نشست‌های «مطالعه هنر قاجار» و «موزه و معلولین» برگزار می‌شود

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی مجوعه فرهنگی‌تارخی سعدآباد، به مناسبت روز جهانی موزه، روز پنجشنبه 27 اردیبهشت 97 از ساعت 15، اولین نشست از سلسله نشست‌های مطالعه هنر قاجار در موزه هنر‌های زیبا واقع در مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد برگزار می‌شود.

واحد پژوهش مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد با عنایت به این نکته که بخشی از گذشته و تاریخ مجموعه سعدآباد با تاریخ قاجار گره خورده و در موزه‌های این مجموعه از‌جمله موزه هنرهای زیبا بخشی از مهم‌ترین آثار هنری دوره قاجار جای گرفته‌اند، در نظر دارد با همراهی تعدادی از برترین پژوهشگران، مؤلفان و مدرسان دانشگاهی در حوزه مطالعات هنر قاجار، طی سلسله نشست‌هایی با عنوان «مطالعات هنر قاجار» عنوان‌های گوناگونی از هنر این دوره تاریخی را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.

در نخستین جلسه از سلسله نشست‌های «مطالعه هنر قاجار» در سعدآباد، کیانوش معتقدی با موضوع «نگاهی به نمایشگاه امپراطوری گل سرخ» در موزه لوور- لانس و جواد علی‌محمدی با موضوع «بررسی تحولات هنری در آغاز دوره قاجار، بازیابی هویت ایرانی» به سخنرانی خواهد پرداخت.

با توجه به اهمیت هنر در دوره قاجار از وجوه گوناگون زیبایی‌شناسی، تکنیک، سیر تحول و مناسبات هنرمندان و هنر با بستر‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پدید‌آورنده و همچنین تأثیرپذیری این دوره هنری از ادوار پیشین و تأثیر‌گذاری آن بر هنر معاصر، شناخت و واکاوی این دوره ی هنری، از مباحث قابل تأمل در پژوهش‌های هنری و تاریخی به‌شمار می‌آید.

نشست تخصصی «موزه و معلولین» در سعدآباد
همچنین روز شنبه 29 اردیبهشت 97، از ساعت 11 تا 13، نشست تخصصی «موزه و معلولین» در سالن خلیج فارس واقع در مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد برگزار می‌شود.

در این جلسه که با همکاری واحد پژوهش مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد و کمیته ملی موزه‌های کشور برگزار می‌‌شود، سید‌احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران و پرستو ولد‌خانی مسئول کتابخانه نابینایان کتابخانه ملی به سخنرانی می‌‌کنند.

با توجه به جایگاه موزه‌ها در پاسخگویی و تأمین نیازهای آموزشی‌پژوهشی شهروندان ازجمله معلولان، در نشست تخصصی «موزه و معلولین»، الزام توجه به تسهیلات مورد نیاز معلولین بیان خواهد شد و راهکاهای نوین  جهت فراهم نمودن امکانات و ارائه هر چه بهتر خدمات و داده‌های پژوهشی و آموزشی به معلولان در موزه‌ها بررسی می‌شود.

از همه علاقه‌مندان دعوت می‌شود تا در روز شنبه 29 اردیبهشت 97، ساعت 11 تا 13 برای شرکت در این نشست در سالن خلیج فارس واقع در موزه ظروف سلطنتی مجموعه سعدآباد، حضور بهم رسانند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.