ارزش جاده ابریشم به مبادلات تجاری خلاصه نشود

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، مرتضی دامن‌پاک بعد از ظهر چهارشنبه در همایش بین‌المللی «حکومت ایلخانان و تاثیر آن بر راه ابریشم» که در سالن همایش‌های بین‌المللی غدیر دانشگاه زنجان برگزار شد، با بیان اینکه یکی از اولویت‌های امروز موضوع احیای ارزش‌های تمدنی است، افزود: علاوه بر احیای ارزش‌های تمدنی باید در زمینه خنثی کردن پروژه‌هایی چون ایران‌هراسی نیز گام‌های بلندی برداریم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این همایش، بررسی تاثیر یک دوره تاریخی (ایلخانان) در مسیر جاده ابریشم است، تصریح کرد: نگاه‌مان به مسیر ابریشم نباید در مبادلات تجاری خلاصه شود، بلکه این مسیر را می‌توان راه انتقال فرهنگ و تمدن جوامع بشری دانست که توانسته با گذشت زمان، در ابعاد مختلف از جمله زبان و ادبیات تاثیر خود را بگذارد.

دامن پاک با یادآوری اینکه برگزاری چنین همایش‌های بین‌المللی، این فرصت را فراهم می‌کند تا مراکز علمی و پژوهشی بتوانند با گرد هم آمدن، دانسته‌های خود را در قالب یک شبکه علمی به هم پیوسته مبادله کنند، ادامه داد: دنیای بازمانده از کناره جاده ابریشم، نوعی اشتراک مبانی دارد تا با شناسایی ارزش‌های آن، پاسخ شایسته‌تر را برای عبور از بحران‌ها به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

رئیس موسسه ایکاس نیز در ادامه این همایش از حضور مردمانی با ادیان و مذاهب مختلف در جاده ابریشم در زمان ایلخانان خبر داد و با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهد که راهبی از جاده ابریشم عبور کرده است، افزود: آنچه که از این مسیر کشف شده، حکایت از آن دارد که حتی مردمانی از جامعه مسیحیت نیز از آن عبور کرده‌اند.

دکتر ویاکین با بیان اینکه بررسی نشانه‌های جامعه مسیحیت در دوره ایلخانی، یکی از اهدافی است که به دنبال رسیدن به این مهم با انجام پژوهش‌های لازم هستیم، تصریح کرد: بی‌تردید این همایش و تحقیقات پیرامون آن در راستای شناسایی و پیوند ارزش‌های تاریخی و اقوام و مذاهب مختلف در دوره ایلخانی انجام شده است.

وی یکی از برنامه‌های آتی را به دست آوردن کشفیات جدید و بررسی فرهنگ آسیای میانه و ادیان مختلف آن دانست و خاطرنشان کرد: نکته مهم در خصوص جاده ابریشم از لحاظ باستان شناسی است و اهمیت بسیاری دارد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.