فیلمسازان گمنام به جشنواره می آیند/ تربیت سفیران هنری خارجی

به گزارش سایت «تاریخ ما» به نقل از روابط عمومی جشنواره، نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «مقاومت» و مراسم رونمایی از پوستر نکوداشت ها با حضور محمد خزاعی دبیر جشنواره، حسین صابری مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی صبح امروز ۲۹ آبان برگزار و از پوسترهای بخش نکوداشت رونمایی شد.

تجلیل از هنرمندان تازه درگذشته

کامران ملکی مدیر بخش چهل سال مقاومت و کارگاه انتقال تجربه در آغاز با اشاره به اینکه جشنواره امسال در سطح گسترده تری برگزار می شود، گفت: به رغم تمام تنگناهایی که در کل کشور وجود دارد، سعی کردیم با خدمات شبانه روزی و تلاش بیشتر عظمت و شکوهی را که شایسته اهالی مقاومت است، برگزار کنیم. این مراسم در حالی برپا می شود که اگرچه بنای جشن داریم اما غمگین هستیم چرا که یاران خوب و وفادارمان در این دوره همراه ما نیستند.

سپس همسر حمید آخوندی تهیه کننده سینما که چندی پیش درگذشت در جملاتی اظهار کرد: آخوندی مرد عمل  و همیشه نگران دغدغه های مردم بود و  سعی می کرد برای آسایش و حل مشکلات قدمی بردارد.

همچنین علیرضا جلالی تهیه کننده سینما و از دوستان حمید آخوندی در رابطه با وی بیان کرد: خوشحالم که جشنواره این هنرمندان را فراموش نکرده و به خانواده هایشان روحیه می دهد. آقای آخوندی جانباز بود اما هیچوقت کارت جانبازی نگرفت و کسی هم نمی دانست اما همرزم من بود و سال ها در کنارش شاگردی کردم. فقدان وی برای من آسان نبود شاید باورتان نشود اما گاهی سهوا به او زنگ می زنم. بعد از این سخنان از پوستر مرحوم حمید آخوندی رونمایی شد.

نوید دری نیز در رابطه با نکوداشتی که برای ضیاالدین دری؛ پدر مرحومش برگزار می شود، متذکر شد: ما هنوز داغدار هستیم اما همین بزرگداشت ها از آلام ما کم می کند. تشکر می کنم از افرادی که چنین مراسمی ترتیب داده اند.

بعد از این سخنان از پوستر زنده یاد ضیاالدین دری رونمایی شد.

محسن کاسه ساز نیز برای رونمایی از پوستر زنده یاد حبیب الله کاسه ساز روی سن رفت.

در ادامه بنفشه صمدی دختر و سعید کریمی داماد مرحوم یدالله صمدی نیز روی صحنه آمدند و بنفشه صمدی با ابراز تشکر از دبیر جشنواره گفت: آقای خزاعی نه تنها الان بانی نکوداشت پدر من شد بلکه قبل از مرگ پدرم هم با ما تماس می گرفت و همیشه به ما محبت داشت همینطور از کامران ملکی که همیشه کنار ما بود و در کنار پدر هم روزهای پرخاطره ای داشتند، تشکر می کنم.

خزاعی در این نشست خبر داد: بیش از ۲۰۰ فیلمساز از سینماگران داخلی و خارجی در مسیر جشنواره فیلم «مقاومت» از پنج قاره و ۲۳ کشور و تمامی استان های کشور هفته آینده به تهران می آیند.

کمپین حمایت سینماگران از مردم یمن

خزاعی از شکل‌گیری کمپین حمایت سینماگران داخلی و خارجی از مردم یمن به ویژه زنان و کودکان یمنی در جشنواره فیلم «مقاومت» که بیش از چهار سال است زیر بمباران حکام سعودی و متحدانشان قرار دارند، خبر داد.

مهمترین کارکرد جهانی «مقاومت» شنیدن صداهای مستقل است

خزاعی عنوان کرد: این جشنواره کم کم در حال تبدیل شدن به محفلی برای صداهای شنیده نشده در دنیاست. ماحصل سانسور و سیاست های جشنواره های دنیا این است که بسیاری از صداها شنیده نشود اما در رویداد «مقاومت»، انبوهی از فیلمسازان مستقل و آزاده داریم که اگرچه ممکن است قرابت دینی با ما نداشته باشند اما سر مفاهیم انسانی با ما قرابت معنوی و یا آرمانی دارند و اینجا محلی برای شنیدن صحبت های شان است.

 فیلمسازان گمنام هم در جشنواره فیلم دارند

وی گفت: جشنواره به جایگاهی قابل اعتنا رسیده است. این جایگاه تا جایی است که حتی فیلمسازان گمنام هم برای این رویداد اثر ارسال می کنند. فیلم «تنها خاشقچی نیست» و «داعش: شروع» نمونه این آثار است البته به دلیل حساسیت موضوع این فیلمسازان می ترسیدند در کشورهای خودشان کارشان را اکران کنند.

تربیت سفیران هنری خارجی

وی ادامه داد: تربیت سفیران هنری خارجی و فعالیتشان در کشورهای خود از دیگر ماموریت های منحصر به فرد جشنواره فیلم «مقاومت» است. به برکت انقلاب اسلامی، نهضت ملی مقاومت قبل از هر کشور دیگری در ایران شکل گرفته و تقویت شده است و همین می تواند الگوی صادراتی برای دیگر کشورها باشد البته نمی توان از نظر دور داشت که سینمای ملی مقاومت نقص هایی هم دارد که به بهانه جشنواره می تواند کاستی هایش را برطرف کند و آسیب شناسی دقیق تری از عملکردش انجام دهد. اینکه در جشنواره های مختلف یک بخش مقاومت داریم که جایزه جداگانه ای به آن تعلق می گیرد دقیقا به خاطر آسیب شناسی است برای رسیدن به الگوی تکامل یافته جهت صادر کردن و گسترش دادن.

چهره سال مقاومت

دبیر جشنواره در پایان اظهار کرد: قطعا معرفی چهره های مقاومت این فرصت را ایجاد می کند تا اندیشمندان، سینماگران، مستندسازان و رسانه ها ضمن توجه ویژه تر به آن شخصیت، تمرکز جامع تری بر سیر تحولاتی داشته باشند که از مرجعیت آن چهره محقق شده است.

به گفته وی ده ها چهره و مرجع انقلابی در کشورهای اسلامی داریم که ناشناخته هستند و جریان هنری و سینمایی هیچگاه با آنها مواجه نمی شوند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.