نام محلات با تاریخ آن ها سنخیت داشته باشد

به گزارش خبرنگار تاریخ ما، دستور جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران به بحث درباره نامگذاری معابر، خیابانها و محله ها اختصاص داشت. احمد مسجدجامعی با اشاره به این که در بند دوم پیشنهاد کمیسیون نامگذاری نام تاریخی این محله، اراج ذکر شده که به همین دلیل امروز هم  نام آن را اراج گذاشته ایم، گفت: این نامگذاری، حرکت مثبتی بود اما چرا نام محله قدیمی هزار سنگ را برمی دارید و آن را به کوهساران تغییر می دهید؟ نام قدیم این محله هزار سنگ بوده که دلیل این نامگذاری هم به سنگ های فراوان و بزرگی مربوط می شود که در آن جا وجود داشته است و بر این اساس هزار هم به معنای کثرت است. شهرت هزار سنگ به قدری بود که در دهه های گذشته کوهنوردان قرار خود را در همین محل و با همین نام می گذاشتند.

عضوی شورای اسلامی شهر تهران افزود: حوالی کوهپایه های چین کلاغ و مقابل آن هم سنگ‌لتو بوده و در اطراف این منطقه، یک معدن سنگ سبز هم بود. این ها همه نشان می دهد این محله ها با سنگ آشنا هستند و  شناخته می شدند.

وی درباره پیشنهاد کمیسیون نامگذاری مبنی بر تغییر نام هزار سنگ به کوهسار یادآور شد: ما چند محله و منطقه به نام کوهسار داریم؛ مثل کوهسار کن در منطقه ۵ و کوهسار منطقه ۱۳ و اگر همچون محله اراج که نامش را اراج گذاشتیم مبنا را همان نام تاریخی قرار دهیم، باید گفت این جا هم یک منطقه تاریخی است و تبار دارد و حیف است که این پیشینه طبیعی را ندیده بگیریم.

مسجدجامعی ضمن بحث درباره نامگذاری پل «شهیدان» دارآباد پیشنهاد داد طبق عرف، نام این محله «شهدای» دارآباد گذاشته شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.