بردن کودکان به گالری‌ رفتار فرهنگی است/ لزوم توجه به مضمون آثار

سعید فلاح‌فر منتقد و کارشناس هنری درباره حضور کودکان در گالری‌ها و فرهنگسازی این رفتار توسط والدین از سنین پایین به خبرنگار «تاریخ ما» گفت: قطعاً کودکان باید با فرهنگ گالری گردی از همان سنین پایین آشنا شوند و این رفتار فرهنگی را همچون ورزش، موسیقی و دیگر مناسبات اجتماعی یاد بگیرند. البته معتقدم در دوران جنینی و نوزادی نیز رفتارهای فرهنگی هنری توسط انسان فراگیری می شود همچنان که می‌گویند جنین در رحم مادرش به موسیقی گوش می دهد و بر رفتارهای آینده او تاثیر خواهد داشت.

وی افزود: معتقدم نوزاد چندین ماهه نیز وقتی همراه والدینش به محیط گالری می آید بر رفتارهای آینده او تاثیر خواهد داشت و به نظرم والدین نیز باید نوزاد خود را به این رفتار عادت دهند.

فلاح‌فر با تاکید بر بروز حساسیت‌های جدید با بالا رفتن سن کودکان، گفت: وقتی کودک به سنین ۳ یا ۴ سالگی می رسد دارای قدرت تخیل و استدلال می‌شود و به همین دلیل حساسیت‌های جدیدی پیش می‌آید و طبیعتاً باید کودک را به نمایشگاه هایی ببریم که باعث ترس و اضطراب در او نشود برای مثال نمی توان کودک را به نمایشگاهی برد که عکس جنازه های جنگ را نمایش می دهد چون تبدیل به کابوس کودک خواهد شد بنابراین وقتی کودک به سن درک و فهم می رسد باید نمایشگاه را برای او انتخاب کرد.

وی درباره انتخاب نمایشگاه یا سبک آثار هنری برای کودکان توضیح داد: روانشناسی و تربیت کودک محدوده هایی برای والدین تعریف می کند که ارتباطی به سبک نقاشی و مجسمه ندارد و آن چیزی که می‌تواند کودک را با زیبایی شناسی آشنا کند برای او موثر خواهد بود. به عنوان مثال من برای اولین بار خواهرزاده کوچکم را به موزه هنرهای معاصر تهران بردم و کارهای انتزاعی را به او نشان دادم. فکر می‌کردم توضیح دادن در مورد کارها برایم سخت خواهد بود، اما وقتی مواجه شدم و صحبت کردیم متوجه شدم به درک خوبی از آثار رسیده است و همانطور که از یک نقاشی طبیعی لذت می برد به راحتی از نقاشی انتزاعی نیز لذت می برد و به تعاریف خود رسیده است بنابراین اعتقادی به دسته بندی سبکی ندارم، اما سال های بعد که کودک به فهم و درک می رسد باید حواسمان به خیال، روحیات و خاطراتش در بازدید از نمایشگاه ها باشیم.

این منتقد هنری درباره ممنوعیت حضور کودکان در برخی نمایشگاه ها بیان کرد: این روال عادی در عالم هنر است برای مثال تماشای فیلم و سریال و تئاتر رنج سنی دارد بنابراین ما نیز نمی توانیم کودکان را به هر نمایشگاهی ببریم. البته دسته بندی و محدودیت تماشای آثار هنری برای کودکان بر اساس سبک‌های هنری نیست. والدین نیز هیچوقت مسایل و دغدغه های اجتماعی را برای کودکان خود تشریح نمی کنند و از زاویه دید کودکان، مسایل را مطرح می کنند.

به گفته وی، حضور در گالری‌ها نباید برای کودکان ممنوع باشد اما باید حواسمان به آنها باشد.

فلاح‌فر در مورد اینکه ممکن است یک گالری به دلایل دیگری غیر از تعیین رنج سنی حضور کودکان را در گالری ممنوع کند، به مهر گفت: این موضوع به تنبلی گالری‌دار و والدین برمی گردد و به جای اینکه مشکل را حل کنیم، نگرانیم کودک به تابلو برخورد کند یا خوراکی در دستش به زمین بیفتد و به دلیل تنبلی خودمان، گالری رفتن را ممنوع می کنیم. طبیعتا این موضوع پسند من و خیلی ها نیست. کودکان موجوداتی هستند که انرژی می طلبند و ما موظفیم به عنوان بزرگتر برای آنها وقت و انرژی بگذاریم، بنابراین جایی که حضور کودکان مانعی ندارد، باید حضور داشته باشند.

وی در پایان انتقاد خود را به موزه ایران باستان درباره ممنوعیت حضور کودکان در محیط این موزه مطرح کرد و پیشنهاد داد: به نظر من کودکان باید در موزه ها نیز حضور داشته باشند و در محیط موزه‌ها خوش بگذرانند. چه کسی گفته است کودکان باید در موزه ها ساکت باشند؟ اجازه دهید شلوغ کنند چون والدین و بزرگترها آنها را کنترل و مدیریت می کنند، نه اینکه چون کودکان شلوغ می کنند نباید به موزه ایران باستان بیایند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.