هدف چگونه باعث ایجاد انگیزه و عشق به زندگی می‌شود؟!

هدف چگونه باعث ایجاد انگیزه و عشق به زندگی می‌شود؟!

هدف داشتن، مسیر زندگی یعنی جایی که می‌خواهید به آن برسید را برایتان مشخص می‌کند و اگر به صورت صحیح انجام شود و خودتان هم تلاش کنید، در عمل نیز به آن نقطه‌ای که مد نظرتان است، خواهید رسید. زیگ زیگلار یکی از موفق‌ترین افراد عرصه فروش می‌گوید: «شما برای ساختن خانه به یک نقشه نیاز دارید و برای ساختن یک زندگی، داشتن برنامه و اهداف مهم است.»

اهداف منجر به ایجاد انگیزه و عشق به زندگی می‌شوند. در صورتی که زندگی کردن را دوست نداشته باشید، دلیلی برای تلاش کردن و رسیدن به اهداف خود نخواهید داشت. ابتدا شما باید بدانید هدف چیست و چرا داشتن هدف در زندگی اهمیت دارد. اگر تاکنون قدرت ایجاد اهداف در ایجاد انگیزه و عشق به زندگی را درک نکرده‌اید، لطفا کمی وقت بگذارید و مطالب کوتاه زیر را مرور کنید.

هدف چگونه باعث ایجاد انگیزه و عشق به زندگی می‌شود

هدف گذاری چیست؟

تعیین اهداف یا همان هدف گذاری به معنی تشخیص و شناسایی اهداف و تعیین راه‌های رسیدن به آن‌هاست. به این صورت که با برنامه‌ریزی صحیح، مراحل رسیدن به اهدافمان را به گام‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و با تعیین اهداف کوتاه مدت، راه رسیدن به مقصد اصلی را هموار می‌کنیم.

هدفمندی در زندگی، محدودیت سنی ندارد. افراد در هر سنی که باشند، می‌توانند برای پیشرفت و تعالی خود و رسیدن به وضعیت بهتر، اهدافی تعیین کنند و گام‌های رسیدن به آن را بردارند. تنها کافیست انگیزه و عشق در زندگی وجود داشته باشد. یکی از راه‌های به دست آوردن انگیزه و داشتن عشق به زندگی، همان تعیین اهداف است.

هدف گذاری چیست

۷ دلیل مهم برای اینکه چرا باید اهداف را تعیین کنیم؟

تعیین اهداف، اولین قدم یا اولین مرحله برای رسیدن به آن‌هاست. این اولین مرحله، مسیر موفقیت را نشان می‌دهد و شما از یک زندگی منفعلانه به کسی که خالق زندگی خود است، تبدیل می‌کند. در اینجا ۷ دلیل برای اینکه چرا باید اهدافمان را تعیین کنیم، آورده‌ایم.

  1. کنترل زندگی خود را به دست می‌گیرید و به جای برآورده کردن اهداف دیگران، به اهداف خودتان می‌رسید.

  2. حداکثر نتایج را دریافت می‌کنید؛ به این معنی که به جای منتظر جریان زندگی بودن، به خودتان فشار می‌آورید تا به آنچه که تعیین کرده‌اید، برسید.

  3. تعیین اهداف کمک می‌کند تا توان و انرژی خود را به صورت بهینه مصرف کنید. به عبارتی وقت و انرژی خود را دقیقا صرف کاری می‌کنید که شما را به اهدافتان نزدیک‌تر می‌کند.

  4. ایجاد پاسخگویی، اما نه پاسخگویی به دیگران؛ بلکه پاسخگویی به خودتان. تعیین اهداف، شما را به آدم مسئولی تبدیل می‌کند که به جای صحبت کردن، تلاش و عمل خواهد کرد.

  5. تعیین اهداف به شما انگیزه می‌دهد که برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنید. این مورد به ویژه اگر در موقعیت خوبی از زندگی نباشید، بسیار قدرتمند است. هدفمندی به شما کمک می‌کند، چیزهایی را که دوست دارید، به یاد بیاورید و با دور کردن افکار و موانع منفی، حس خوشایند امید به زندگی را در شما ایجاد می‌کنند. ما باید بدانیم چطور به زندگی اشتیاق پیدا کنیم و در این مسیر هدف گذاری یکی از راه های ایجاد انگیزه در ماست.

  6. بدون داشتن اهداف، فقط در حال انجام کارهای معمولی روزمره هستید. چنین وضعیتی شاید امنیت و راحتی داشته باشد؛ اما دلیل و انگیزه‌ای برای رشد نخواهید داشت. تعیین اهداف می‌تواند به شما کمک کند تا به بهترین نسخه‌ خود تبدیل شوید و به بالاترین پتانسیل خود دست یابید.

  7. در آخر، اگر اهداف خود را تعیین کنید و در رسیدن به آن‌ها موفق باشید، بهترین نتیجه را از زندگی دریافت خواهید کرد. زندگی‌ای‌ که حاصل تلاش‌هایتان است و دوستش خواهید داشت.

روش‌های صحیح تعیین اهداف

روش صحیح تعیین اهداف و درک این موضوع که تعیین اهداف به شیوه‌ای صحیح تا چه میزان به شدت اثربخشی شما تأثیر می‌گذارد، بسیار مهم است. دستورالعمل‌های زیر در تعیین اهداف موثر به شما کمک خواهد کرد.

  • جمله مثبتاهداف خود را مثبت بیان کنید. گفتن این جمله که “فلان کار را به خوبی انجام بده” بسیار بهتر از گفتن “هرگز این اشتباه احمقانه را نکن” است.

  • دقیق باشیددر تعیین اهداف باید تاریخ، زمان و مقدار را نیز تعیین کنید. در این صورت دستاوردها قابل اندازه‌گیری می‌شوند و در صورتی که پیشرفتی داشته باشید، انگیزه بیشتری برای ادامه دادن خواهید داشت.

  • اولویت‌ها را تعیین کنید: داشتن اهداف متعدد، خوب است؛ اما باید به هرکدام یک اولویت بدهید. در این صورت، مانع از غرق شدن در اهداف بیش از حد خواهید شد و کمک می‌کند تا روی مهم‌ترین آن‌ها متمرکز شوید.

  • اهدافتان را یادداشت کنید: مکتوب کردن اهداف و برنامه‌ریزی‌ها از سردرگمی جلوگیری می‌کند و نیروی بیشتری به اهدافتان می‌دهد. بدین ترتیب می‌توانید اهداف قابل دستیابی کوچک که فورا برای رسیدن به آن تلاش خواهید کرد را از اهداف بزرگی که زمان بیشتری نیاز دارند، جدا کنید. به علاوه نوشتن اهداف مانع از فراموش کردن و نادیده گرفتن آن‌ها خواهد شد.

  • تعیین اهداف در حیطه توانایی، عملکرد، دانش و مهارت‌هافراموش نکنید که اهداف باید در حیطه کنترل شما باشد. تعیین اهداف خارج از توانایی که مسلما به شکست منجر می‌شود، ناامیدی در پی دارد. این شکست و ناامیدی بدترین چیزی است که در فرآیند رسیدن به اهداف دیگرتان وجود خواهد داشت.

  • اهداف واقع بینانه تعین کنید: تعیین اهداف دست نیافتنی خیلی دور یا بسیار چالش برانگیز، می‌تواند دلسردکننده باشد.

آموزش هدف گذاری صحیح

موارد زیادی در خصوص تعیین اهداف به شیوه صحیح وجود دارد. شاید به تنهایی نتوانید روی همه آن‌ها تمرکز کنید. گاهی برای اینکه برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشید و همچنین برای مدیریت بهتر زمان و انرژی، باید از یک مشاوره کمک بگیرید. متخصصان و کارشناسان حیطه روانشناسی از قبیل دکتر اعظم صادقیان، با بهره‌گیری از دانش و تجربه خود، به شما کمک می‌کنند تا اهداف خود را بهتر تعیین کنید.

دکتر اعظم صادقیان یکی از متخصصان حوزه روانشناسی است که در زمینه تعیین اهداف و بسیاری از موارد مرتبط با زندگی شخصی و اجتماعی، دوره‌های آموزشی خود را در اختیار هموطنان گرامی می‌گذارد. برای مشاهده رزومه و دوره‌های آموزشی، می‌توانید به سایت دکتر اعظم صادقیان مراجعه کنید.

آموزش هدف گذاری صحیح

سخن آخر

چه بخواهید و چه نخواهید، زمان می‌گذرد و از سال‌های زندگی شما کم می‌شود. بعد از ۱ سال، شما یک سال بزرگ‌تر می‌شوید و ۵ سال دیگر، پنج سال از عمر خود را از دست داده‌اید. هدفمندی در زندگی، تضمین می‌کند تجربیات خود را از زندگی در زمین به حداکثر برسانید. اگر قبلا اهداف خود را تعیین کرده باشید، انگیزه برای رسیدن به آن‌ها نیز فراهم می‌شود و در صورتی که تلاش کافی داشته باشید، به اهداف خود و به یک زندگی دوست داشتنی که هر انسانی باید داشته باشد، خواهید رسید.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ