صندوق احیا از انتقال مباحث در احیای بناهای تاریخی استقبال می‌کند

به‌گزارش تاریخ ما به‌نقل از روابط‌عمومی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن فرهنگی‌تاریخی، در این نشست تخصصی که عصر با حضور گروه  اسپانیایی فعال در عرصه مرمت بناهای تاریخی به سرپرستی پروفسور ماریا خوسفا بالاگر دسکایار معمار و مدرس دانشگاه پلی تکنیک والنسیا، ادواردو لوپز بوسکتس سفیر اسپانیا، پرهام جانفشان سرپرست صندوق احیا، غلامعلی دهقان و محمدرضا بزرگی‌پور اعضای هیئت‌مدیره صندوق برگزار شد، دو طرف از نزدیک درباره تجربیات و آخرین دستاوردهای علمی این حوزه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

ادواردو لوپز بوسکتس سفیر اسپانیا در این نشست ضمن ابراز خوشنودی از برگزاری این نشست، گفت: با هماهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نشست تخصصی همکاری‌های مشترک میان بخش خصوصی اسپانیا و طرف ایرانی فعال در حوزه مرمت و احیای بناهای تاریخی در حال برگزاری است و با توجه به رویکرد ویژه دولت ایران به مسئله باززنده سازی بناهای تاریخی و نقش شایان توجه آن در کاهش اتکا به درآمد های نفتی، افق روشنی پیش روی همکاری های دو جانبه مشاهده می‌شود.

او افزود: اقتصاد گردشگری و بهره‌مندی از زیر ساخت‌هایی نظیر بناهای تاریخی عامل مهمی است که می‌تواند دولت‌ها را از اتکا به درآمدهای تک محصولی نجات داده و باعث رشد اقتصادی درخور توجهی در کشورها شود.

بوسکتس ادامه داد: در کشور اسپانیا نمونه‌های موفقی نظیر الحمرا گراندا وجود دارد که تاریخ احداث آن‌ها مربوط به دوره اسلامی است و ما توانسته‌ایم با حفظ و احیای این بنا سالانه درامد قابل توجهی را عاید کشورمان کنیم و حاضریم این تجربه و تجربیات مشابه را در قالب نشست‌های تخصصی به طرف ایرانی منتقل کنیم.

 سفیر اسپانیا افزود: اتحادیه اروپا برای حفظ میراث‌فرهنگی کشورها بودجه‌ای بالغ بر ۵۰‌میلیون یورو را در نظر گرفته که بخش مهمی از این بودجه در زمینه تحقیق و پژوهش صرف شده است و نتایج این پژوهش‌ها می‌تواند در قالب بسته‌های تخصصی در خدمت کشورهای دارای سابقه تاریخی نظیر ایران قرار گیرد.

پرهام جانفشان سرپرست صندوق احیا نیز در این نشست ضمن خوشامدگویی به طرف اسپانیایی و حاضران در این نشست، گفت: این نشست تخصصی فرصتی مغتنم است که بتوانیم تجربیات و دانش فنی موجود در هر دو کشور را با هم مرور کنیم و نکات قابل استفاده این موارد را به مثابه راهبردهای کارآمد در زمینه فعالیت‌های خود به‌کار گیریم.

او با اشاره به سابقه دیرینه کشور ایران و استقبال گردشگران خارجی از بناهای تاریخی ایرانی، افزود: هم‌اکنون نمونه‌های موفقی از بناهای تاریخی در شهرهای مختلف ایران وجود دارد که می‌تواند مدلی برای فعالیت‌های این عرصه در سایر کشورها نیز باشد و صندوق احیا به‌عنوان موسسه‌ای که وظیفه مرمت و بهره‌برداری از بناها و خانه‌های تاریخی را برعهده دارد با دقت روند فعالیت‌های خود را ارزیابی می‌کند و در این مسیر از مباحث تخصصی به‌عنوان بستری برای پیشرفت حوزه احیای کشور استقبال می‌کند.

جانفشان با اشاره به اهمیت احیای بناهای تاریخی به روش علمی، تصریح کرد: تلاش ما بر این محور استوار است که مرمت، احیا و کاربری بناهای واگذار شده منطبق با شأن بنا باشد و در این رهگذر آماده همکاری‌های بیشتر با کشورهایی نظیر اسپانیا که تجارب مهمی در این زمینه دارند هستیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.