مصوبه های گذشته، اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی متولی غار نخجیر است. از سوی دیگر باید به دنبال جذب سرمایه گذار برای توسعه عرصه و حریم این غار باشیم و با طرحی همه جانبه و زیست محیطی بنای توسعه گردشگری این منطقه را بگذاریم.

در ادامه این جلسه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز گفت: طرحی 300 هکتاری برای توسعه گردشگری پایدار منطقه آبگرم محلات در نظر گرفته شده که برای پیشرفت به همپوشانی سازمانی نیاز دارد.

سید محمد حسینی افزود: در این طرح کلی، مسیرهای دسترسی، کاربری ها و نوع توسعه مشخص شده اما اقدامات صورت گرفته برای توسعه زیر بنایی آن مطلوب نبوده است.

او در ادامه گفت: 40 درصد ویلاهای اقامتی این منطقه بازسازی شده و مجوزهای لازم برای آنها صادر شده اما همچنان مباحث زیر بنایی، سنگ اول توسعه منطقه است که باید سریعا کمبودهای آن رفع شود تا شاهد رشد اقتصادی منطقه از درگاه گردشگری باشیم.

سرپرست فرمانداری محلات نیز در این جلسه گفت: بدون توسعه فناوری اطلاعات بحث توسعه گردشگری بی معنی است چراکه در حال حاضر خطوط ثابت تلفن در منطقه وجود ندارد و از سمت دیگر آنتن دهی خطوط همراه نیز به هیچ عنوان مطلوب نیست. همین مسئله به تنهایی دافع گردشگر خواهد بود.

محمد کردی افزود: قبل از اجرا کردن طرح توسعه یا بازسازی واحدهای موجود، باید مشکل آب و فاضلاب منطقه حل شود تا مجددا در سال های آینده به مشکل اساسی دیگری برخورد نکنیم.

معاون عمرانی استاندار مرکزی نیز گفت: برای اقامت گردشگران در هتل ها و اقامتگاه های استان 35 درصد تخفیف لحاظ خواهد شد.

به گزارش «تاریخ‌ما» و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان، مهدی زندیه وکیلی در دومین جلسه استانی ستاد اجرایی خدمات سفر استان گفت: با توجه به پتانسیل اقامتی موجود در اکثر شهرستان های استان، اولویت اسکان گردشگران با هتل ها و مراکز اقامتی است و سپس  سرریز آنها در مدارس مستقر خواهند شد.

وی افزود: تخفیف 35 درصدی که جامعه هتلداران استان برای اسکان گردشگران نوروزی در کلیه مراکز اقامتی در نظر گرفته و از سوی دیگر تنوع قیمتی این واحدها این امکان را برای گردشگران فراهم کرده که با توجه به توان مالی خود در این واحدها اقامتی مناسب و ایمن داشته باشند.

زندیه وکیلی گفت: قسمتی از جاده توره_ بروجرد پیش از سال نو و پس از رفع نواقص زیر بار ترافیک خواهد رفت و تا قسمتی مشکل رفت و آمد ایمن این محور مرتفع خواهد شد.

وی اظهار کرد: با هماهنگی فرماندارن باید در تمامی شهرهای استان نوروزگاه برپا شود و اینترنت رایگان در قالب وای فای در اختیار گردشگران قرار گیرد.

در ادامه این جلسه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و کردشگری استان نیز گفت: با توجه به دستور و همراهی استاندار و معاون عمرانی استانداری در تمام شهرهای استان نوروزگاه برپا خواهد شد و راهنمایان و غرفه های صنایع دستی و سوغات به گردشگران خدمات رسانی خواهند کرد.

سید محمد حسینی افزود: بیش از 400 هزار بروشور راهنما در نوروزگاه ها در اختیار گردشگران قرار خواهد گرفت تا بتوانیم هدایت گر مناسبی برای آنها باشیم.

گفتنی است فرماندارن استان در این جلسه گزارش های ستاد اجرایی شهرستان های خود را ارائه دادند.
انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.