مازندران در مدار سال 99

در سالی که گذشت، بسیاری از مناسبت‌ها و آیین‌های اسلامی و ایرانی تحت‌الشعاع همه‌گیری این ویروس قرار ‌گرفتند. ارتباطات مجازی، جایگزین روابط دوستانه و خانوادگی شد؛ مجازی‌شدن دانشگاه‌ها و مدارس، تعطیلی بسیاری از برنامه‌های از پیش‌ طراحی‌شده و تعویق چندباره‌ آزمون‌های سازمان سنجش، آسیب‌های زیادی به دانش‌آموزان و دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها وارد کرد. تعطیلی اجباری برخی از مشاغل بنا بر پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا و از رونق افتادن بسیاری دیگر از مشاغل در پی قرنطینه‌هایی که صورت گرفت نیز آسیب‌های اقتصادی زیادی را به خانواده‌ها وارد کرد.

اما همه اینها سبب شد جلوه های زیبایی از همیاری و همکاری مردم به ویژه در بین کادر درمانی برای کاهش روند این بیماری دیده شود،مازندران نیز مانند تمامی جهان به شدت از ابتدای شیوع این بیماری درگیر بحرانی شد که پایه های اقتصاد ان که بر گردشگری استوار بود دچار تزلزل شد.

مازندران از نخستین استان‌هایی بود که خبر رسمی مشاهده مورد مشکوک به کرونا در آن منتشر شد. به عبارت دیگر پیش از این که بسیاری از استان‌های دیگر درگیر ماجراهای کرونایی شوند، با شناسایی دو بیمار مشکوک به کرونا در بابل این استان به طور رسمی وارد کارزار مقابله با کرونا شد.

نخستین چالش کرونایی در مازندران که در این استان نمایان شد، کمبود محصولات بهداشتی مانند ماسک و دستکش و محلول ضدعفونی‌کننده بود. هجوم مردم به داروخانه‌ها و فروشگاه‌های تجهیزات بهداشتی باعث شد که این محصولات به سرعت نایاب شود و گرانفروشی آن‌ها نیز راهی برای سوءاستفاده‌های کرونایی شود. اقدامی که واکنش و هشدار تعزیرات حکومتی مازندران به گرانفروشان لوازم بهداشتی را به دنبال داشت و خیلی زود هم کار به احتکار ماسک و محصولات بهداشتی کشید و پس از شناسایی چند واحد متخلف، داروخانه‌های محتکر ماسک در بابل پلمب و جریمه شدند.

 اما نگرانی مهم مازندرانی‌ها و مسئولان این استان بابت شیوع کرونا در آن روزها، در پیش بودن تعطیلات سال نو و حضور میلیونی مسافران بود. پیش‌بینی‌ می‌شد که حضور مسافران در مازندران به بحرانی‌ شدن وضعیت این استان منجر شود. به همین دلیل نیز پنجم اسفند سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد که هشدارهای لازم برای قرنطینه ورودی‌های مازندران داده شد و سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز بر لغو سفرهای غیرضروری به مازندران تاکید کرد. اما مسافران توجهی به این درخواست نکردند و ترددهای پایان هفته‌ای به مازندران به مرور اعتراض‌های مردمی را افزایش داد. نخستین گام برای کنترل این ترددها استقرار پایگاه تست کرونا در مبادی ورودی مازندران بود و قرار شد افرادی که وارد مازندران می‌شوند تب‌سنجی شوند و در پی این پیشنهاد پدافند زیستی مازندران، وزارت بهداشت با استقرار گیت‌ تب‌سنجی در مازندران موافقت کرد و از هفتم اسفند تب‌سنجی مسافران در محور سوادکوه آغاز شد. البته این اقدامات در مقابل اصرار عجیب مسافران برای ورود به مازندران چندان اثرگذار نبود و مسافران به اشکال گوناگون راه دور زدن ممنوعیت ورود به مازندران را پیدا می کردند.

همین باعث شد تا مازندران تا چندین ماه با بحران قرمزشدن روبرو گردد و رقم مبتلایان این بیماری تا 4 رقمی شدن نیز پیش رود،موج اول و دوم که رد شد مازندران در سراشیبی موج سم قرار گرفت، موج سوم کرونا در مازندران با شیبی بسیار ملایم‌تر از سایر استان‌های کشور آغاز شد. هفدهم آبان نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد که روند ملایم صعودی در مازندران در حال تند شدن است و از تند شدن ضربان کرونا در هشت شهر مازندران خبر داد. ضمن این که از نشانه‌های موج سوم می‌شد تشخیص داد که در موج سوم قرار است مخرب‌تر رفتار کند. آمارها نشان می‌داد میانگین سنی بیماران کرونایی بابل پنج سال کاهش یافت و این یعنی شیوع بیماری در سنین پایین‌تر افزایش یافته بود. این شرایط رو به بحران کرونا در مازندران سبب شد ۲۰ آبان به طور رسمی اعلام شود محدودیت‌های کرونا در تمام شهرهای مازندران اعمال می‌شود.

عادی انگاری کرونایی در شهرهای مازندران سبب شده بود که ویروس آزادانه در شهرها و روستاهای استان گسترش یابد و در نتیجه تعداد فوتی کرونایی افزایش یافت. در دی ماه تعداد فوت مبتلایان به کرونا در مازندران به ۲۲ نفر در یک روز هم رسید که با توجه به کاهش آمار فوت در کشور، بیشترین سهم مرگ ناشی از کرونا بین استان ها معمولا مربوط به مازندران بود. تعداد مجموع مبتلایان به کرونا در پیک سوم به مرز یکهزار و ۴۰۰  نفر هم رسید و برای چند هفته تنها مناطق قرمز کشور چند شهر از مازندران بودند. اما با نزدیک شدن به اواخر دی اعلام شد که همه شهرهای قرمز مازندران وارد وضعیت نارنجی شدند و به مرور در بهمن ماه بر تعداد شهرهای زرد این استان افزوده شد.
مهمترین اتفاق مرتبط با کرونا در این استان نیز قطعا آغاز واکسیناسیون محدود در مازندران است. ۲۰ بهمن اعلام شد که واکسن کرونا به مازندران رسید و ۲۱ بهمن نیز واکسیناسیون برای کادر درمان آغاز شد. همزمان با آغاز واکسیناسیون روند ابتلا به کرونا در مازندران نیز روی شیب ملایم کاهشی قرار گرفت و حتی اعلام شد که وضعیت ۶ شهرستان مازندران به رنگ آبی نزدیک شد.

اما ین روزها درحالی مازندران روزهای پرتب و تاب کرونایی را باتوجه به شیوع کرونای جهش‌یافته و همچنین تجربه نوروز گذشته در پی سفر به شمال و وضعیت قرمز و فراقرمز پشت سر می‌گذارد در این زمینه وزیر بهداشت و استاندار مازندران اعلام کردند از سفر به مازندران در نوروز امسال پرهیز شود.

نکته مهمی که در این زمینه جلوه‌گر شده و با عنوان نوعی تناقض برجسته است که در مقابل این واقعیت، وضعیت نگران‌کننده و بحرانی استان مازندران سه شهر مازندران در وضعیت نارنجی بوده طی رنگ‌بندی جدید تمامی شهرها و حتی خود استان مازندران در وضعیت زرد اعلام شده که این مسئله علامت سوال پررنگی به وجود می‌آورد؛ چرا که هفته گذشته مازندران در وضعیت نارنجی بوده است.

اما از کرونا که بگذریم شاید مهم ترین حادثه سال 99 قتل عام پرندگان میانکاله در مازندران بود،پیش از هزار پرنده مهاجر در بهمن امسال در تالاب میانکاله به طرز مشکوکی قتل عام شدند و در آخر بوتولیسم  عامل اصلی علت مرگ شناخته شد اما از لحاظ زیست محیطی شاید نقطه عطف مازندران در سال پر تب و تاب 99 تکمیل پروژه زباله سوز نوشهر بود که گامی بزرگ برای مدیریت پسماند در این استان محسوب می شود.

از این ها که بگذریم نقطه سیاه سال های مرگ و کرونا ریشه گرفتن فسادهای اداری در این استان بود که در این سال تمامی شورای شهر ساری به همراه شهردار این شهر به دلیل انواع فسادها دستگیر شدند و تا جایی کار بیخ پیدا کرده که شورای شهر ساری به فرمان وزرات کشور منحل شد.

با وجود اینکه در ابتدای سال اوضاع بازارهای مالی ایران خوب بود و بازار بورس ایران با رشد بالایی مواجه بود و حتی برخی مسوولان دولتی، مردم را به حضور در این بازار تشویق می‌کردند، ولی در مرداد و شهریور 1399، با کاهش شدید شاخص کل بورس، بسیاری از سهامداران دچار ضررهای اقتصادی شدند و با ادامه‌ این روند کاهشی، ابعاد این آسیب گسترده‌تر نیز شد. پس از این اتفاق، بازارهای دیگر نیز دچار نوساناتی شده و قیمت‌ ارز و طلا در مقاطعی نجومی شد، ولی با تلاش مسوولان بانک مرکزی، برخی از این آسیب‌ها جبران شد و قیمت ارز به همان محدوده‌ای که بود، بازگشت.

 صحبت‌های رییس دفتر رییس‌جمهور در اوایل اسفند که با مضمون تعمد دولت در بالا بردن قیمت ارز برای اداره‌ کشور به جامعه منتقل شد، از جمله‌ خبرهای داغ حوزه‌ اقتصادی بود که با توضیحات بعدی او همراه شد و وی توضیح داد که از حرف‌هایش اشتباه برداشت شده و عامل گرانی ارز، تحریم‌ها و سیاست فشار حداکثری آمریکا بوده است.

همچنین مشکلات گاه و بیگاه در عرضه‌ مواد غذایی‌ای،که موجب بالا رفتن قیمت‌ها و بعضاً کمیابی مواد غذایی می‌شود نیز از مشکلاتی بود که مردم در سال 1399 با آن دست‌به‌گریبان بودند. مشکلات مربوط به کمبود و گرانی مرغ، تخم‌مرغ، روغن و… مواردی بودند که به دلیل تأثیر مستقیم بر سفره‌ مردم، بروز زیادی در سال 99 داشت.

این سوءتدبیرها در کنار افزایش فشار تحریم‌ها و نیز مشکلات اقتصادی و بیکاری‌های ناشی از شیوع کرونا، سبب شد تا مردم به لحاظ اقتصادی در سال 1399 فشار مضاعفی را تحمل کنند.
اما سال 99 نیز به مانند تمامی سال های گذشته در حال تبدیل شدن به یک خاطره است، خاطره ای هرچند پر از غم و رنج اما شاید درس های فراوانی داشت که باید با مرور حوادث به آن دست یابیم.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.