چگونه از طریق تحصیل در کانادا اقامت دائم بگیریم؟

چگونه از طریق تحصیل در کانادا اقامت دائم بگیریم؟

بسیاری از دانشجویانی که در کانادا به تحصیل مشغول هستند، دغدغه این را دارند که چگونه از طریق تحصیل در کانادا اقامت دائم دریافت کنند. خوشبختانه جای نگرانی نیست چرا که دولت کانادا برنامه‌های متعددی برای اعطای اقامت به دانشجویان خارجی پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه‌های این کشور دارد. تحصیل در کانادا یکی از روش‌های بسیار خوب برای مهاجرت به این کشور است که علاوه بر اینکه فرصت تحصیل در بهترین دانشگاه‌های جهان را به شما می‌دهد، شانس این را هم خواهید داشت تا بعد از اتمام تحصیل در کانادا اقامت دائم دریافت کنید.

روش‌های اخذ اقامت دائم کانادا از طریق تحصیل

چنانچه در حال حاضر در کانادا مشغول به تحصیل هستید و یا اینکه تصمیم دارید ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کنید و از الان در فکر آینده و شرایط اقامت خود در کانادا هستید، باید بدانید که در صورتی که شرایط لازم را داشته باشید، امکان اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در این کشور برای شما فراهم است. روش‌های متنوعی برای اخذ اقامت دائم کانادا وجود دارد. در بعضی از این روش‌ها مانند برنامه اکسپرس اینتری یا برنامه‌های مهاجرت استانی بلافاصله می‌توانید پس از فارغ‌التحصیل شدن اقامت دائم دریافت کنید و در بعضی دیگر مانند دریافت ویزای کاری بعد از تحصیل ابتدا اقامت موقت شما تمدید خواهد شد و سپس به اقامت دائم تبدیل می‌شود.

اخذ اقامت از طریق سیستم اکسپرس اینتری

برنامه اکسپرس اینتری کانادا (Express Entry) یا ورود سریع، یک سیستم امتیازبندی است که از سال ۲۰۱۵ در کشور کانادا راه‌اندازی شده است. این روش مهاجرتی بر اساس معیارهایی شرایط متقاضیان را مورد سنجش قرار می‌دهد و امتیازاتی به آنها تعلق می‌گیرد. چنانچه امتیازات شما به حد نصاب برسد اقامت دائم کانادا از ابتدای ورود به این کشور به شما اعطا خواهد شد. چنانچه در دانشگاه‌های کانادا تحصیل کرده باشید امتیاز شما بالا خواهد بود و می‌توانید از طریق این برنامه مهاجرتی برای اخذ اقامت دائم کشور کانادا اقدام کنید.

برنامه تجربه کانادایی (Canadian Experience Class)

این برنامه نیز زیرمجموعه برنامه اکسپرس اینتری است و از طریق این سیستم انجام می‌شود. برنامه تجربه کانادایی یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای دریافت اقامت دائم پس از تحصیل است و محبوبیت و شهرت زیادی در میان دانشجویان خارجی در کانادا دارد. برای اخذ اقامت دائم از این روش تنها کافیست تا شما پس از فارغ‌التحصیلی یک سال تجربه کار در کانادا داشته باشید.

 همچنین فاکتورهای دیگری مانند سن، سطح زبان، مقطع تحصیلی و … نیز اهمیت دارد. چنانچه شما واجد شرایط برنامه تجربه کانادایی هستید باید یک پروفایل در برنامه اکسپرس اینتری بسازید تا بر حسب امتیازاتی که به شما تعلق می‌گیرد رتبه‌بندی شوید. چنانجه رتبه و امتیاز شما بالا باشد اداره مهاجرت کانادا برای شما دعوت‌نامه جهت اخذ اقامت دائم کانادا را ارسال خواهد کرد.

برنامه‌های اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا طبق یک سیستم امتیازبندی به متقاضیان واجد شرایط اقامت دائم اعطا می‌کنند.

برنامه نیروی کار ماهر فدرال کانادا (Federal Skilled Worker)

برنامه نیروی کار ماهر فدرال نیز از طریق برنامه اکسپرس اینتری به متقاضیان امتیاز می‌دهد. در این روش بر خلاف روش تجربه کانادایی نیاز به یک سال کار در کانادا ندارید ولی باید تجربه کاری چه در کانادا چه خارج از کانادا داشته باشید. این روش نیز برای افرادی که مهاجرت تحصیلی به کانادا داشته‌اند و فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های کانادا هستند، روش مناسبی است تا بتوانند سریعاً پس از تحصیل، اقامت دریافت کنند.

برنامه‌های مهاجرتی استانی

علاوه بر روش‌های قبل، برنامه‌های مهاجرتی استانی (Provincial Nominee Programs) نیز برای اخذ اقامت دائم وجود دارد. هر استان کانادا با توجه به شرایط برنامه‌های مهاجرتی مخصوص به خود را دارد. چنانچه شما در یک استان کانادا تحصیل کنید می‌توانید پس از اتمام تحصیل برای برنامه مهاجرتی همان استان اپلای کنید. این برنامه‌ها تنها مناسب افرادی هستند که در استان مورد نظر کار یا تحصیل کرده‌اند و سایر افراد نمی‌توانند برای این برنامه درخواست بفرستند. پس از اخذ اقامت در این روش، الزامی به کار و زندگی در استان مورد نظر ندارید و می‌توانید در هر کجای کانادا که مایل هستید ساکن شوید.

شرایط اخذ اقامت دائم کانادا پس از تحصیل

هر برنامه مهاجرتی شرایط و مدارک خاص خود را نیاز دارد. بنابراین باید بر اساس شرایط خود برنامه مناسب را انتخاب کرده و شروع به آماده‌سازی مدارک لازم کنید. اکثر برنامه‌هایی که سریعاً به دانشجویان اقامت دائم کانادا را اهدا می‌کند از طریق سیستم امتیازبندی است. در این برنامه‌ها معمولاً مدرک تحصیلی و سطح تحصیلات، محل تحصیل، سابقه کاری، نوع شغل، سطح زبان و ارائه مدرک معتبر زبان انگلیسی یا فرانسوی در امتیاز نهایی شما اهمیت دارد. به عنوان مثال در برنامه تجربه کانادایی شرایط و مدارک لازم عبارت است از:

  • داشتن یک سال معادل ۱۲ ماه سابقه کار تمام وقت در کانادا
  • داشتن مجوز قانونی برای کار در کانادا
  • شغل شما باید جزو دسته‌بندی مشاغل ملی کانادا NOC باشد.
  • برای مشاغل در دسته TEER 2,3 به نمره زبان انگلیسی CLB5 و برای مشاغل دسته TEER 0,1 به نمره زبان انگلیسی CLB7 نیاز دارید.
  • ارائه تمکن مالی مورد نیاز
  • ارائه مدرک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه‌های کانادا الزامی نیست اما امتیاز شما را افزایش خواهد داد.

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که چگونه از طریق تحصیل در کانادا اقامت دائم بگیریم؟ همانطور که اشاره شد روش‌های متنوعی برای اخذ اقامت دائم پس از اتمام تحصیل در کشور کانادا وجود دارد که سریع هستند. این برنامه‌ها طبق یک سیستم امتیازبندی به متقاضیان واجد شرایط اقامت دائم اعطا می‌کنند. چنانچه شما پس از تحصیل موفق به پیدا کردن یک شغل مناسب در کانادا شوید و حداقل به مدت ۱ سال در این شغل فعالیت کنید، می‌توانید امتیاز مناسبی کسب کنید و اقامت دائم خود را دریافت نمایید.

سوالات متداول

  • آیا تمام دانشجویان بین‌المللی پس از اتمام تحصیل در کانادا می‌توانند اقامت دائم دریافت کنند؟

خیر قانونی مبنی بر اهدای اقامت دائم به دانشجویان خارجی در کانادا وجود ندارد و تنها در صورتی که شرایط لازم را داشته باشید این مورد امکان‌پذیر است.

  • پس از مهاجرت تحصیلی به کانادا برای اخذ اقامت دائم این کشور چه باید کرد؟

پس از اخذ ویزای تحصیلی کانادا باید در این کشور مشغول به تحصیل شوید و پس از فارغ‌التحصیلی ویزای کاری دریافت نمایید تا به اقامت دائم برسید.

  • اگر دانشجو در کانادا ترک تحصیل کند می‌تواند از روش دیگری در کانادا اقامت دریافت کند؟

خیر در صورتی که تحصیل خود را در کانادا به اتمام نرسانید ویزای تحصیلی شما باطل خواهد شد و شما مجبور به ترک کانادا هستید.

  • آیا ورک پرمیت همان پیشنهاد شغلی در کانادا است؟

خیر ورک پرمیت مجوز کار در کانادا است و شما با داشتن آن می‌توانید در کانادا مشغول به کار شوید. پیشنهاد شغلی یا جاب آفر از طرف یک کارفرما برای شما ارسال می‌شود.

  • آیا ارائه گواهی تمکن مالی برای تمامی روش‌های اخذ اقامت دائم کانادا ضروری است؟

خیر در برخی موارد نیاز به ارائه تمکن مالی نیست. برای اطلاع دقیق از شرایط و مدارک لازم بهتر است از یک وکیل مهاجرتی مشاوره دریافت کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها